/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Opsætning af kontoplan - hjælp...
Fra : christofferd
Vist : 4033 gange
50 point
Dato : 25-03-05 10:35

Hej, jeg skal opsætte en kontoplan for mit lille importfirma. Problemet er bare at jeg ikke aner en ... om kontoplaner.

Jeg havde bl.a. overvejet at oprette følgende kontoer:

Vareprøver - DK
Vareprøver – EU
Vareprøver – øvrig udland
Varekøb – DK
Varekøb – EU
Varekøb – øvrig udland
Toldudgifter ifm. varekøb
Kost og logi ifm. erhvervsrejser
Rejseudgifter

Jeg kunnet tænke mig at vide:
- er det en god idé at opdele mine konto efter om der er moms på udgifterne eller ej?
- hvad er forskellen på variable omkostninger, kapacitetsomkostninger og omsætning?

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 25-03-05 11:45

En overskuelig opsætning af en kontoplan, som du kan tage udgangspunkt i og tilpasse dine egne behov.
http://www.100svar.dk/laering_frame.asp?id=75&sprog=DK

Kommentar
Fra : LeifHansen

Dato : 25-03-05 16:26

Omsætning er salg i kr
Variable omkostninger er salgs-afhængige omkostninger f.eks. vareforbrug.
Kapacitetsomkostninger er "faste" omkostninger der tilkommer uanset salgets størrelse feks huslje og tlf.
Alle tal uden moms.

For yderligere, venligst oplys hvilket bogføringsprogram (eller om du anveder papir eller regneark) du tænker at anvende.

mvh Leif

Kommentar
Fra : christofferd

Dato : 25-03-05 16:48

Hej Leif. Tak for svaret! Jeg bruger e-conomic.dk. Der skal jeg vælge mellem de tre muligheder (variable omkostninger, kapacitetsomkostninger og omsætning) når jeg skal oprette en konto. Hvad er f.eks. de kontoer jeg har anført øverst i spørgsmålet? Og synes du det ville være smart at opdele dem på den måde jeg har gjort ovenfor?

Kommentar
Fra : christofferd

Dato : 25-03-05 17:08

... f.eks: Når jeg skal have fragtet mine varer fra Asien til Danmark, hvilken slags konto er det så? Variabel omkostning eller kapacitetsomkostning?

Kommentar
Fra : LeifHansen

Dato : 25-03-05 17:25

Variable omkostninger hører direkte sammen med varekøb og salg. Transportomkostninger er en omkostning der fordyrer varen. Du kunne feks betale mere til sælger og han skulle så betale transpoten. Med andre ord alle omkostninger til anskaffelse af varekøb er variable omkostninger og hører til kontogruppen varekøb.

Jeg vil ikke anbefale din opsætning af kontoplanen. Det vender jeg tilbage til, skal ud af døren nu.

PS konto i flertal hedder konti

Kommentar
Fra : christofferd

Dato : 25-03-05 17:39

... ok.. konti :0) Vi kan snakkes senere "når du har været ude af døren" :0)

Kommentar
Fra : madssen

Dato : 26-03-05 17:33

Til LeifHansen:
Prøv at kigge på det forslag jeg har anført her:

Lidt om virksomheden: Vi har været nede i Kina og har bestilt nogle varer som skal fragtes til Danmark. De skal selvfølgelig forsikres, derfefter deponeres og til sidst sendes videre til kunden. Når jeg tager til møder tager jeg offentlig transport, jeg driver virksomheden hjemmefra, vi har forskellige reklameudgifter til annoncer, etc., vi har selvfølgelig internet og telefon, udgifter til produktansvarsforsikringer, bankydelser (f.eks. remburs-udstedelser) og vi har ydermere udgifter til vareprøver... mere ka jeg ikke lige finde på, hvis du har brug for flere oplysninger må du lade mig vide det.

Kontoplan (alt er vist nok under kategorien "drift"):

Omsætning:
Salg af varer m. moms

Variable omkostninger:
Varekøb
Varetransport internationalt
Varetransport nationalt
Toldudgifter ifm. varekøb

Kapacitetsomkostninger:
Vareprøver
Toldudgifter ifm. vareprøver
Restaurationsbesøg
Gaver og blomster
Erhvervsrejseudgifter
Kost og logi ifm. erhvervsrejser
Annoncer og reklame
Kontorartikler og tryksager
Edb-udgifter/software
Mindre anskaffelser
Telefon
Internetforbindelse
Porto
Revisor
Advokat
Ekspert-/konsulentbistand
Forsikringer
Web-hotel og domænenavne
Offentlige transportmidler
Ej fradragsberettigede omkostninger

På forhånd tak!

Accepteret svar
Fra : LeifHansen

Modtaget 50 point
Dato : 26-03-05 20:17

Ikke så dumt. Alle er korrekt nok drift.

Kunne godt tænke mig at vide lidt mere om vareprøverne.

Du mangler status (formue) konti, feks kasse, bank, debitorer, kreditorer, moms, privatind/ud, egenkapital etc.

Kommentar
Fra : madssen

Dato : 26-03-05 22:30

Omkring vareprøverne: Jeg bestiller vareprøver inden jeg køber større partier hjem af de pågældende varer. Varerne kan ikke indå som varekøb, da formålet jo er at teste dem (se hvad de kan holde til) - de vil ikke være salgsbare når vi er færdige med dem :0).

Kan du bruge et par linjer på at forklare mig hvorfor debitorer og kreditorer er "status"? Og er det rigtigt forstået, at status ikke er noget der skal udfyldes af mig - altså at jeg ikke behøver bekymre mig om det når jeg bogfører mine daglige posteringer?

Kommentar
Fra : christofferd

Dato : 27-03-05 19:40

Vil det forresten være klogt eller dumt at dele alle konti op i m/moms og u/moms? - altså

Rejseudgifter m/moms
Rejseudgifter u/moms

Vareprøver m/moms
Vareprøver u/moms

etc...

Godkendelse af svar
Fra : christofferd

Dato : 01-04-05 00:05

Tak for svaret LeifHansen. Prøv at kigge på det sidste spørgsmål jeg stillede omkring opdeling mellem med. og uden moms

Kommentar
Fra : LeifHansen

Dato : 01-04-05 08:25

Tja, der er fordele og bagdele.

En mindre overskuelig kontoplan er lettere at huske/administrere og overskue.
Du kan altid ændre kontoens momsmæssige standardopsætning når du bogfører den enkelte post.
Det er lettere ved årsregnskabsafslutning at afstemme om momsangivelserne er rigtige (mest aktuelt i selskaber eller større virksomheder).

De fleste konti vil altid have samme "momsstatus", det er sjældent der feks er rejseudgifter med moms (ikke fradragsberettiget på rejseudgifter, uanset om der er moms på) og det er sjældent du ved import har vareprøver med moms. F.eks er det også sjældent du har telefonregninger uden moms.

Kommentar
Fra : christofferd

Dato : 01-04-05 12:32

Ok, nu forstår jeg Tak for hjælpen!