/ Forside/ Karriere / Offentlige / Klageinstanser / Spørgsmål
10  rotw 300
Pligt til at stille garanti og reklamati~
Fra : Claus999
Vist : 758 gange
100 point
Dato : 26-03-05 23:28

Hey..

Jeg er en privat person, som er ved at importere nogen Pocket Bikes (Små scootere) fra Østen, som jeg får hjem om ca. 14 dage..

Meningen er at jeg vil sælge dem videre og tjene lidt penge på den måde..

Mit spørgsmål er så om jeg har krav på at give en garanti på dem, selvom jeg ikke er momsregistreret.???

Har nemlig hørt at man ikke behøver at stille en garanti overfor kunden, hvis man ikke er momsregistreret..

Nogen der kan bekræfte dette..???

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 26-03-05 23:34

Købeloven og reklamationsretten gælder uanset om du er momsregistreret eller ej.

Og det vil sige, at kunden har to års reklamationsret, hvor man i det første halve år formoder at en evt. fejl har været på køretøjet da det blev solgt, og sælger skal kunne bevise at fejlen ikke var der, ellers er det reparation eller ombytning af den solgte ting.
Garanti er man ikke forpligtet til at give, idet reklamationsretten beskytter køber på samme måde.

mvh dova

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 26-03-05 23:35

Garanti skal du ikke stille, da den ikke er lovpligtig. Men reklamationsret skal du. Det du laer vil blive betragtet som virksomhed, da det er import med videresalg for øje. Momsen kommer an på din omsætning. Men reklamationsretten kan du ikke undsige dig.

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 26-03-05 23:36

Dova kom først. Men dova, du mener vel ikke at reklamationsret stiller køber som med en garanti? Det er langt fra tilfældet.

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 26-03-05 23:36

Købeloven gælder altid, når man handler - også mellem private, men det kan blive sværere at få afgjort en uenighed om, hvem der skal bekoste en reparation.

Så du har du ikke hørt helt korrekt...

Læs i øvrigt: http://www.dhs.dk/cgi-bin/dhs/frontend/browse.do?channelId=-9067&programId=19298&Ad=kobelov

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-03-05 23:40

Hej Felix,
Købelovens regel med formodningsperioden i det første halve år, er sådan set god nok, og tæt på det man kaldte garanti, men det er da rigtigt, at derudover, er køber ofte dårligere stillet.
Og det havde været bedre da loven blev lavet, at der blev vedtaget en decideret garantipligtig periode.

mvh dova

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 26-03-05 23:43

Tæt på ja, så er vi enige. Og formodningsreglen er da blevet accepteret som almen praksis. Men ja, også jeg havde hellere set en decideret garanti.
Men husk det Claus999. Siger eller skriver du garanti, så er det dét du giver. Og så stiller du dig selv en del værre end med den almene reklamationsret.

Kommentar
Fra : Claus999

Dato : 27-03-05 00:05

Tak for svarene, men er stadig lidt i tvivl..

Jeg skal stille en 2 års reklamationsperiode, hvoraf det første halve år er en formodningsperiode..??
Hvad vil det helt nøjagtig sige..??

Forskellen på garanti og reklamationsret..?? Er nemlig ikke helt sikker på, at jeg har 100% styr på det..

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 27-03-05 00:08

Formodningsreglen gør, at hvis noget går i stykker inden for de første 6 måneder, så FORMODES det at problemet skyldes varen og reparation og ombytning skal ske for sælgers regning.
Efter 6 måneder skal køber sandsynliggøre at problemet skyldes det købte og ikke købers måde at behandle det købte på.

Garanti er mere vidtgående. der er det altid sælger der skal sandsynliggøre at det er køber der har misligeholdt eller misbrugt det købte.

Garantien stiller derfor køber bedre efter 6 måneder.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-03-05 00:10

Det vil sige, at hvis der det første halve år er en defekt eller skade, der ikke skyldes misbrug eller hærværk, formodes det at fejlen har været til stede på salgsstidspunktet, og derfor skal sælger erstatte eller udbedre defekten, evt bytte til nyt, medmindre sælger kan bevise at fejlen ikke var der ved salg.

mvh dova

Kommentar
Fra : Claus999

Dato : 27-03-05 00:18

Mange tak for svarene..

Godkendelse af svar
Fra : Claus999

Dato : 27-03-05 00:19

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : Claus999

Dato : 27-03-05 00:19

Og Felix30

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-03-05 00:24

Selv tak

mvh dova

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 27-03-05 12:08

Et lille tillæg.

Det kommer an på hvem du sælger til. Når det er små scootere, er det jo højest sandsynligt til private, og så gælder forbrugerkøbskapitlet i købeloven (det med formodningsregel mm., som dova og felix taler om). Sælger du derimod kun til andre erhvervsdrivende (f.eks. instutioner og lignende) er du ikke omfattet af forbrugerkøbskapitlet, og så gælder der ingen formodningsregel, men køberen har stadig 2 års reklamationsret - også selvom du ikke er momsregistreret.

Kan du bevise, at du ikke er erhvervsdrivende mht. salg af scootere falder du aldrig ind under forbrugerkøbskapitlet, men det er nok ikke så realistisk i denne situation.

mvh & god påske
Jensen

Kommentar
Fra : technic

Dato : 27-03-05 13:07

Lige lidt om garanti versus reklamationsret.
En garanti skal stille køberen bedre end loven kræver og derfor vil en garanti altid være bedre end reklamationsret.
Bare en detalje.

*/T