/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Syn - dækstørrelse?
Fra : akaup
Vist : 2233 gange
100 point
Dato : 11-03-05 13:15

Bilen skal til syn, og vinterdækkene er 12", hvor de "originale" sommerdæk er 13". Kan bilen synes med vinterdækkene?
Speedometer viser jo ca 11% for meget, ligesom der jo bliver tilskrevet KM-tælleren lidt for meget.

Mvh. Andreas.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 11-03-05 13:18

Mine sommerdæk er nok for store til at blive synet.
Jeg turde i hvert fald ikke prøve.
Jeg har været til syn med vinterdæk i Juni uden problemer.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 11-03-05 13:28

Du kan jo nemt checke dit speedometer.
120 km/t på motervejen. 1 km svarer til 30 sek.
Når du bare kender misvisningen så'n nogenlunde, kan jeg ikke se, at der skulle være nogen problemer.
Gambrinus

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-03-05 13:30

Umiddelbart skulle det ikke give de store problemer.

Men hvorfor i alverden køre du med mindre hjul/fælge om vinteren

Jeg kan forstå, hvis dine sommerhjul er noget lavprofilting at det var 13'', men så skulle højden på hjulene være nogenlunde den samme ved at sætte "almindelige" 12'' vinterhjul på, og du ville ikke have misvisningen på spedometer og tæller.

mvh dova

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 11-03-05 13:42

Ups, mine sommer dæk har forresten været gennem syn.
15" 195/50 sommer.
14" 185/60 vinter. (Original)
Omkredsen ca. den samme, farven har bare en anden lyd.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 11-03-05 13:46

Eller er det 14" 185 /70 vinter.
Ka' ik' li' husk' de'
Gambrinus

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 110 point
Dato : 11-03-05 13:50
Kommentar
Fra : akaup

Dato : 11-03-05 13:56

Ikke noget fancy ved at køre med "for små" vinterhjul - men købte dem brugt, og så var det altså 12" i stedet for 13".
Har fået synsindkaldelsen, og tænker lige på om jeg skal have byttet hjul, inden synet? Er der noget lovmæssigt i vejen for at køre med for små dæk? F.eks. for stor speedometervisning?? (Gerne link til steder, hvor svaret står sort på hvidt

Må da også lige høre, om det kan lade sig gøre, at montere 13" dæk på fælgene til vinterdæk? (Hvor der jo nu sidder 12")

Mvh. Andreas.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 11-03-05 13:59

>Dova
Du bliver ved med at overraske mig.
Er der noget du IKKE ved noget om ?
Gambrinus
(Seriøst ment)

Kommentar
Fra : bne

Dato : 11-03-05 14:37

Du kan ikke skifte dine dæk på den måde du skriver - dækstørrelsen i tommer, er diameteren på fælgen, så dine 13" dæk vil nok sidde lidt løse på dine 12" fælge
Dine dæk må ikke rage udenfor skærmkasserne, og der er jo nok en minimumsgrænse for hvor små de må være, men den mener jeg ikke du har nået.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 11-03-05 15:20

Har du checket mit link ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : karsten77

Dato : 11-03-05 15:27

Hejsa du.. Prøv denne.. den kan sige dig præcis om du må køre med de omtalte dæk.. http://www.toyotaextreme.dk/daekregn.asp

Karsten

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 11-03-05 16:03

Hej!
(Til bne):
Havde nu ikke planer om at skifte dækkene på fælgene, da jeg både har sommerdæk+fælge samt vinterdæk + fælge. Spørgsmålet om jeg kan bruge 13" dæk på vinterdækkene, var til når jeg skal ud og have nye vinterdæk næste år - kan jeg så bruge de de gamle fælge, med den originale størrelse dæk?
(Til karsten77):
Kom også til siden via Gambrinus' link - men desværre går minimums grænsen ved 13"
Men jeg mener da heller ikke at siden giver svar på om jeg må køre med de dæk eller ej!??

Mvh. Andreas.

Kommentar
Fra : patrol2

Dato : 11-03-05 19:12

hej akaup,
Jeg har gjort det samme som du har gjort uden problemer , men man ved jo aldrig med de der synsfolk
.Du kan selv lave en nem lille test om hvor galt det står til med misvining på dit spedometer , kør ud på vejen stil bilen ,gå ud og sæt et mærke på dæk og vej ,kør nu bilen en hjulomgang frem ,sæt her et nyt mærke på vejen .
Nu tager du et af dine sommer dæk ,sæt et nærke på dækket placerer dækket på mærket ,rul det en omgang ,nu har du en meget nøjagtig måling som kan give dig et godt indblik i hvor galt det står til.
Min erfaring er at bare hjulene er inden for skærmkanten,og kan køre frit rundt uanset hjulets retning.
MVH patrol2.

Kommentar
Fra : karsten77

Dato : 11-03-05 19:33

Akarup.. Den side jeg smed kan vise hvor meget forskel der er på de 2 dæk.. Men det er da godt nok noget skidt når den starter ved 13" det hjælper ikke meget... Men bare dækket ikke er mere end plus minus 10 mindre eller større i omkreds.. så tror jeg ikke du får problemer..

Karsten

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-03-05 20:10

Jeg har altså heller aldrig i synshallen oplevet, at speedometeret bliver målt ud.

de ser bare om det virker, så det vil ikke være noget problem i den retning.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-03-05 20:11

;-D
Forresten var det med mindre dæk, et trick mange taxichauffører benyttede sig af for år tilbage, så tikkede taxameteret flere penge i kassen.

mvh dova

Kommentar
Fra : patrol2

Dato : 11-03-05 21:29

Mere foresten, er der ikke også sådan med lastbiler at når de skal synes, sætter de mindre hjul på, derved får de justeret deres fart begrænser til højere hastighed ,når de så igen monterer de størrer hjul ,ja som du sikkert ser så går det stærkt.

MVH patrol2

Kommentar
Fra : karsten77

Dato : 11-03-05 21:53

Dova.. De tjekker ikke speedo. De tjekker om dækprofil er lovlig.. Bil er født med feks 14 tommer.. men derfor må du jo gerne sætte 15-16-17 tommer og for den sag skyld osse 12-13 på.. HVIS ellers du ikke ændre omløbsdiameter med mere/mindre en 5 eller 10 procent.. kan ikke huske om det er 5 eller 10.

Karsten

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-03-05 22:50

Ja, Karsten, det var også det jeg var inde på tidligere, om profilen i hans 13'' hjul var lavere, så der ikke var særlig stor forskel på dækkets mål alligevel.

Og nej Patrol2, sådan er det ikke med lastbiler.
Under kørsel er speedometeret sådan set uafhængig af begrænseren.
Hvis du lader lastbilen løbe frit ned ad en bakke, kan speedometeret sagtens vise f.eks.120 selv om begrænseren er aktiveret. Men begrænseren lukker for muligheden for at give gas, når motoren når et vist omdrejningstal, og derfor kan du ikke køre stærkere på lige vej eller op ad bakke.

Men den der med, at lastbilerne kører Åh så stærkt, så glem det.
det er ganske få der tør tage den risiko at miste sine vognmandstilladelser ved at pille ved begrænseren.
99,9% af lastbilerne kan køre 90 og ikke en dyt mere.

Kommentar
Fra : patrol2

Dato : 12-03-05 08:13

Hej dova ,
Jeg tror nu du tager lidt fejl ,begrænseren sider ikke på motoren ,sad den på motoren vil den jo ikke kunne udnytte de hk, som ligger over det begrænseren er sat til, med andre ord iet lavere gear, vil der ikke være de mange hk tilrådighed .
Jeg har en svoger der er lastbilsmekaniker, og jeg husker at vi engang har drøftet det ,og uden at skulle være helt skråsikker, mener jeg at den sidder på kardanakslen, hvor den tæller omg pr minut .
Nu giver det også mening med de små hjul, når fartbegrænseren skal justeres.
Erdet noget vi kan blive enig om.
MVH patrol2

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-03-05 08:52

Nej.
Jeg kan ikke helt huske de tekniske detaljer, men det har noget at gøre med gasspjældene.

Hvis du f.eks. lader bilen rulle, så farten overskrides, sker der det (i hvert fald på de lastbiler jeg har kørt), at begrænseren går i gang ved at lukke af for gassen og speederpedalen bliver trukket ned i bund og bliver hængende, indtil omdrejningerne igen er faldet, og så kommer speederpedalen op igen.
Og begrænseren virker også selv om speedometeret skulle gå ud af drift.

og det med at udnytte HK eller drejningsmomentet, er lige nøjagtig et af de problemer man døjer med på visse modeller.
Især Scania , der oplever man tit, at hvor man før, ved at give mere gas,kunne undgå at geare ned for at holde hastigheden op ad en bakke, der slår begrænseren fra lige før det punkt hvor drejningsmomentet er bedst, hvilket så gør, at man skal geare ned og meget langt ned i fart.

Kommentar
Fra : patrol2

Dato : 12-03-05 10:06

Hej dova.
Du siger nej, men et eller andet sted skal der være en føler der registrere hastighed, og da kardan akslen står i direkte kontakt med trækhjulene, vildet da være et oplagt sted at måle hastighed ,og derfra så tage gassen fra motoren, når denne overstiger det antal omdrejninger fartbegrænseren er sat til .
Og så er vi der igen, holdes der konstant hastighed på kardanakslen, vil små hjul ikke give samme fart som store hjul.Er det ikke logik.
Jeg har aldrig kørt lastbil kun på min læreplads.

mvh patrol2

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-03-05 12:53

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 12-03-05 14:04

Jeg har forresten været til syn uden speedometer.
Den gik IKKE !
Jeg forklarede ellers, at det gik udmærket, at køre efter omdrejningstælleren.
Gambrinus

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 13-03-05 23:27

>De tjekker ikke speedo. De tjekker om dækprofil er lovlig.. Bil er født med feks 14 tommer.. men derfor må du jo gerne sætte 15-16-17 tommer og for den sag skyld osse 12-13 på.. HVIS ellers du ikke ændre omløbsdiameter med mere/mindre en 5 eller 10 procent.. kan ikke huske om det er 5 eller 10.

Så synes jeg jo jeg er lige,hvor jeg startede !?
Men umiddelbart lyder det ikke som om det skulle være et problem.
Har kigget lidt nærmere på bilsyn.dk, og og der står:

- Det kontrollerer vi:

Slidbane
Buler og ujævnheder
Ens dæktype
Dæktryk

Så svaret ud fra deres hjemmeside uden at gå i "lovsnak" må være "ja - det er ok at køre med en anden størrelse dæk"!
Mvh. Andreas.

Er der forresten flere inputs om fartbegrænseren - det er jo lidt "påstand mod påstand"

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-03-05 00:22

Jeg ville såmænd bare ikke putte flere kommentarer ind, der ikke havde noget at gøre med dit spørgsmål.
Men siden du spørger:

Hvis vi antager, at bilen f.eks. kører med motoromdrejninger på ca 1500/minut.
Så kører kardanen med et vist antal omdrejninger. Og med standardhjul, kører en lastbil ca 90 km/t ved 1500 o/m.
Og hvis man holder de 1500 o/m, ændrer kardanens omdrejningstal sig heller ikke fordi man sætter større eller mindre hjul på,
Men de små hjul, vil gøre at bilen ikke når så langt på samme omdrejninger, hvor de store gør at du kommer længere.
Altså vil speedometeret med små hjul, stadig vise 90, men du kommer ikke så langt, så du kører kun måske 85. Altså, speedometeret tæller for meget.
Og med store hjul vil du komme længere, så speedometeret vil vise 90, men du kører måske 95. Speedometeret tæller for lidt.
For vi er jo enig om, at mindre hjul får speedometer til at vise for meget, og større hjul, det viser for lidt.

Så HVIS begrænseren registrerer på kardanen, som patrol siger, så er det ikke små, men større hjul der skal på for at det skal have den effekt at kunne køre stærkere før begrænseren går i gang.

Men det er alt sammen kun teoretisk snak, for der er ingen chauffører eller vognmænd med respekt for deres arbejde eller kørekort der piller ved en begrænser.
Der har lige været en sag i Søndejylland dog, hvor en chauffør fik 7 dages ubetinget hæfte og ubetinget frakendelse af kørekortet i et halvt år, for at pille ved speedometeret i en lastbil (ikke engang begrænseren, men kun nålen i fartskriveren så den ikke viste rigtigt)

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-03-05 10:26
Kommentar
Fra : patrol2

Dato : 14-03-05 12:59

Hej dova .
Jeg tror vier helt enige, det som du skriver kan jeg sagtens forstå.Det er det samme jeg har forsøgt at sige fra starten,mange gange er det sådan, at en selv forstår problemet til fulde, men når så det skal nedskrives så andre skal kunne forstår det, går det galt.
MVH patrol2.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-03-05 14:01

patrol, næ, for du sagde små hjul på, men det skal være store, og det er der en nok endnu vægtigere grund til at ingen gør, og det hedder penge.
Indtjeningen på sådan en lastbil går efter kørte kilometer, og en fejlvisning til den side hvor der tælles for lidt, vil være ensbetydende med et tab på adskillige tusind kroner pr. måned.
(Sådan lidt uden for diskussionen)

Kommentar
Fra : patrol2

Dato : 14-03-05 19:09

hej dova .
Jo dova det er da det samme vi mener ,Så vidt jeg forstår så misforstår vi hinanden ved at bruge ordet fart ,og du siger km pr time ,du holder samme hastighed på motor, jeg gør det på kardan .Jeg fornemmer dog vi mener det samme, du siger flere km på store hjul i forhold til små ,jeg siger lavere hastighed ved små , og højere ved store .Dette er jeg kommet frem til ved at nærlæse hvad du mener .Hvis vi stadig misforstår hinanden, skal vi så ikke bare erkende at det var det .Du bestemmer.
MVH patrol2. Med hensyn til indtjening på sådan en dyt, står jeg af .

Kommentar
Fra : Kentvester

Dato : 14-03-05 20:22

For en god ordens skyld.
Speedometer på lastbiler og busser over 3500 kg. altså dem med fartskriver som vi kalder det. skal hvert år have kontrolleret at fartskriveren (læs speedometer) at den viste hastighed passer med aktuel hastighed, det gøres ved at afmontere fartskriveren og sætte den i prøvebænk. derud over skal der hvert andet år måles om fartskriveren viser den rigtige hastighed og distance bilen kører. det gørres typisk på en bremseprøvestand hvor rulleomkredsen bliver målt dynamisk, og det kontrolleres om den tilbagelagte afstand passer med fartskriveren.

MVH
Kentvester

Godkendelse af svar
Fra : akaup

Dato : 14-03-05 20:31

Tak for svaret Gambrinus samt andre.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-03-05 09:03

Hej akaup

Håber det ikke gør noget med en kommentar mere, der ikke har med dit spørgsmål at gøre, men det var sådan lige for at afslutte patrol's og min diskussion om hvordan en begrænser virker:

Patrol2

Se det var nu nok mig der havde mest ret
Begrænseren virker på brændstofpumpen/gassen, via indsugningen.
Det forgår stort set sådan, at der er på indsugningsmanifolden en måler der måler mængden af indsugningsluft.
og derfra går der en slange ned til en ventil på brændstofpumpen, der så, når lufttrykket når en vis størrelse, går ind
og lukker af, så man ikke kan give mere gas og derved få bilen op i flere omdrejninger/højere fart.

mvh dova