/ Forside/ Interesser / Dyr / Heste / Spørgsmål
10  jannie73 328
En rigtig hingst!
Fra : Mirah
Vist : 683 gange
100 point
Dato : 22-03-05 12:45

Hej. Et mindre problem er opstået med mine ponyer. Det er en hingst (4 år) og en hoppe på (7år). Vi havde håbet at de kunne gå sammen noget af tiden men han er åbenbaet kun ude på en ting og det er synd for hende at hun skal jagtes sådan hver dag. Det skal lige siges at min kæreste før har haft med heste at gøre og flere gange set at hingstene godt ved hvornår de skal lade hopperne være.
Spørgsmålet er om der er nogen som har nogle ideer udover at lade ham kastere eller lade dem gå i hver sin fold. Måske er han bare for ung til at fatte det....?? Hvis hun nu lige kunne få ramt ham ordemtlig når hun sparker ud efter ham så han kunne forstå pointen...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-03-05 12:48

Tror ikke det vil hjælpe særlig meget, at hoppen får held til at sparke ham.

Der er nogen hingste der bliver komplet og aldeles ustyrlige bare de får fært af en hoppe.
Så hvis han ikke skal bruges til avl, så kastrer ham. Hvis I lader dem gå i hver sin fold, vil han bare prøve at brække ud og gå og "skabe sig" hele tiden.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : AG112

Modtaget 100 point
Dato : 10-04-05 22:39

Det er naturen, at hingsten hele tiden vil prøve at bedække hoppen, det kan du ikke forhindre.

Heller ikke ved at skille dem ad, der vil altid være uro.

Hvis han hopper på hende uden hendes hale er pakket ind eller uden han får hjælp at mennesker, risikere du også, at hun får underlivsbetændelse af en snavset hale der kan komme med ind i skeden på hoppen.

Hvis ikke din hoppe er i brunst, vil hun ikke have hingsten bedækker hende, da vil hun sparke ham, det kan være så alvorligt at det kan skade ham for livet, det ville jeg ikke risikere hvis jeg var dig.

Hvis du f.eks er til stævne med en hingst, må den end ikke stå i samme stald som de andre (hopper og valakker).

Lav ham til vallak hvis det er en ridehest du vil have, så får han et nemmere liv.

Held og lykke til.

Godkendelse af svar
Fra : Mirah

Dato : 18-04-05 08:38

Tak for svaret AG112.