/ Forside/ Karriere / Offentlige / Klageinstanser / Spørgsmål
10  rotw 300
Rensagningskendelse
Fra : upyoursmate
Vist : 1101 gange
200 point
Dato : 19-03-05 11:46

Skal politiet i princippet kunne fremvise en rensagningskendelse på forlangende, hvis de vil kigge en tur i ens bagagerum/handskerum i bilen?? Og skal de i såfald være aflåst, hvis man vil kræve en sådanne?

Mvh. U.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-03-05 11:54

Ja, i teorien skal de, idet ens bil kommer ind under begrebet privat ejendom.

Og det behøver ikke være aflåst.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 210 point
Dato : 19-03-05 12:00

Kan forresten en sjov historie.
I min by, var der en fyr, en meget god kending, der aldrig forspildte nogen chancer for at provokere ordensmagten.

Og sikkert var det, at hver gang han blev bemærket, så skulle han tjekkes.

Han forskede utrolig meget i politiets beføjelser, og fandt ud af det med reglerne for ransagning af bil.
Så blev han og en kammerat enige om at tage gas på politiet.
De læssede bilen til med skrammel i sorte affaldssække, og kørte derefter rundt i byen indtil de var heldige at støde på en patrulje.
Så lod de som om de ville stikke af, men blev hurtigt standset, om betjentene måtte se hvad der var i bilen?
Næ, det måtte de sgu ikke.
Så mens den ene betjent fik fat i dommerkendelsen, der sent på aftenen, blev der holdt vagt ved bilen.
Og min bekendte sagde bagefter, at det var hele besværet værd, da han så betjentenes slukørede hoveder da de fik åbnet affaldssækkene.
Også bøden for at "drive gæk" med politiet.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-03-05 12:20

Citat
Her arbejder ToldSkat og politiet sammen:
- Vi trækker på hinandens beføjelser. Tolderne må ransage biler, både og tog, hvor vi først skal have en ransagningskendelse.

Ovenstående er fra Politiforbundets hjemmeside.

mvh dova

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-03-05 12:26

Man mærker ikke meget til at bilen er privat ejendom hvis man bliver standset i et paragrf 77 eftersyn, så vil det koste dyrt at nægte dem adgang ti motarrum og bagagerum, de kræver endda at køre en lille tur i den. Hvad med en knallert er den ikke privat ejendom. Der skiller de endda motoren af for at se om der er ændret på noget.
Husker i politimorderen (Ca 1965) Han måtte dræbe 4 betjente for at slippe for at få bilen ransaget. Til gengæld blev han spærret inde i over 30 år.

Godkendelse af svar
Fra : upyoursmate

Dato : 19-03-05 12:28

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-03-05 12:30

Der er forskel på, om det er for at tjekke bilens sikkerhedsmæssige stand, eller om det er fordi der er mistanke om, at der bliver transporteret enten stoffer eller tyvekoster i bilen, altså noget der kommer ind under straffeloven og ikke bare færdselsloven.

og at kigge i handskerummet, kommer ikke under færdselsloven.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-03-05 12:32

Selv tak upyoursmate

mvh dova