/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
rygter om dyrlæge, hvor ses det om det e~
Fra : Iblaur
Vist : 701 gange
50 point
Dato : 22-03-05 21:35

Jeg har hørt nogle dårlige rygter om min dyrlæge og er interesseret i at finde ud af om der er hold i dem eller om det bare er en lille fjer der er blevet til fem høns.
Er der et sted hvor jeg kan få be- eller afkræftet rygterne?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-03-05 21:41

Spørg dyrelægen.
Og tro ikke på alt du hører.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-03-05 21:43

For øvrigt et af de dummeste spørgsmål på kandu.
- En side på nettet der bekræfter sladder om andre -
Jøsses.

Accepteret svar
Fra : felix30

Modtaget 60 point
Dato : 22-03-05 21:44

Dyrlægerne har ingen steder, hvor man kan se hvor mange klager eller lignenede de har fået. Man kan ikke se en liste endnu, men fødevarestyrelsen arbejder på det.
Så du er nødt til at vurdere om du tror på rygtet.

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 22-03-05 21:46

Teil -> måske et "dumt" spørgsmål, men siden er ikke desto mindre på vej. Præcis som med forsikringsselskaber, læger osv. Så nogen synes jo altså ikke det er et dumt spørgsmål......

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-03-05 21:49

Det handler om rygter ifølge Iblaur.

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 22-03-05 21:52

ja, men hvis dyrlægen er pletfri på en sådan liste som den der er ved at blive lagt op til, ville netop denne liste kunne afkræfte rygtet og i modsat fald bekræfte rygtet, og det er jo netop det Iblaur ønsker.

Kommentar
Fra : skagensnero

Dato : 22-03-05 21:54

Hej:

Mit bedste råd er at hvis du, eller din hund, ikke føler sig tryg ved jeres dyrlæge så tal med andre i byen hvor du bor om hvem de bruger.

Lokale hundeklubbers medlemmer kender ofte de lokale dyrlæger godt, så tag evt. en snak med dem, eller hvis du går til træning i en klub med din hund, så tag en snak med en af de øvrige på holdet.

Der kan hurtigt opstå rygter, og netop i dyreverdenen bevæger vi os i et minefelt, så en mulighed er også at melde dig ind i en specialklub for din race og via dem få gode råd og stort og småt.

Du og din hund ønskes en god påske

Frank

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-03-05 21:57

Det er svært med sådanne rygter, for er det hele bare opstået ved, at en enkelt person føler sig dårligt behandlet, eller er der virkelig noget om snakken.

jeg er kun et sted stødt på massive negative omtaler af en bestemt dyrlæge, og det er på en debatside om katte.

Men hvis du nu luftede lidt mere om hvori det negative skulle bestå?

mvh dova

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-03-05 21:57

En liste der roser en dyrlæge til skyerne forhindrer vel ikke
at rygter spredes.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 22-03-05 21:58

Rygter er da ikke noget man kan tage seriøs stilling til,men det er så typisk Dansk - det med den lille fjer og janteloven.
Hvor ville det være dejligt hvis de der lider af disse "børne sygdomme" snart kunne vokse sig fra dem. Det ville højne debatterne på alle de fora der findes på nettet.

Havde iblaur skrevet:Min Dyrlæge opererede min hund for næse blod,men den havde hæmorider også tog han 12.000 kr. for det - så kunne vi havde taget stilling....

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 22-03-05 21:58

Kors i hytten-------Hvis du ikke stoler på din egen læge skifter du læge.
Hvis du ikke stoler på din dyrlæge skifter du dyrlæge.
Simpelt ikke???
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-03-05 21:59

Så sandt bb1

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 22-03-05 22:00

næ, men hvis en myndighed som fødevarestyrelsen, der behandler klager, skriver at der aldrig har været givet en påtale eller medhold til en klager vedrørende den dyrlæge som der løber rygter om, ja så ville iblaur jo nok kunne vælge at se bort fra rygtet. eller hvad?

Men ellers så har skagensnero jo ret i hvordan iblaur kunne behandle rygtet nu.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-03-05 22:24

Er det det her? http://www.stop-dyrlaege.....................
Hvis det skulle være tilfældet er der vist mest tale om meget smarte forretningsmetoder, der så selvfølgelig kan opleves meget uheldigt da det jo drejer sig om levende væsener.

Bortset fra det så findes der nok ikke mange dyrlæger i DK som ikke har oplevet, at nogen er blevet vrede på dem og jeg ville da lade mine egne oplevelser ligge til grund for om jeg stoler på dyrlægen og ikke udokumenterede rygter.

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 22-03-05 22:28

Den er ikke den jeg mener. Den jeg mener er noget fødevarestyrelsen arbejder på at oprette. Den side der kan da vist ikke anbefales.

Kommentar
Fra : Iblaur

Dato : 22-03-05 22:32

Det er utroligt som nogen folk herinde på Kandu føler et behov for at sable andre ned der kommer med et meget enkelt spørgsmål og braldre ud med deres egne meninger. Mit spørgsmål var enkelt. Jeg spurgte om der var et sted, hvor jeg kunne chekke om der var hold i de rygter jeg har hørt om min dyrlæge. Jeg har aldrig bedt om at det skulle være et sted på nettet. Tænkte faktisk mere på en form for myndighed eller lignende. Jeg har ikke brug for den slags kommentarer som du blandt andre kommer med Teil. Du er ikke ligefrem hjælpsom.
Jeg undskylder da hermed mit dumme spørgsmål, men er glad for felix30, Skagensnero og Dova alligevel prøvede at besvare det, selvom det jo så nok sænkede niveauet her på siden utroligt meget.
Med venlige hilsner Iblaur.

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 22-03-05 22:37

Godt ord igen Iblau

Kommentar
Fra : skagensnero

Dato : 22-03-05 23:15

Hej Iblau

Alle vil jo gerne gøre det bedste for ens kæreste eje, hvad enten det er hund, kat, eller et hvilket som helst andet dyr, og derfor er det jo fint nok at der kan komme forskellige inputt på et spørgsmål.

Men et godt påskeråd til alle der læser denne kommentar skal være, det er bedre at spørge en gang for meget, og der er ingen dumme spørgsmål, man kan højst få et dumt svar.

Iblau jeg tror virkelig du vil det bedste for din hund, og jeg håber da at mit forsøg på et svar tidligere på aften måske kan være en lille hjælp.

Rigtig god aften til jer alle

Frank

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-03-05 23:22

Ja, og hvis du ellers er tilfreds med dyrlægen, er det vel ok, alternativet er at finde en anden.

Jeg bruger f.eks. forskellige, alt efter hvilke dyr det drejer sig om, noget jeg sådan har tjekket mig frem til gennem årene, sådan med: hvem synes jeg er bedst til f.eks. kat,hund marsvin, og lige så hest og får da jeg havde sådan nogen.

mvh dova

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 23-03-05 00:08

Hvis man skifter dyrlæge - kun p.g.a. af et rygte. Hvem gavner man så ? Dyrlægen eller dyret.
Har man ikke tillid til sin dyrlæge eller mekaniker. Ja så skift til en anden,at søge efter et sted hvor man kan få bekræftet rygter er da ingen løsning...

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 23-03-05 02:40

Hej Iblaur.
Der findes ingen dumme spørgsmål kun dumme svar, der er ingen der spørg, medmindre det er noget de ikke ved, og gerne vil have svar på. så det er ikke op til andre at bedømme om spørgeren er dum eller ej. Ang dit spørgsmål er der endnu ingen muligheder for at finde relevante oplysninger om dyrlæger eller andre inde for sundhedsvæsnet, så det må bero på dine egne erfaringer og følelser, om du stoler på din dyrlæge. Det er meget vigtig at du stoler på din dyrlæge da du nok ikke selv kan bedømme om det han/hun siger og gør er rigtig. Rygter kan meget nemt opstå også uden der er hold i dem, men der er selvfølgelig også mange der er hold i, da der sjældent er røg uder der er brand. Brug din sunde fornuft, (Nogen kan li moren andre datteren som et gammelt ordsprog siger), og lad den komme din hund til gode, det er trosalt dyrlægen og ikke rygterne der skal helbrede den.
Mvh
Kim

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-03-05 07:06

At overhovedtaget tro på en dokumentation baseret på rygter, siger en hel del om spørgeren.
Som gentager sit spørgsmål så ingen skal være i tvivl om niveauet.
Og her skulle der stå alt det man ikke kan tillade sig at sige.

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 23-03-05 09:00

Ja...og din måde at ytre dig på Teil, siger jo også rigtig meget om dig!

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 23-03-05 09:20

Hej Iblau

Jeg kunne godt tænke mig, at komme med en lidt anden indgangsvinkel.
Først vil jeg dog lige blande mig i debatten og kort sige; jeg forstår GODT dit ønske om, at få be- eller afkræftet disse rygter. Som almindelig bruger af alle mulige ting, herunder dyrlæger, er det ikke nemt at navigere i virvaret af gode råd fra venner, rygter, egne fornemmelser etc.
Dyrlæger er fagmænd - ligesom advokater, ejendomsmæglere, jordemødre etc. Og alle disse fagmænd er jo blot mennesker. Nogle er dygtige til sit fag, andre er måske knap så dygtige, og som Dova siger; nogle er bedre til en bestemt dyregruppe, eller et bestemt område i "sygelæren".
Og dertil kommer, at langt de færreste forstår sig på hundeadfærd, hundes måde at kommunikere, deres mentale behov mv. Men jeg ved jo ikke hvad rygterne om din dyrlæge retter sig mod.

Mit bedste bud til dig er, at kontakte en hundeadfærdsbehandler i dit område og spørge, om de har kendskab til din dyrlæge og om der er en anden de kan anbefale. Som i alle andre erhverv er der "kvaksalvere" og rigtig dygtige adfærdsbehandlere. Din garant for, at det er en dygtig adfærdsbehandler, er at vedkommende er medlem af PAFF (Privatpraktiserende Adfærdsbehandlere For Familiedyr i Danmark).
Eller du kan kontakte mig pr. mail (se i min profil), så kan jeg henvise dig til en PAFF - behandler.
I hvilken del af landet bor du?

Vh. vildskud

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 23-03-05 09:48

Til vildskud
Der kan man se at du ikke er alt vidende, din mail adresse er ikke tilgængelig i din profil, da det vil stride mod registerloven. Du har godt nok opgivet den til KANDU?DK, men der blev der gjort opmærksom på at det kun var til deres brug. Så hvis du vil give dig uderlig til kende må du selv skrive din adresse.
Mvh
Kim

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 23-03-05 09:53

Hej Kim

Altvidende? - Nej, det er jeg ikke... Slet ikke når det kommer til tekniske ting...
Nå, men så må Iblau skrive, om han er interesseret...

Vh. vildskud

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 23-03-05 10:37

Der har været meget tale om lægebedømmelser, sygehusstatistikker osv. på nettet. Jeg synes det er en bragende god ide at sætte sådan noget på nettet. Del må klagerne forklare og bevise deres sag, dels vil lægen/håndværkeren/flyttemanden/osv.. kunne forsvare sig.
Det burde være lovpligtigt, at der skulle være mulighed for hvermand at indhente oplysninger om de mennesker, institutioner osv. man ønsker at benytte sig af...
mvh bvh...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-03-05 11:39

Ja lad os alle sammen hænge hinanden ud.

Jeg hørte for nylig om en dame der ville gå til pressen fordi vagt dyrlægen ikke ville udlevere medicin kl. 3 om natten uden, at have set dyret. Er det faglighed eller sløseri?
Skal vi kunne afkræve selvstændgt erhvervsdrivende, at de skal forklare sig offentligt hver gang vi (måske uretmæssigt) bliver irriterede på dem. Så vil det nok for alvor blive dyrt, at købe serviceydelser.
Nu fandt jeg aldrig ud af om der er tale om den webside jeg hentydede til tidligere i tråden, men hvis det er den eller en tilsvarende så burde de være lukket af fogeden da de laver mere skade end gavn.

Find ud af om din dyrlæge er medlem af en af de anerkendte dyrlægeforeninger og er han ikke bør du skifte for så er der sandsynligvis urent trav.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-03-05 11:41

Måske en af disse pressemeddelelser fra Dansk Dyrlægeforening kan belyse sagen:
http://www.ddd.dk/get/frameset/16.html

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 23-03-05 12:06

Folk er kloge nok til at skille skidt fra kanel.
Hvis man f.eks. før en øjenlågsoperation kunne kontrollere om den læge der skulle gøre det , havde mange kedelige sager hængende, ville mange ødelagte øjenlåg være reddet.
Det samme gælder dyr. Der er gode og dårlige dyrlæger. Når vi taler om håndværkere, er det sgu synd for folk, at de bliver snydt af en håndværker, der har gjort det den ene gang efter den anden.
Med lidt fantasi kunne man forestille sig at vellykkede og fejloperationer blev talt op så kunne man selv tage stilling - og jeg tror ikke, der er nogen der ville fravælge en dyrlæge med 500 vellykkede operationer og 3 der ikke lykkedes...

IbLaur efterlyser lige præcist en information on den dyrlæge han vil betro sit dyr til. Det er da relevant - og jeg synes, det er bedre at basere sig på internettets, med mange informationer, end lidt sladder hist og her...
Lige i parentes. En sådan tjeneste skulle selvfølgelig styres af nogle fornuftige mennesker ....
mvh bvh..

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-03-05 12:15

Ja, ja bvh, fornuftige mennesker skal styre det, men hvordan skal de skille udokumenterede påstande ud fra fakta. I den lille sag jeg beskrev ville pressen selvfølgelig ikke tage det, og mon ikke de dokumenterede tilfælde kommer frem alligevel.

Jeg holder på klagenævn og forbrugerbeskyttelse, men så kommer vi vist til at have en anden sammensætning i Folketinget for lige nu nedlægges der eller stækkes og så vil man tilbyde os Internet udhængning i stedet så det kan blive pøbelvælde.
Prøv nu, at læse de pressemeddelelser og se om man ikke kan udlede noget meget specifikt af en af dem.

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 23-03-05 12:49

Det kan ikke passe, at når vi har så formiddable muligheder for at hente information ind i vores stuer, som vi har med internettet, at det ikke også kan bruges til at advare om forbryderriske elementer i den ene eller anden branche.
Det bør i hvert fald ikke være bureokratiproblemer, der skal udelukke muligheden...
Man kan ikke rigtigt brug klagenævn og brugerbeskyttelse til noget når skaden er sket. Forhåndsoplysninger havde måske reddet konstruktionen, øjenlåget, eller at man ikke fik staffelicocker osv. osv...
Aviser gør det jo allerede og vi har jo injurielovgivningen.
Iøvrigt ville der også komme rigtigt mange gode historier frem om gode institutioner og firmaer. Det kunne jo blive en hel trend..
Men du har ret i BjarneD at det er forbundet med store problemer, men jeg synes hverdagen er brolagt med historier om mennesker, der bliver snydt på alle mulige måder....Sådan har det altid være, men med ubegrænsede muligheder for kommunikation, må noget sådant kunne minimeres..
Mvh bvh

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-03-05 13:09

I princippet enig bvh, men jeg har ikke helt den samme tillid til mine medmennesker.
Lige som der er suspekte og løgnagtige erhvervsdrivende så er der det samme blandt forbrugerne sikkert fordi fællesnævneren er, at der er tale om mennesker.
Min indsats på dyreområdet ligger i at være medlem af Kattens Værn og Dyrenes beskyttelse og jeg tror mere på medlemskab af interesseorganisationer som disse end det "frie" ord på Internettet.

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 23-03-05 13:21

Ok..

Godkendelse af svar
Fra : Iblaur

Dato : 31-03-05 23:51

Tak for svaret felix30.