/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Ild-projekt....!!!???
Fra : Rammes
Vist : 883 gange
100 point
Dato : 14-03-05 23:22

Hey....
Skal stå for en kæmpe enorm drage i musicalen "Brødrene Løvehjerte". Den skal selvfølgelig sprøjte med ild og har tænkt mig at bruge det der sidder i en gas-kamin. Har også set en udsendelse på tv3, rettere "Monster House", hvor de laver et propan-anlæg. Det er meningen at der skal sendes en stor ildkugle eller en meter ild ud af munden på dragen, MEN HVORDAN LAVES DET NEMMEST....??? HJÆÆÆÆÆLP....

Rasmus....

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-03-05 23:26

Du skal vist have fat i nogle der roder med film / Teatereffekter og det hænger tit sammen med stunt så det er nok noget i den retning du skal søge på og så er det jo heller helt ufarligt at lege med ild og slet ikke i den størrelsesorden såe derfor kontakt nogle proffer på området er mit råd
Mvh Sune

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 14-03-05 23:50

ja, når det er så stort vil jeg også mene det er lidt voldsomt for en amatør. Men hvad med en ukrudtsbrænder? Meter lange flammer giver den ikke, men hvis man justerer den rigtgt, kan det nu blive ganske pæne flammer. Der skal ikke så meget ilt til, så du får en dårlig forbrænding af gassen. Det giver orange flammer. Ekperimenter lidt, det er da en mulighed. Da jeg var lille brugte jeg rense-benzin i en engangssprøjte med en lighter foran, men det har den uheldige (i dit tilfælde) bivirkning, at benzinen jo brænder på det den falder på...sådan lidt napalm-agtigt. Du skal nok holde dig til gas uden for meget ilt, og så med ordentligt tryk på. Evt. bare en gasflaske med et 'hjemmelavet' mundstykke. Jeg ved så ikke lige hvem der kan fortælle dig hvordan det skal være med diametre o.l., for at undgå at gassen brænder tilbage i røret. Jeg ville i første omgang prøve en ukrudtsbrænder, og se om ikke det giver ild nok.

Kommentar
Fra : legind

Dato : 15-03-05 09:35

her er der måske noget at hente http://www.magic-pyroteknik.com/stykscene.htm

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-03-05 13:38

På en scene med spots på duer ild ikke specielt godt. Ligeledes er det for proff'er at lege med den slags. Du bliver ikke venner med brandinspektøren hvis du begynder med gasflammer inde imellem diverse papmache kulisser.

Brug røg istedet. En diskoteksrøgmaskine kan skaffes for omkring en 500 kr seddel. Og den duer igen og igen, uden noget er farligt.

Ukrudtsbrændere og den slags vil kun kunne ses i mørke.

Kommentar
Fra : Rammes

Dato : 15-03-05 17:14

Det er ikke amatør-teater.... Dragen er stor og der er allerede blevet installeret en 1200 watts røgmaskine i hver næsebor, som bliver styret DMX... Dragen optræder kun i mørke, så ukrudtsbrændere var en mulighed... Har ALDRIG set en drage sprøjte røg ud af munden.... Skal også lige siges at dragen og alle kulisser i en radius af 20 meter er lavet af brandsikkert materiale og sikkerhedsafstanden er bedømt af brandinspektør.... Mangler bare ILDEN.....

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 16-03-05 08:49

Så ville jeg klart bruge flaske gas. Brænd det med luftunderskud, så bliver flammen gul og rygende. Benzin og den slags ville jeg holde mig fra.

Fornuftligt ville det nok være at aliere sig med en pyrotekniker, eller måske en olie- gasfyrsmand med opfinder-gener ville være en god ide.

Ukrudsbrænderne tror jeg ikke laver lang nok flamme. En ny gasflaske på hovedet, og et relativt stort hul i dysen, så du kan få gassen ud flydende, så burde det kunne smide ilden lidt.

Kommentar
Fra : The_Evil_Bong

Dato : 24-03-05 19:49

Jah.. Du skal noget lave noget med noget gas...

Hvad med evt. lightergas?

Du kan nemt lave en lidt mindre flamme med en deo og en lighter..

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-06-05 17:08

De der optræder med at blæse ild - amatører og professionelle - tager petroleum i munden og blæser (pruster) det ud på en stabil lighterflamme. Det giver en pragtfuld ildkugle; én af mine kolleger brugte det nogle år, når hans drenge havde fødselsdagsgæster. Og så havde han alletiders gode undskyldning for at tyage sig en whisky , når han havde skyllet munden bagefter. Man skal bare ikke have hikke, mens man gør det og i maven er det i små mængder ufarligt. I lungerne derimod er det meget farligt, derfor det med hikken. Det kan give en "kemisk lungebetændelse", som man kan have "glæde" af i lang, lang tid.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-06-05 17:11

Hvis man kunne fylde en stor plastpose op med lightergas (og sørge for, der ikke kommer atmosfæreluft med), og så presse gassen ud i ét langt pust over en lighterflamme, havde man noget af det rigtige.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-06-05 21:53

Har du sprunget det hele i luften?? Husk at lukke spørgsmålet

Godkendelse af svar
Fra : Rammes

Dato : 10-06-05 15:11

Tak for svaret 3773.