/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Fælge
Fra : kid
Vist : 620 gange
50 point
Dato : 21-03-05 16:47

Er der et ord for det stykke af fælge den kan være fra kanten og ind til egerne - altså at det er ligesom om fælge ser meget bred ud???
Ved det er omtalt nogen steder på fælge som -20 eller -40 altså ligesom et mål på det stykke fælgkant og eger er forskudt.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-03-05 17:00

Ja det hedder offset

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-03-05 17:21

Det er som regel mærket i fælgen, det hedder indpresningsdybde på dansk.
På fælgen kan det være afmærket som enten ET, e, eller OFF og så målet i millimeter.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-03-05 17:23

http://www.nysynet.dk/hjuldata.htm

På linket her kan du se de forskellige mål på standardfælge til de fleste bilmærker

mvh dova

Kommentar
Fra : kid

Dato : 22-03-05 19:11

Er der nogen der kender sider hvor man kan få fælge med stor offset - syns det ser cool ud :D

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 50 point
Dato : 22-03-05 19:21

Bilfabrikanten ved hvormeget dine hjul må offsettes.
Årsagen er at et for stort offset svækker ophænget/akslens styrke.
Husk lige at alu-fælge med hjulbolte uden konus bør spændes med momentnøgle.
Men her er der lid mulighedder:
http://www.google.dk/search?hl=da&ie=ISO-8859-1&q=f%E6lge&btnG=Google-s%F8gning&meta=lr%3Dlang_da

Godkendelse af svar
Fra : kid

Dato : 23-03-05 19:05

Tak for svaret emesen.

Kommentar
Fra : tjeps

Dato : 29-03-05 19:05

Altså, I'm sorry - men jeres svar er ikke korrekte! Offset'et har jo ikke noget at gøre med fælgens udseende, men bare hvordan bilen er sat op! Min gamle Mercedes har et meget lavt ET-mål (mellem 11 og 30 alt efter fælgtype), men det har intet at gøre med om fælgene ser brede ud!! På de klassiske MB AMG-look fælge er der ofte ingen kant; der sidder egerne helt ude ved dækket - hvor den originale AMG-fælg har en poleret kant fra egerne ud til dækket!

Det Kid søger, er en fælg der har en bred kant - så fælgen ser bred ud! En kant der vel typisk er på en 3-5 cm... og det du skal kigge efter er, om der står "poleret kant"! Jeg tror ikke der findes noget bestemt udtryk for det udseende, men det er tit det udtryk der bruges... og så kræver det som regel at fælgen er bred i det hele taget; minimum 7½" og helst 8" - de RIGTIG brede AMG'ere med bred kant og brede bagdæk er 10" brede!

SÅ - håber du læser indlægget, kid...