/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Stribet tøj - overskudsfarve
Fra : nielsus
Vist : 7914 gange
150 point
Dato : 02-04-05 08:54

Hej

Min søn har fået et superflot joggingsæt i farverne rød og hvid, det er 50% bomuld og 50% polyester. Nu er mit spørgsmål så, hvordan undgår jeg at farverne løber sammen, altså at det hvide bliver lyserødt, når jeg vasker det?

På forhånd tak
Susanne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-04-05 09:12

Susanne - Du skal følge vaske-anvisningen på tøjet. Men rent umiddelbart vil jeg sige: Vask ved max. 40 grader. Vasker du ved højere temperaturer vil farverne løbe sammen. Så tror du måske at tøjet ikke bliver rent, men med de vaskemidler der findes idag er det ikke noget problem. Tidligere troede man at alt hvidt skulle koges og farvet skulle have mindst 60 grader. Med de nye vaskemidler er det ikke længere sådan. Altså 40 grader. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : 1975

Dato : 02-04-05 09:36

Hmmm, lige det der med at vakepulvert skulle betyde noget...

Det kommer jo lidt anpå hvad formålet med vasken er. Hvis man bare skal have pletter af er det vel sandt nok. Men bakterier og husstøvmider dør ikke ved den temperatur.

http://www.forbrug.dk/presse/arkiver/nyhedsbrev/2001-09-04/8/

Men der er altid stor risiko ved at vaske hvidt og rødt sammen, så pas på :)

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-04-05 09:45

1975 - Netop de moderne vaskemidler er tilsat enzymer der klarer det job der tidligere blev klaret at de høje temperaturer. Disse enzymer er udviklet af et dansk firma, der er noget nær verdensmestre i enzymer nemlig NOVO-Nordisk. Tøj som min Mor ville vaske ved 95 grader kan jeg få lige så rent ved 60 grader. Jeg kan få mine sokker, T-shirts og trænings-dragter rent ved 40 grader. Sådan er det. Hvis du eller andre er i tvivl, kan I jo ringe ind til forbrugerrådet og spørge dem.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-04-05 10:24

nielsus

Jeg kan godt forstå at du er nervøs, men følg vaskeanvisningen. Hvis det skulle vise sig at der bliver misfarvning af det hvide må du klage til forretningen.

Jeg har tidligere været ude for at rødt smittede af på det hvide i vask.

Forretningen gav mig pengene tilbage, men det var på grund af at flere havde klaget over samme problem.

Hvis jeg var dig ville jeg vaske joggingsættet (1. gang) uden andet tøj i maskinen så er du da sikker på at det kun er joggingdragten, der evt. bliver misfarvet.

Men jeg tror ikke der sker noget med den hvide farve.

Hilsen ans og god week-end

Kommentar
Fra : 1975

Dato : 02-04-05 10:32

Er der ikke en vaske anvisning på tøjet. eller fulgte der ikke en med da tøjet blev købt?

Man må faktisk ikke sælge tøj uden vakse anvisning, men det bstyder jo ikke at alle producenter overholder dette :)

Jeg ville prøve at vaske det i hånden så se hvor meget overskuds farve der er, og så vurdere om det ikke kan klare en tur alene i vaske maskinen som ans skriver.

Og helt sikert hvis det smitter af så giver butikken dig sikkert pengene tilbage.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-04-05 10:43

Ja, nu har både ans og 1975 skrevet at du skal følge vaske-anvisningen. Det var det første jeg sagde i min kommentar kl. 09:12. Hvor svært kan det være? Og du skal ikke vaske i hånden. Gør som jeg har sagt og vask tøjet ved 40 grader. Hvad jeg ikke har sagt er at du skal bruge et Farve-vaskemiddel. F.eks. Ariel-Color. Og som ans siger: Hvis du vasker tøjet sammen med andet der evt. kan smitte af, er det ikke skide smart.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-04-05 11:00

Nu er det sjældnere at tøj med så meget polyester tager farve.
Men vask det for sig selv, pas på ikke at overdosere vaskepulveret, og undgå iblødsætning.
Og ikke noget med spareprogram med for lidt vand i maskinen, for det slider for hårdt på tøjfibrene og kan være med til at trække farven ud.

mvh dova

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 02-04-05 12:02

Put almindelig eddike i vandet, så løber farverne ikke ud.

med venlig hilsen
AG112

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-04-05 12:42

nemlig eddikke - vask joggingdragten for sig selv - ved mindst mulig grader i starten og med eddike i både vaske og skyl - hen ad vejen kan du så vaske almindeligt hvis kvaliteten er god

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 02-04-05 14:10

Før i tiden lagde min mor altid nyt farvet tøj i blød i stærkt eddikevand i ca. 20 min. til en halv time, inden det bliver vasket. Det skulle "binde" farverne, sagde hun. Og skade gør det jo nok ikke. Men om et hjælper, er så et helt andet spørgsmål. Måske på den del, der er af bomuld.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 02-04-05 14:57

Se efter om der i vaskeanvisningen står 60 grader, idet jeg har set tøj vasket ved 40 grader, og som skiftede farve da det blev vasket, og den måde reklamationen blev ordnet på, var ved at vaske tøjet ved 60 grader. Blandingen kan dogsagtens være sådan, at selvom der er overskudsfarvei tøjet, så kan det ikke sætte sig i det tøj., men måske nok i uld, nylon eller forvasket bomuld. Og NEJ!!! lad være med at sætte det i blød først. mange ulykker kommer med iblødsætning af nyfarvet tøj, og eddike åbner bomulden. Bomuld kan bedre tåle lud end syre! Havde det været uld, ville du have lukket ulden med eddike, så den forblev stærk. Polyester kan tåle stort set alt, og skal farves ved 120 grader, eller 100 grader + lidt kemi, for at få farven ind i fibrene. Er farven meget klar, er der sikkert brugt reaktiv farve til bomulden, og så sker der ingenting, højst lidt farve til vandet, og det er her bedre at vaske lidt varmt, så se nøje på instruktionenHvis den kan tåle 60 eller 95 graders vask, så vask ved 60 grader.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-04-05 15:03

aj aj aj - tror jeg skal lære at læse

edikke dur til mange ting - men A.C.Rosmon har ganske ret .. edikke åbner netop bomulden !!!!!

godt du var vågen A.C. Rosmon

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 02-04-05 15:13

Halvt sæbe og halvt salt - det skulle binde farven.

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : nielsus

Dato : 02-04-05 16:36

Hej igen
Grunden til at jeg er ekstra nervøs er at jeg ikke bare kan reklamere den, for ellers var det jo netop bare at følge anvisningerne. Sættet er en gave fra farmor og farfar, netop hjemkommet fra Spanien, hvor det altså er købt.
Jeg tror jeg vil prøve at vaske det alene i vaskemaskinen og se hvad der sker, jeg havde nemlig også selv tænkt at andelen af polyester skulle gøre det mindre sårbart.
Mange tak for de gode råd

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-04-05 16:53

Held og lykke med dit forehavende, men jeg tror ikke, der sker noget med den hvide farve.

Men vask joggingdragten separat 1. gang.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 02-04-05 18:00

vask separat og på normal vis, men se hvad temperatur den er mærket med; og kan den tåle varm vask, så gør det, for så får du det bedste resultat.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 03-04-05 10:17

Halvt sæbe og halvt salt - det skulle binde farven.

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 03-04-05 10:36

Nej det gør ej, saltet er først og fremmest for at jage farvestofferne ud af farveflotten! efter farvningen vil saltet kun forlænge pinen, hvis der er overskudsfarve. Og er der overskudsfarve, der jages ud af vaskevandet, vil det selvfølgeligt rende der hen hvor der ikke er noget farve; og det er i det hvide, SÅ NEJ!!! hold dig i dette tilfælde fra salt. hvis det havde været knald rødt alt sammen, havde det til dels kunne forsvares med salt, for at mindske blegning via vask; og alligevel vil jeg ikke anbefale det, idet sollyssets blegning i nogle tilfælde vil kunne forstærkes.

SE PÅ TEMPERATURENog vask ved 60 grader, hvis det kan tåle det, og ellers ved den anbefalede temperatur, og med et collor vaskemiddel, da det ikke indeholder blegemiddel. du kan så senere en gang imellem bruge et vaskemiddel til hvidt, for at vedligeholde den hvide farve.

Skulle der mod mine forventninger ske en misfarvning er brintoverilte, eller et af de nye oxygen- produkter en stor hjælp til løsning af problemet.

Femilette havde for nogle år siden stribet bomuldsundertøj, der kun gav problemer hvis de blev vasket for koldt første gang, og som kunne redes med en 60 graders vask, der var den anbefalede vasketemperatur. ingen dikkedarer der!

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 03-04-05 20:55

Det er "sjovt" - jeg har vasket fem duge, som alle ville smitte af på hinanden, hvis jeg ikke kom salt i vaskepulveret.

Det virkede perfekt!

Jeg var måske bare heldig

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-04-05 20:57

nupper lige et flueben før jeg også får stiber før øjnene -

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-04-05 22:40

Citat
NYT TØJ

Nyt tøj bør vaskes, før det tages i brug. Tøjet kan indeholde visse, sundhedsskadelige stoffer, men de forsvinder i vask. Kulørt tøj kan indeholde overskudsfarve og skal helst vaskes for sig de første par gange og gerne i hånden, så man undgår at starte vaskemaskinen med et enkelt stykke tøj.

Hvis du er bekymret for afsmitning fra tøjet, må du kontrollere dets farveægthed før vask. For at kontrollere dette kan du fugte et lille område med lunkent vand på et ikke synligt sted, lægge en klud eller serviet ovenpå og derefter stryge området. Hvis der sker en afsmitning, bør tøjet vaskes separat eller med lignende farver ved lav temperatur de første par gange.

Vask eventuelt tøjet sammen med hvidt bomuld (en kasseret sok eller lignende) for at se, om det stadig smitter af. Farver af dårlig kvalitet kan blive ved med at smitte af i hele tøjets levetid.

Hvis et stykke tøj smitter meget af, kan det være hensigtsmæssigt at sende det til rensning.

fra denne side http://www.omo.com/dk/tips/for_vask/sortering.php?id=1102

Hilsen ans