/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Rensning af zink
Fra : betha
Vist : 11289 gange
40 point
Dato : 13-03-05 14:26

Hvordan renser man en fastsiddende zinkliste (indendørs)?

Hilsen Beth

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 13-03-05 14:36

Jeg havde nok brugt acetone på en klud med forsigtighed.

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 13-03-05 14:46

Hvad sidder den på? - Stålbørste eller ståluld,- prøv e.v.t. med "ståluldssvampe med sæbe".

Kommentar
Fra : betha

Dato : 13-03-05 15:25

Foreløbig tak. Jeg er i første omgang igang med ståluldssvampe, det hjælper da. Pladen sidder på et lakeret trægulv.

Kommentar
Fra : patrol2

Dato : 13-03-05 20:15

Hej betha ,.
Først hvad vil du gerne opnå ,vil du have blank zink ,sort zink, eller vil du have at der ser ud som det har været brugt imange år.
I min virksomhed der har beskæftiget sig med restaurering af alt hvad der har med møbler og indbo at gøre i mange år, bla, har vi lavet en del borde med zink til forskellige formål , så måske kan jeg give dig det svar du søger .Spørg og du vil får svar på dit spørgsmål,
MVH patyrol2

Kommentar
Fra : betha

Dato : 13-03-05 22:35

Jeg ved ikke, om det hedder "blank zink", jeg vil bare gerne have pladen til at se ren ud ("rent zink"!). Pladen er blevet synlig under køleskabet efter ombygning af køkken og udskiftning af køleskab.

Accepteret svar
Fra : patrol2

Modtaget 40 point
Dato : 13-03-05 23:10

Hej betha
Hvis det er blank zink du vil have, zink kan blive blank som sølv, du kan polere zink, med brasso,slipol, sølv pudsemiddel bedst er slipol.Undgå produkte der er af dem du smørrer på, og så bare efter lidt tørrer af .Ståluld er meget godt, men det bliver ikke blankt.
Når du har fået pladen så blank som du synes den skal være, kan du give den en gang voks for at give den lidt længere holdbarhed, inden den ska have en ny omgang. evt farveløs skosværte men pas på den bliver meget glat hvis i skal gå på den . Laker ikke zink det holder ikke.God arbejds lyst .
MVH patrol2.

Godkendelse af svar
Fra : betha

Dato : 14-03-05 21:49

Tak for svaret patrol2.
Mange tak for rådene, det sidste var rigtig godt, - nu har jeg snart sølv-zink!

Venlig hilsen
Beth

Kommentar
Fra : patrol2

Dato : 14-03-05 22:11

Hej betha
Tak for din tillid til mit svar ,men men, pas nu på dit gulv uden om zink pladen ,den kan blive meget sort, hvis ikke du passer på med ikke at få pudse sværte ud på dit gulv, afdæk det med tape og aviser . Får du sort sort sværte ud på dit lakeret gulv, kan du fjerne det med terpentin. det var så det skulle det være en anden gang ,jamen så tales vi da ved .
mvh patrol2.