/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Hvad har udlejer ret til ved flytteafreg~
Fra : itgirl
Vist : 3739 gange
200 point
Dato : 10-03-05 13:39

Jeg afleverede nøglerne til min tidligere lejlighed d. 25. januar, og fik ved den lejlighed også lejligheden synet, og der blev lavet en fraflytningsrapport. Nu er der gået 6 uger, og jeg er lidt i tvivl om hvad udlejer så har krav på. Han har vel ikke krav på andet end de beløb, der står i fraflytningsrapporten, når han er så sent ude? Faktisk skulle de bruge hele mit depositum til istandsættelse, ifølge de beløb, der står i rapporten. Jeg har skrevet og rykket for en endelig flytteafregning, men de har intet meldt tilbage, og jeg er helt stresset over, hvad der kan komme til at stå i den endelige flytteafregning, så jeg står tilbage med en kæmperegning.

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 10-03-05 13:43

Hvis udlejer ønsker at rejse krav ud over fraflytningsrapporten, skal han sende et tillæg til rapporten anbefalet inden 14 dage fra synsdatoen.
Nu fremgår det ikke om du har lejet alment eller privat.......

Kommentar
Fra : itgirl

Dato : 10-03-05 13:44

Hej,
det er privat udlejning.

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 10-03-05 13:48

Nu er jeg stærkere i reglerne for almen udlejning, men i dette tilfælde mener jeg det er de samme. Det er meget normalt at flytteafregningen lader vente på sig. Man skal jo lige have samlet håndværkerregningerne. Er der rum der skal males eller lign. ønsker udlejer måske også et farvevalg fra den kommende lejer.
Ca. 2 mdr. er ikke usædvanligt.

Kommentar
Fra : itgirl

Dato : 10-03-05 13:52

Så det vil sige, at jeg ikke skal frygte mere end de beløb der står i flytterapporten?

Accepteret svar
Fra : hansen9

Modtaget 210 point
Dato : 10-03-05 13:55

Ja, det vil det. Hvis der nu efter 6 uger intet andet er varslet, kan udlejer ikke rejse krav. Jo det kan han godt, men så skal du afvise dem. Men husk dog, at de beløb der står i rapporten godt må afvige da det er overslagspriser.

Godkendelse af svar
Fra : itgirl

Dato : 10-03-05 13:58

Tak for dit hurtige svar hansen9.

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 10-03-05 14:04

Du var hurtig til at lukke. Jeg synes alligevel lige du skal læse nedenstående link. Det er en kort forklaring fra Lejernes Landsorganisation om hvor du står:
http://www.lejerneslo.dk/asp/visaz.asp?Id=75

Kommentar
Fra : clm1978

Dato : 25-03-05 11:04

Jeg vil godt påpege, at du faktisk kan blive hængt op på krav, der fremsættes senere end 14 dage efter fraflytning. Dette skyldes, at Lejelovens § 98, stk. 2 kan fraviges ved aftale - dermed er det helt afgørende, hvad er står i din lejekontrakts § 11. Her skal eventuelle afvigelser fra Lejelovens regler være fremhævet.