/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
Som naboer vi dele
Fra : airbus330
Vist : 453 gange
20 point
Dato : 08-09-02 02:23

Hejsa

Mig og min gode nabo går og pusler med tanken om at lave et netværk/deling af adsl forb., men der er lige et par spørgsmål der presser sig på:

Hvilke netværkskabler (type) kan man bruge?, der er 30-40 meter imellem computerne?
Har fundet en pris på 30m UTP kat5 kabel med stik til 88kr, men er det mon godt nok til vores brug?

Skal kablet fra router til switch være krydset, og fra switch til pc netkort være lige igennem??

Er der nogen der har erfaringer med en Surecom SU-EP-805X-R SWITCH som jo er kanon billig ? eller måske et andet forslag?

Kan pc'erne komme til at køre helt uafhængigt af hinanden på nettet hvis man kun har fået tildelt 1 fast ip adresse ?

Har jeg glemt noget hvis jeg mener at alt jeg skal bruge er: router, switch, netværkskort og netværkskabler

mvh
Airbuzzer

Kommentar
Fra : yoogi

Dato : 08-09-02 02:49

køb en rulle med 50 meter, samt løse stik.

I behøver kun en router.

Netgear rp 118 kører kanon og er billig.

Ja de kan køre uafhængigt, routeren tideler i den faste IP. pc'er tildeler i en IP fra routeren, eller den giver automatisk en ip til jer.

god fornøjelse.

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 30 point
Dato : 08-09-02 03:00

> Mig og min gode nabo går og pusler med tanken om at lave et
> netværk/deling af adsl forb., men der er lige et par spørgsmål der
> presser sig på:
>
> Hvilke netværkskabler (type) kan man bruge?, der er 30-40 meter imellem
> computerne?
> Har fundet en pris på 30m UTP kat5 kabel med stik til 88kr, men er det
> mon godt nok til vores brug?

Det er næppe et kabel beregnet til udendørs brug eller nedgravning, men
det holder nu nok adskillige år alligevel. Længden på sådan et kabel må
være op til 100 meter, så der er ingen problemer hvad det angår. Før det
evt. i et nedgravet rillerør, så er det også nemt senere at skifte det ud.

> Skal kablet fra router til switch være krydset, og fra switch til pc
> netkort være lige igennem??

Hvis du bruger de alm. porte i switchen skal begge kabler være lige
igennem, såfremt LAN-siden på routeren kun har en enkelt port.

Læs evt. mere her:

http://cubus.adsl.dk/elteknik/netvaerk/patchkabel.php
--> Hvornår "lige igennem" og hvornår "krydset"?

> Kan pc'erne komme til at køre helt uafhængigt af hinanden på nettet hvis
> man kun har fået tildelt 1 fast ip adresse ?

Ja, hvis du anvender og lader en router stå tændt.

> Har jeg glemt noget hvis jeg mener at alt jeg skal bruge er: router,
> switch, netværkskort og netværkskabler

Det lyder som det der skal til for at få det til at fungere.

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk/

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 08-09-02 12:30

Du bør sikre dig, at det er lovligt at dele forbindelsen mellem to husstande. Det er jeg ikke sikker på det er...

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-09-02 11:24

"Cubus" <cubus@sol.dk> wrote in
news:aleavg$1aek$1@news.cybercity.dk:

>
>> Kan pc'erne komme til at køre helt uafhængigt af hinanden på
>> nettet hvis man kun har fået tildelt 1 fast ip adresse ?
>
> Ja, hvis du anvender og lader en router stå tændt.

Hvis i begge vil køre server - f.eks. http eller ftp på
standardportene (80 og 21), så vil det nok være en god idé med 2
dynamiske adresser eller tilkøb af en ekstra statisk IP.

Flemming

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-09-02 11:26

"Cubus" <cubus@sol.dk> skrev i en meddelelse
news:aleavg$1aek$1@news.cybercity.dk...
> > Mig og min gode nabo går og pusler med tanken om at lave et
> > netværk/deling af adsl forb., men der er lige et par spørgsmål der
> > presser sig på:

Du skal nok være opmærksom på at TDC Internet og TDC teledanmark ikke
tillader at man deler en adsl forbindelse mellem 2 forskellige adresser (
med mindre der er tale om opgangs adsl hvor en opgang kan købe og dele en
linje) , hvis det bliver opdaget vil der nok komme en opkrævning på
oprettelse til din nabo og en anslået regning på den tid de mener at at
forbindelsen har været delt..

Anders

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-09-02 12:12

airbus330 wrote:

> Hejsa
> Mig og min gode nabo går og pusler med tanken om at lave et
> netværk/deling af adsl forb., men der er lige et par spørgsmål der
> presser sig på:

Jeg vil mene at du har en større chanche for at få svar i en anden gruppe,
feks, dk.edb.netvaerk eller en af de interne WOL grupper.

Fut dk.edb.netvaerk

--
Rea721 AKA Leon Andrea leon@721.dk http://721.dk
Bevar Eskadrille 721 på Flyvestation Værløse
Den sidste operative Flyvestation på Sjælland.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-09-02 12:40

"Anders S.." <webmaster@sikker-surf.remove.dk> skrev i en meddelelse
news:3d7b2636$0$128$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> hvis det bliver opdaget vil der nok komme en opkrævning på
> oprettelse til din nabo og en anslået regning på den tid de mener at
at
> forbindelsen har været delt..

Jeg kan vanskeligt forstille mig at der vil være lovmæssigt grundlag for
andet end at opsige abonnementet

--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk/?usenet
Usenetstatistik pr. 4/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet

Kommentar
Fra : airbus330

Dato : 08-09-02 23:15

"Anders S.." skrev d. 08-09-02 11:26 dette indlæg :
>
> "Cubus" <cubus@sol.dk> skrev i en meddelelse
> news:aleavg$1aek$1@news.cybercity.dk...
> > > Mig og min gode nabo går og pusler med tanken om at lave et
> > > netværk/deling af adsl forb., men der er lige et par spørgsmål der
> > > presser sig på:
>
> Du skal nok være opmærksom på at TDC Internet og TDC teledanmark ikke
> tillader at man deler en adsl forbindelse mellem 2 forskellige adresser (
> med mindre der er tale om opgangs adsl hvor en opgang kan købe og dele en
> linje) , hvis det bliver opdaget vil der nok komme en opkrævning på
> oprettelse til din nabo og en anslået regning på den tid de mener at at
> forbindelsen har været delt..
>
> Anders
>

Tak for de moralske ord Anders, men det kunne aldrig falde mig ind at bruge TDC igen !!

Mvh
Airbuzzer

Godkendelse af svar
Fra : airbus330

Dato : 08-09-02 23:24

Tak for svaret Cubus.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-09-02 23:36

On Sun, 8 Sep 2002 10:23:44 +0000 (UTC), Flemming Joensson
<joensson@fjerndette.cs.auc.dk> wrote:

>Hvis i begge vil køre server - f.eks. http eller ftp på
>standardportene (80 og 21), så vil det nok være en god idé med 2
>dynamiske adresser eller tilkøb af en ekstra statisk IP.

Det kan godt lade sig gøre at have 2 WEBserver kørende på hver sin LAN
IP, med kun en WAN IP, de skal så naturligvis have hver deres domæne
tilknyttet,,,.

--
news.milli.dk fører pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-09-02 02:15

On Mon, 09 Sep 2002 00:35:56 +0200, Ivar Madsen <news-23-08-02@milli.dk> enlightend everyone in dk.edb.internet.udbydere.xdsl with:
> Det kan godt lade sig gøre at have 2 WEBserver kørende på hver sin LAN
> IP, med kun en WAN IP, de skal så naturligvis have hver deres domæne
> tilknyttet,,,.

Bægge på port 80? Så det også virker selvom den ene går ned?

--
Chano Andersen (chano@mrfunny.yi.org)
MSN Messenger: chano_andersen@hotmail.com ICQ: 15377564
Yahoo! Messenger: mrfunny_dk AIM: mrfunnydk1
http://mrfunny.yi.org/ | http://www.nikkiwebster.dk/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-09-02 06:03

On Thu, 12 Sep 2002 03:15:02 +0200, Chano Andersen
<spamtrap@mrfunny.yi.org> wrote:

>> Det kan godt lade sig gøre at have 2 WEBserver kørende på hver sin LAN
>> IP, med kun en WAN IP, de skal så naturligvis have hver deres domæne
>> tilknyttet,,,.
>Bægge på port 80? Så det også virker selvom den ene går ned?

Nu er det nogen tid siden jeg kikkede på det, og det var begranset
hvor meget jeg gik op i det, så hvordan det gøres vil jeg overlade til
andre at forklare, men det forekommer mig at det var et link fra
Apaceh biblen jeg fandt det, så prøv at kik på den, hvis ikke der er
nogen her der kommer hjælpende til,,,

--
news.milli.dk fører pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.