/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Køb af dvd-brænder
Fra : NielsPT
Vist : 596 gange
500 point
Dato : 29-03-05 19:25

Hej folkens.

Jeg overvejer at købe en dvd-brænder, og har da også kigget lidt rundt på www.edbpriser.dk - alligevel har jeg lige et par spørgsmål. Den skal bruges til at lave backup af indholdet på min computer og selvfølgelig også dvd'er. Jeg har allerede en cd-brænder.

1) Da jeg ikke har et normalt dvd-drev, vil jeg gerne vide, om det er muligt først at rippe en dvd med brænderen, for derefter at lave en backup af den? (Eller er det simpelthen nemmere at købe et dvd-drev?)

2) Hvilke egenskaber mener du er vigtige for en dvd-brænder?

3) Hvor hurtigt, synes du, den skal skrive/genskrive?

4) Hvis den har DVD±RW (±R dobbeltlag) har den vel det den skal have, ikke?

5) evt. forslag til en (helst billig), god dvd-brænder? jeg har selv set lidt på den her: http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=118416

-

Alle kommentarer og gode råd læses med stor interesse!

Mvh Niels

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 29-03-05 19:33

1) Ja det kan du.
4) Jep
5) Beste valg
Jeg har selv en NEC 3500A og en 3520A
samt har købt flere af samme slags til bekendte.
Plextor har altid været kongen inden for brændere.
Men indmaden i Plextor's nye drev er fras NEC.
Du KAN få bnilligere DVD- brændere men jeg synes det er værd at ofre en hund mere på den NEC du har kik på.
Gambrinus

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 510 point
Dato : 29-03-05 19:40

2) 3520 har alt det nye og understøtter alle formater der findes lige nu.
3) Det kommer an på hvor dyre skiver du vil investerer i.
Med 3500 har jeg efetr at ha' opdateret firmware brændt x4 skiver med x8
Det kan ikke betale sig at købe hurtigere skiver.
Det ta'r tid at læse, dekrypterer osv. så brændingenshastigheden en en lille del af den samlede tid.

7) DVD Shrink er et gratis og nemt program til at lave backup af DVD film.

Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 29-03-05 19:44

Til gengæld kan du se, at jeg trænger til nyt tastatur.
Gambrinus

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 29-03-05 19:48

Okay, det lyder jo fint så!

Har Dvd-film copy-control - ligesom nogle cd'er har? Er det muligt at tage en backup af dem alligevel?
Kan NEC ND 3520A'en brænde dobbelt, og altså lave dvd'er på op til 8,5 gb? (god til backup af pc'ens indhold)

Mvh Niels

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 29-03-05 20:11

nec 3520 når den skal være BILLIG ellers plextor 716

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 29-03-05 20:12
Kommentar
Fra : rotw

Dato : 29-03-05 20:14
Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 29-03-05 20:16

Er der nogen forskel på på NEC ND-3520 & NEC ND 3520A?
NEC ND 3520A'en er nemlig 63 kr. billigere?

Mvh Niels

Kommentar
Fra : leif0149

Dato : 29-03-05 20:56

Om baskup af egne film - for du kan naturligvis ikke finde på andet, vel?
Nå. Både DVDDecrypter (hentes gratis fra nettet) og DVDShrink (hentes også gratis) bryder koder. De lægger filmene i frit valgte biblioteker på harddisken, så du behøver altså ikke noget ekstra DVD-drev.
Jeg har en Benq 1620, som er en ganske fortræffelig duallay-brænder.
JEg gav sølle 500 kr for den, men prisen er hoppet lidt op siden.
Også jeg synes, man ikke behøver focusere for voldsomt på skrivehastigheden, for jo hurtigere, man kan skrive på DVD-skiverne, jo højere pris, og hurtigere hastighed giver dårligere resultat - med risiko for fejlbrænding.
Hellere en lidt langsom skive, men A-grade kvalitet (f.eks. fra www.azomedia.dk, et af de steder med den lave fragt- og ekspeditionspris).
For øvrigt har Benq den fordel, at der til den er udviklet et program, der simulerer brænding af valgt DVD-skive og viser, hvilke hastigheder, man kan brænde ved.

Rigtig god fornøjelse med dit liv med DVD-brænder.
VH
Leif

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 29-03-05 21:23

det er ikke nødvendigt at købe en duallayer brænder for at lave backup af dine DVD-film.
Brug DVD Shrink og brug funktionen "Reauthor" - Rip kun selve filmen, samt de audiospor og subtitles du vil have.
Så komprimerer DVD Shrink selv resten af filmen, så den kan være på en 4.7GB skive.

Godkendelse af svar
Fra : NielsPT

Dato : 29-03-05 21:47

Tak for svaret Gambrinus - og alle I andre der var med i tråden!!

___

Mangler dog stadig svar på, hvad forskellen er på

NEC ND-3520
&
NEC ND 3520A?

Den nederste er nemlig 63 kr. billigere...

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 29-03-05 23:06

.... Nu har jeg sku købt NEC ND 3520A'en til lige over 400 kr. Købte den ved B.J. Trading!
Endnu en gang, tak for hjælpen

Mvh. Niels