/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
arbejdstilladelse
Fra : syllemus
Vist : 545 gange
200 point
Dato : 24-03-05 11:55

Hej og god påske.

Har søgt om emnet på google og hos udlændingstyrelsen og kan ikke finde noget konkret svar på mit spørgsmål, så måske er der nogen her der kan svare på det.
Har en udlændning med opholstilladelse i et EU-land ret til at arbejde i Danmark. Vedkommende har statsborgerskab i et et land uden for europa og han har boet i Danmark i to år. Jeg er selvstændig og ønsker at ansætte vedkommende.

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 210 point
Dato : 24-03-05 11:59

Jeg mener at det der har betydning er hans statsborgerskab og ikke en opholdstilladelse. Er han statsborger i et EU-land må han også arbejde i Danmark, hvis han ellers bliver aflønnet korrekt. Ham du påtænker at ansætte har ikke automatisk arbejds- og opholdstilladelse i Danmark. Det skal du/han søge om særskilt.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 24-03-05 12:09

Arne´s svar lyder rigtigt.
Lidt mere om statsborgerskab og arbejdstilladelser.

http://www.workindk.dk/Vaerd_at_vide_ophold/0/4/0
http://www.fanet.dk/medlem/raadg/pershb/udlandet.html

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : kattefar

Dato : 24-03-05 12:13

@Arne: selv hvis du er statsborger i et EU-land, skal du søge om ophold- og arbejdstilladelse. Men den bliver næsten aldrig nægtet, sålænge du kan forsørge dig selv. Det har intet med aflønningen at gøre. Her skal der følge danske overenskomster, his de findes, ellers er det en privat sag mellem arbejdsgiver og dig.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-03-05 12:14

Hvis han/hun har boet i DK i to år, skal vedkommende have et kort der fortæller om vedkommende har opholdstilladelse.

Arbejdstilladelse, er lidt anderledes, for det kommer an på hvilken status vedkommende har, om der er tale om en flygtning hvis sag ikke er færdigbehandlet, eller om vedkommende har indvandrerstatus.
I første tilfælde, er der ingen arbejdstilladelse.

Det mest sikre sted at få det at vide, er ved at ringe til udlændingestyrelsen, og oplyse personens data, og der kan du få oplyst om vedkommende har arbejdstilladelse.

mvh dova

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 24-03-05 12:16

http://www.naestved.dk/Internet/Borger/Folkeregister/Indrejse%20til%20Danmark.aspx
Citat
En opholdstilladelse givet i f.eks. Sverige er ikke gyldig i Danmark.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-03-05 12:18

kattefar - Når jeg skrev korrekt aflønning, mente jeg selvfølgelig også overenskomstmæssig løn på området. Og jeg mener da at der findes overenskomster på så godt som alle områder. Skkulle du kunne finde et område der ikke er overenskomstdækket, hører jeg da gerne om det. Om ikke andet så dækker Specialarbejderforbundets overenskomst.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-03-05 12:48

syllemus

Bor vedkommende i Danmark på nuværende tidspunkt?

Hvis ja, så har vedkommende vel opholdstilladelse i Danmark, så skal vedkommende også søge om arbejdstilladelse, hvis du vil ansætte ham/hende.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : kattefar

Dato : 24-03-05 13:13

Arne: den eneste overenkomst jeg aksepterer er den fra ikke LO-organiserede foreninger, sålænge deres eksklusivaftaler stider mod almindelig sund fornunft og den frie ret til at vælge sin forening. Kommunismus er afskaffet, det skulle også du har lagt mærke til.
God påske

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-03-05 13:22

kattefar - jeg deler dine holdninger, men det ændrer jo ikke ved det faktum at der rent faktisk findes overenskomster og at det er disse der ligger til grund for lønfastsættelsen. Like it or not. God påske til dig også.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-03-05 19:20

Hvorfor nu diskussion om overenskomster og lønafregninger, det er da spørgsmålet fuldstændigt uvedkommende.

Det det drejer sig om, er hvilken status pågældende har, om han/hun kan få en arbejdstilladelse.

Og det får man oplyst hos udlændingestyrelsen, eller hvis vedkommende allerede har en arbejdstilladelse fra tidligere arbejdsforhold, så skal han/hun have dokumentation for det, ligesom det kort der dokumenterer opholdstilladelsen og er på størrelse med et kreditkort,

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : syllemus

Dato : 25-03-05 12:51

Tak for svaret arne.jakobsen.