/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Hvad med naboens kat ?
Fra : johnschroederhansen
Vist : 1467 gange
50 point
Dato : 20-03-05 13:09

Hvad gør man, når naboens kat, render rundt på ens nyvasket bil ?

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 20-03-05 13:15

afprøver ens luftpistol.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-03-05 13:17

koldt vand (aldrig varmt ) - indtil den forbinder bilen med det ubehag den føler - og så holder den sig væk.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 20-03-05 13:33

Vasker den igen! Jeg har aldrig fundet bedre råd. Du kan nok ikke skyde den på lovlig vis. Der findes noget der hedder kat væk eller sådan noget, Men hvis man er af dem der ikke vil sprøjte i sin have, så vil man måske heller ikke på sin bil. (Hvem ved om skidtet sætter rust?)
Hvis du hører til den omsorgsfulde type, kan du indfange den, og aflevere det sølle hjemløse dyr til kattens værn, mwd forklaring om at du mener den er hjemløs, da den sover på din bil- Kattens værn vil så tage sig af dyret på lovlig vis, måske er den mærket så de kan levere den tilbage til ejeren, måske ikke så kan de måske aflive den!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-03-05 13:46

valde det er jo ikke en hjemløs kat men naboens - og koldt vand er både effektivt og ikke skadeligt

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-03-05 13:46

ps - siden hvornår har biler taget skade af en gang ekstra rent vand ???

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 20-03-05 13:58

Billak tager skade af kattekløer! Det har kosten bilejerne mange tusinde kr. at reparere ridser efter kattekløer. Det var vel mest rimelig at naboen vasker bile når han nu ikke gider passe sin kat. Den må være hjemløs og helt uden opsyn, så det vil da være helt rimeligt at aflever den til kattens værn, de behandler nok utysket efter loven. Jeg mener afliver den hvis den ikke er registreret ørtatoveret eller andet

Kommentar
Fra : LLM

Dato : 20-03-05 14:48

Lån eller køb en elektrisk støder til landbrugshegn og arranger det rigtigt, så kommer den granteret ikke igen.
PS! Der er en risiko for at den laver startspor i lakken når den får forbindelse.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-03-05 14:54

Læs denne:
http://www.kattens-vaern.dk/media/documents/naboskab.pdf
En vandpistol er lovlig og effektiv.

Kommentar
Fra : paulaarenas

Dato : 20-03-05 15:50

Bedste mode at beskytte sin bil for alt snavs, regn, mudder hvad ved jeg, er at dække bilen, der findes jo sådan dækken
man kan køber til biler eller skaf en garage.

Venligst
Paula

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 20-03-05 16:34

Der findes da også kattebure. jeg synes det rigtigste er at katteejeren tager besværet og udgifterne ved at holde kat, alt andet er da sludder,

Kommentar
Fra : johnschroederhansen

Dato : 20-03-05 16:43

Tak for forslagene, men jeg er ikke typen, der har ikke tålmodighed til at ligge på lur med luftgevær, vandpistoler, fangstnet og lign. jeg tror heller ikke jeg har temperament til at klæde min bil af og på når jeg skal bruge den.
hilsen John

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-03-05 16:45

Man lader katten være, og vænner sig et par beskidte pletter på transportmidlet.

En kat gør ingen skade på en bil m.h.t. at ridse, det er noget folk fejlagtigt tror.

Den ridser kun i det øjeblik den bliver forskrækket hvis man vil jage den væk.
Så sætter den fra så hårdt at den kan ridse

Og LLM du er da bare for langt ude og direkte rådden i skalllen at høre på

Kommentar
Fra : johnschroederhansen

Dato : 20-03-05 17:05

Nu er sdan en kat har 4 ben, og den nøjes jo ikke med at afsætte et par pletter, når den går rundt på bilens frontklap, forrude, tag og bag-rude og klap, så bilen får et meget mærkeligt mønster, som jeg ikke kan lide, og det er jo trods alt mit transportmiddel.
John

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-03-05 17:15

Jamen det er da rigtigt nok, at det kan se lidt kedeligt ud John.

Nu ved jeg ikke, hvis din bil ståt et bestemt sted f.eks. i en carport, ved jeg, at flere har haft succes med at montere et net ca 10 cm over bilen i hele længde x bredde, så katten ikke kan lande på bilen.

Nogen siger også det hjælper at sætte et tøjdyr på hjelmen, fordi katten så vil opfatte det som pladsen er optaget i forvejen.

En nødløsning, for det stinker fælt, og ikke kun for katte er hjortetakolie, et par dråber af det, og katten bliver med garanti langt væk fra bilen. Og I ville måske ønske i kunne blive langt væk fra bilen.
Det bruger man også til at holde rovdyr væk fra f.eks hønsegårde o.s.v. med.
mvh dova

Kommentar
Fra : KSGP

Dato : 20-03-05 17:15

Jeg læste engang om en, der havde fundet på at hænge en uro op over bilen (kræver selvfølgelig en carport e.l.). Det holdt katten væk, den kunne øjensynligt ikke lide at uroen bevægede sig/larmede.

MVH
KSGP

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-03-05 17:54

Jammmmm, man siger det vel til naboen... --Stille og roligt uden at skælde ud.. Måske har naboen en løsning?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-03-05 18:46

nupper lige et flueben før jeg får kattene galt i halsen

Kommentar
Fra : jbkf

Dato : 20-03-05 19:24

du kan vokse din bil, så glider katten ned, og så have et glas vand klar at smide efter den.
jeg ved ikke hvordan du har det, men jeg syntes nu at det er hyggelige at have en kat eller andre dyr fremfor en renvasket bil at kunne se på.

Kommentar
Fra : paulaarenas

Dato : 20-03-05 22:51

Hej jeg tror faktisk at din bil er enslags statussymbol for dig. Invitere heller katten indenfor og give den noget godt at
spiser, så skal den nok lad din bil være i fred, og vil heller ind hos dig og have nogen godebider. Så bliver i rigtigt gode venner.

Hilsen
Paula

Kommentar
Fra : akle

Dato : 21-03-05 09:56

Byg dig en lukket garage, så har du din renvaskede bil i fred.

Kommentar
Fra : KSGP

Dato : 21-03-05 10:04

Har du i det hele taget prøvet at snakke med naboen om problemet ?
Jeg har selv 3 fritløbende musefangere, men vil da hellere skaffe mig af med dem end at være uvenner med naboen, hvis de generede ham. Han har jo trods alt retten på sin side og det er min pligt at holde kattene på egen grund.

MVH
KSGP

Kommentar
Fra : johnschroederhansen

Dato : 21-03-05 16:55

Nu er vi mennesker jo ikke ens. At jeg ikke ønsker en bil, med et special slags mønster, er jo ikke ens betydende med, at en bil, er et statussymbol for mig. Jeg har ikke noget forhold til katte, så det gir ikke rigtig nogen mening at invitere katte, eller andre dyr for den sags skyld, ind til middag. Jeg tror forøvrigt ikke på at det vil hjælpe, selv om jeg prøvede at lave en aftale med omegnens katte. " jeg giver mad - i går rundt på genboernes biler" eller " jeg giver mad - i skider i genboernes sandkasser og bede"
John

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 21-03-05 18:15

Det må da mere være en opgave for katteejeren at underholde sine dyr og give dem godbidder så de ikke generer naboerne. Men kattene er vel bare et statussymbol: " her kan i se naboer hvad jeg regner jer for, jeg lader bare mine katte overskide jeres jord og jeres børns sandkasser, og fylder dem op med ormeæg og andre uhumsheder"

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-03-05 19:15

Man kan ikke opdrage en kat til ikke at gå på en bil ved, at give den godbidder og man kan ikke spærre en kat inde i sin have med mindre man indhegner haven på 5 sider og graver dybt på den 6.
Husk, at hvis vi spærrer de fleste katte inde og afliver resten så får vi for alvor problemer med både rotter og mus.
Der er givet gode råd for hvad man selv kan gøre, men hvis du og andre ikke gider gøre nogetselv så håber jeg at alle himlens fugle vil "lette" sig på netop jeres biler.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-03-05 21:06

Fuldstændig tåbeligt, at en kat skal have lov til at terrorisere sine omgivelser, bare fordi det er dens "natur"! Det er DEN indstilling, der får nogle mennesker til at afsky katte. Ligesom visse mennesker afskyer hunde, fordi nogle hunde får lov til at skide overalt, gå løs og jagte børn og andre skrækslagne sjæle!!!
Uanset hvilket dyr, vi vælger at holde, så er det VORES ansvar som ejere, at dyret ikke er til gene for andre. Ellers er man ikke værdig til at holde dyr.
Men jeg synes, at det er lidt tidligt at blæse det hele op til en "kat"astrofe, når John åbenbart endnu ikke har talt med naboen om sagen.
Ejeren kan jo ikke kende til problemerne, hvis man ikke fortæller ham om dem.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-03-05 21:14

"Ejeren kan jo ikke kende til problemerne, hvis man ikke fortæller ham om dem." -Netop!

Kommentar
Fra : johnschroederhansen

Dato : 22-03-05 09:33

Vores nabo er på Påskeferie i øjeblikket, så nej, vi har ikke talt sammen om det. Forøvrigt er der mange andre katte i kvarteret end lige naboens.
Ja, det er rigtigt, at man ikke kan holde sin kat inde i sin have, med mindre man indhegner sin have.
Nu er der jo heldigvis ikke sket nogen "kat"astrofe, så nej, der er ikke nogen grund, til at blæse noget op. Det mener jeg heller ikke at jeg gør, men der er åbenbart skabt en debat, om et problem, der er aktuelt.
Det der startede debatten, var jo at jeg søgte gode råd. Jeg forventede ikke ønsker om at alverdens fugle skulle overskide min ejendom, eller andres for den sags skyld.
Er det naboer, til dyreejer, der skal "gide" gøre noget, på deres egen ejendom ?
Skal man have alverdens foranstaltninger stående og hængene i og på sin ejendom, hvis man vil ikke ønsker afføring og lign.?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-03-05 10:37

Det er altid noget sværere når det gælder katte i forhold til hvis det nu havde været en hund.

For selv om man som dyreejer, har ansvar for sit dyr, kan man ikke helt gardere sig mod om katten færdes andre steder end på ens egen grund.
Det skal man med hunde, ligesom der ifølge loven gælder andre regler for hunde, bl.a har man pligt til at efterlyse sin hund ved politiet med det samme den evt. skulle stikke af.
Og selvfølgelig skal man ikke finde sig i en kat der laver skade på ens ejendom, men på den anden side må man heller ikke foretage sig noget over for katten så den lider overlast.
Derfor kan man kun forsøge at finde en rimelig løsning på problemet, og opveje tingene mod hinanden, hvad der er mest formålstjenstligt i længden, at man evt selv laver et par småforanstaltninger for at beskytte sin bil, eller i værste fald lægger sig ud med hele kvarterets katteejere.
En svær problemstilling, som du og tusindvis af andre er berørt af.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-03-05 11:05

Du skriver med mindre man indhegner sin have, men problemet er, at katte kan klatre over hegn med mindre man også overdækkker og derfor er det svært at sikre sig mod at kattene løber frit.
I henhold til lovgivningen skal ejeren af kattene sørge for at de ikke færdes hvor de ikke må, men det er en lovgivning der ikke har taget højde for kattes evne til at undslippe indhegninger og deres frihedstrang og så skal man gøre sig klart, at selv om mark og vej freds loven giver naboer vide rettigheder i forbindelse med indfangning så er der andre love der begrænser hvad man i realiteten må gøre og derfor vil det under alle omstændigheder være det bedste at finde en løsning sammen med kattenes ejere. For eksempel kunne en katteejer jo passende betale end del af de udgifter du måtte have til at beskytte din bil ved hjælp af nogle af de råd du har fået her.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-03-05 21:40

Jeg må indrømme, at jeg er grumme træt af katte.. og især deres ejere. Jeg bor i et boligkompleks, hvor man kan få tilladelse til at holde 2 stks hunde eller katte. Man skriver så under på nogle regler om at dyret ikke må gå løs, skide på fællesområderne eller være til anden gene for naboerne. --Hundene kan man være efter, for de er næsten altid i umiddelbar nærhed af deres ejere. Men kattene kommer og går. De raserer fuglerederne, render ind i andres haver og skider og graver i beplantningerne.
Jeg prøvede at fortælle en katteejer hvad jeg havde oplevet af blodige ting udenfor mit køkkenvindue. Hun svarede, at det kunne hendes egen kat aldrig finde på. I samme åndedrag sagde hun, at det jo var dens natur at komme ud og få nogle oplevelser, og hun vidste ikke, hvad hun skulle gøre ved det. Jeg spurgte hende, om hun havde et fuglebrædt i sin egen have, det kunne måske holde katten hjemme.. -Vi bor i gårdhavehuse, så det er ikke SÅ svært at sætte et hegn op ovenpå plankeværket så det er sværere for katten at komme ud. --Men det havde hun ikke rigtig lyst til....... af hensyn til fuglene...
"Og vi skal jo være her allesammen..." (grotesk nok hendes ord, ikke mine!)

Og hun er ikke engang én af de værre katteejere. Hun har da i det mindste søgt og fået tilladelse til sin kat. Hun går tur med den i de frie grønne områder hver eftermiddag. --uden snor. Det kan man godt, hvis man lærer sin killing det. Man kan også lære sin kat at blive hjemme. For her bor da også katte, som aldrig kommer udenfor deres egen have.

John, hvis I har en boligforening og hvis der er mange katte og mange problemer, så skulle det måske tages op på et boligforeningsmøde.. Det må være muligt at lave nogle fælles regler. Her hos mig overvejer jeg at foreslå, at en dyretilladelse skal være med billede af dyret. Så har man da en mulighed for at finde ud af, hvor de generende katte hører hjemme.. I disse tider, hvor næsten alle har en eller anden form for digitalkamera, der kan man jo så snuppe et billede af synderen på fersk gerning. Alene risikoen for, at katten kan blive genkendt og anmeldt og der er passende sanktioner, kunne måske gøre, at ejerne gjorde sig lidt mere umage..

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 23-03-05 12:15

Slå katten af bilen, få en autoalarm, der udløses på fuldt tryk, når katten er på bilen.
Katten kan sikkert ikke lide den, og naboen heller, der kommer så en dialog igang.
og naboen løser sikkert selv problemet.
Hvilken kattepine. Jeg melder fra her.
Bevar gråspurven , VOV-VOV !!!

Kommentar
Fra : LLM

Dato : 25-03-05 00:27

20.000 volt kan selv en ko forstå. Den holder sig fra hegnet, når den har prøvet det én gang. Det gør vi andre også.

Kommentar
Fra : Jackie79b

Dato : 12-04-05 17:47

Hvad laver så mange katte-hader-mennesker inde under emnet katte? Ja jeg undre mig bare.
Iøvrigt er det ikke katte der er noget galt med, men deres ejere. Man lader jo heller ikke sin hund fare omkring med chance for at blive kørt over eller mishandlet psykopater? Hvorfor gør man det så med sin kat? En kat kan udemærket holdes hjemme og kun hjemme, mulighederne er: kattesikret have (ja det kan man), kattegård, indekat og gå-sele-kat. Og hvis man synes den slags er for besværligt, så burde man måske ikke have kat?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-04-05 17:58

Jackie798b>> Nu tror jeg nok, at vi er på samme side, men vil du ikke godt forklare hvordan man kattesikrer sin have.
Mine 4 katte forcerer let og elegant et 1,8 m. højt finmasket hegn, nu er det så ikke så stort et problem fordi vi har flere hundrede meter til nærmeste nabo og ind til videre bevæger kattene sig ikke over 100 m fra skellet - sikkert fordi de alle er neutraliseret (fhv. internatskatte), men hvis du ikke har indhegning på 5 sider ud over jorden skal kattene nok finde en udvej og nogle katte er altså mere opdagelsesrejsende end andre.
Jeg tror mere på det der med, at gøre det uibehageligt for kattene at opholde sig på bilen og man kan faktisk godt opdrage katte når bare de får noget godt ud af det (lige som mennesker).

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-04-05 18:50

Jeg tror, at katte til dels er modtagelige for opdragelse. Hvis man vænner sin kat til at være indekat, så har den ikke behov for at komme ud! Hvis man har mulighed for at lave en have til den, så er det alletiders. Og hvis man bor midt ude i den vilde natur med langt til alle naboer, så er katten jo bare megaheldig. Og den smule småspurve, den kan nå at tage, er den vel undt.

Men, Men, Men!!! Når man bor under "normale" forhold, --Altså i rækkehuse, tætliggende parcelhuse eller endnu værre: i lejlighed, -så er kattepopulationen meget tit så voldsom, at sangfuglene ikke har en chance. Og man bliver altså utrolig negativ som fugleelsker når man gang på gang oplever at reder bliver plyndret eller de knap flyvefærdige unger bliver et let bytte for den velnærede nabokat!!!!!!
Når man så også har oplevet den svagtseende, gamle fru Olsen stå og græde fordi hun en dag kom ind og overraskede en fremmed kat foran hendes undulatbur. Når man selv har fået revet gardiner i stykker af en vildfaren kat, -----fordi hunden er så skikkelig så den bogstavelig talt ikke gør en kat fortræd-- Ja så synes jeg, at det er lige så forståeligt, at jeg og andre mildest talt ser noget skævt til løsgående katte. Ligesom masser af mennesker afskyer hunde fordi de synes de larmer, lorter og ser farlige ud.
Det er VORES ansvar som dyreejer, at vores dyr ikke er til gene for andre. Ellers er det faktisk vores egen skyld, hvis hundene/kattene helt bliver afskaffet i boligområderne.

Accepteret svar
Fra : rubion

Modtaget 50 point
Dato : 13-05-05 19:44

Jeg havde en kollega som løste problemer med en kat som yndede at snuppe en lur på kølerhjælmen af hans bil, når den var relativt nyparkeret og dejligt lun (tag ikke fejl; jeg betragter biler som et nødvendigt onde, er skideligeglad om de er bulede og ridsede, og katte betragter jeg som nogle søde og charmerende væsner (så længe de ikke slås med min egen, på hans territorium), i modsætning til mange bilister der færdes på på de danske veje: Neurotikere mht. deres statussymbol og værre terrorister end Osama Bin Laden når de er iført deres afbetalingsmordvåben, slemmere egoister i trafikken end to kvinder med hver deres barnevogn, "side by side" på fortorve....-;)
Altså prototypen på folk som er medlemmer af Kattens Bekæmpelse, Kræftens Værn og Rådet For Større Trafikusikkerhed.

Nå, men han hængte altså en vandfyldt ballon op over kølerhjælmen, i ca. den højde der skal til for at katten skal stå på bagbenene for at nå den, og smurte lidt saft fra en dåse tun i vand på den.
Vi tager lige ligningen strengt matematisk:

Kat + lun kølerhjælm + tunfiskeduftende overhængende vandfyldt ballon =
sprængt overhængende vandfyldt ballon + afkølet våd kølerhjælm (let tunfiskeduftende) - kat (formentlig kortvarigt våd og let tunfiskeduftende, og med stor sandsynlighed kraftigt kronisk psykosomatisk allergi overfor lune kølerhjælme).

At det skal være tun i vand og IKKE tun i olie skyldes at olien svækker gummiet så ballonen måske punkterer i utide. Jeg anbefaler iøvrigt at man sætter et kamera op, og dermed har chancen for årets hjemmevideo.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-05-05 20:38

Jep, det traume overlever katten nok og de er gode til at lære af erfaring så hvorfor ikke.

Godkendelse af svar
Fra : johnschroederhansen

Dato : 14-05-05 16:05

Tak for svaret rubion. det er en rigtig god løsning, fordi den er harmløs, og rimlig nem at udfører. tak for det.
med venlig hilsen John