/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
min bil oser
Fra : pubsi
Vist : 5228 gange
300 point
Dato : 28-03-05 20:24

Jeg har en ældre volvo 340 1987, den skal snart til syn. Den bliver kun brugt til bykørsel, den er bare nu begyndt at ose kolossalt. Det kan vel ikke være på grund af olie, for der er olie på, men det godt nok over ca. 1 1/2 år siden det er skiftet. Det er kun omkring 14-16 km, bilen kører dagligt, derfor skal der vel ikke skiftes olie, ligesom det ellers er foreskrevet. Den skal helst undgå mekaniker, men kan det tænkes, den skal stilles i kaburatoren? Den er meget slem til at ose, når den får gas.

venlig hilsen
Pubsi

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 28-03-05 20:28

skift olie min. hvert år.
Sort røg = for meget brøndstof.
Hvid røg = stort olieforbrug.
Nilsg

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 28-03-05 20:30

op af brøndens klare vand - trækker jeg brøndstof - jeg mente brændstof.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-03-05 20:30

Ja et eller andet skal du have gjort, og hvis ikke du selv kan, hedder det mekaniker, for bilen bliver kasseret til syn hvis den oser for meget.

Hvordan ser røgen ud, hvidlig, blålig eller sort, og lugter det grimt?

Det kan skyldes mange ting, hvid røg kan være vand i udstødningsrøgen hvis der er kommet en utæthed i toppakning eller revne i topstykke, men så skulle bilen bruge vand og blive for varm.

Hvis røgen er blålig og lugter, er det motorolie der ryger med ud pg.a. slitage i motoren (underkompression)

hvis sort røg, er det en fejl, evt, manglende justering i brændstoftilførsel, defekte tændrør el.lign.

mvh dova

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 28-03-05 20:45

Du burde skifte olje minst en gang i året, fordi du kun kører så få kilometer daglig så bliver det meget kondens i oljen.
alimak

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 310 point
Dato : 28-03-05 20:59

Justering af karburator er mekanikerens job. Det er ikke noget man bare lige gør. Hvis bilen "nulrerkøres" er det ikke utænkeligt at der er en massen koks og sod, der skal ud. En god gang motorvejskørsel, f.eks et par hundrede kilometer, hvor bæstet får en omgang klø, kan løse problemet. Ellers kunne Bell-add, eller en to-tre tanke Nitro fra UNO-x, Shell's ditto eller lignende god benzin, stadig sammenholdt med en gang klø, gøre underværker.

..og olie skal min skiftes en gang pr år (som de andre korrekt har skrevet).

..og ryger den grimt, hedder det mekaniker, uanset om du vil det eller ej. Det kan være en baldret toppakning vi taler om. Det kan også være maskinen der ganske enkelt er slidt op.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-03-05 22:06

Hvad med luftfiltret? Hvis det får lige så lidt service som resten kan det være årsagen.

Hvis den ryger (blå røg) når der gives gas efter, at have kørt i tomgang er det ventilstyrene der er utætte så der suges olie ind i cylindrene den vej.

nilsg>> hvid røg er ikke fra olie, men skyldes ofte vandindtrængen i cylindrene fra defekt toppakning eller kondensering på grund af fejljustering eller overkøling (defekt thermostat).
Sort røg = brændstof
Blå røg=motorolie
Hvid røg=vand

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 28-03-05 23:00

Der er mange gode bud
Krapylet ku' jo også være slidt ned... stod der ikke 1987?
Som du sikkert kan se, så er der mange muligheder... og et eller flere af dem er sikkert rigtig(e), men med mindre man står ved siden af 'krapylet', og har fedtede fingre... ja så er det svært at stille en diagnose via nettet - ind til en mekaniker (de skal også leve).
Held og lykke med den Hollandske Svensker
Søren

Kommentar
Fra : Solmyr

Dato : 29-03-05 02:54

Nu har jeg ikke lige så meget forstand på ældre volvoer, men min bil røg på et tidspunkt en smule mere end den nok burde, det viste sig at co2 udlippet var for højt og derfor var det altså katalysatoren der var problemet, men ved ikke engang om der sidder en katalysator på en volvo af din model.
Olie skal skiftes efter 10.000 km eller én gang hvert år, desuden efterfyldes/checkes helst hver 14. dag, specielt på gamle biler.

Rune

Kommentar
Fra : pubsi

Dato : 01-04-05 19:48

Bilen er utæt i køleren, og den Volvo 360 jeg havde før, havde samme problem. Mon det er medfødt i 300 serien. De kører ellers godt, ikke noget særlig vrøvl med motoren, ja, den lyder som en taxa i motoren, men køleren er altså ikke tæt. Jeg vil gerne blive ved at køre Volvo, og gerne en brugt bil, der er til at komme til for penge, for det er jo ikke meget, den bliver brugt.
Udstødningsrøgen er hvid, og det er røg og ikke damp. Bilen bliver fodret med 92 oktan blyfri, kan det mon hjælpe at give den den røde 95 i stedet for?

venlig hilsen
Pubsi

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 04-04-05 01:08

hvis "røgen" er hvid, så er det altså damp, lugter det sødt, så har du kølevand i udstødningen og formentlig en utæt toppakning.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-04-05 09:33

Ja, hvid er damp og et eller andet siger mig, at du skal have bilen i kyndige hænder hvis den ikke skal skrottes.
Den går ikke igennem syn med den slags fejl med mindre du kan finde en svagtseende bilinspektør der heller ikke kan høre eller lugte.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 04-04-05 17:07

Hvis du kører for længe med det, risikerer du en luftlomme i topstykket. Dette kan medføre, at der brændes en revne ved en udstødningsventil, og SÅ får du virkelig hvid røg. Har for mange år siden prøvet det på en opel 1900, dét blev dyrt, så se at komme på værksted.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-04-05 17:11

B, C eller D model Kofoed?

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 05-04-05 17:55

Blitz, sen tredser, så jeg går ud fra, at den er identisk med B modellen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-04-05 18:33

Sen tredser er C eller D

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-04-05 01:57

Om det kan hjælpe med 95 oktan i stedet for 92 oktan?

Det kommer an på hvor du tanker, for på rigtig mange tankstationer, er der 95 oktan i den pumpe der står 92 oktan på.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : pubsi

Dato : 10-04-05 18:43

Tak for svaret 3773.