/ Forside/ Interesser / Dyr / Heste / Spørgsmål
10  jannie73 328
køb af hest med skjulte fejl?
Fra : Annehvid
Vist : 4587 gange
100 point
Dato : 08-03-05 15:31

hejsa!
Jeg købte for ca 4 måneder siden en hest af en privat mand, den var ilde tilredt var udmagret og havde på det tidspunkt et føl.
Jeg spurgte til hesten om den var ridevant trailer sikker trafik sikker og om den fejlede noget?
Jeg fik at vide af ejeren hvade købt den af en pige som skulle skilles og derfor ikke havde råd og tid til den .
Han forsikrede mig om at den ikkke fejlet noget og at det ville være sindsygt at bruge penge på en dyrlæge, alligevel kontaktede jeg en dyrlæge der udmidelbart godkendte den. Jeg skal lige tilføje jeg er ikke med kendskab til handel af hest.
Jeg blir enig om at købe hesten for 15.000 kr og får den så ud i en opstaldning med ridehal, efter lidt tid 2 mdr bliver jeg lidt mere urolig kan mærke der er et eller andet galt med hesten den er meget urolig og svær at styre . Jeg beslutter mig at ringe til dem der avlet og opdrettet hende . De kunne slet ikke forstå hun var blevet solgt som ridehest , da hun nemlig havde fået konstateret for korte sener i begge forben ... ok sikke et slag det gav. .. , men jo længer tid der går begynder hun at få halt til sidst må jeg kontakte en dyrlæge .
Han siger det bliver ikke bedre jeg må lade handlen gå tilbage til ham jeg købte den ved. jeg købte hende 1-12-2004 .
Nu vil ejeren ikke købe hesten tilbage og han siger at han solgte den som ridehest dengang og at det så ikke er det mere kan han ikke tage sig af.
Jeg har fået at vide AT DET SKAL HAN jeg kan indenfor et år kræve min handel tilbage.
Er der nogen der kender købe/sælgeloven ?
Hjælp mig jeg er sgu så ulykkelig og føler mig rigtig snydt.
Hilsen Anne

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 08-03-05 15:35

enten advokat eller prøv hos forbugerklagenævnet http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/00/

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-03-05 15:50

Dengang jeg var på landet og af og til handlede med dyr, fandtes der noget der hed en voldgiftsmand, der tog sig af tvisyigheder i den slags handler, hans ord blev tillagt stor betydning, hvis sagen kom i retten, Kommunen må kunne oplyse om der stadig findes en sådan voldgiftsmand, (PÅ samme måde som der findes hegnsynsmænd)
Ellers er der advokatvagten, det kan du få oplyst ved hendvendelse til kommunen, hvornår den har åben, det er gratis,

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-03-05 19:54

Du kan ikke kræve handlen tilbage inden for et år.

I følge købeloven, har du to års reklamationsret, og i det første halve år, formodes det at sælger har ansvar for evt. fejl, men ikke hvis han kan bevise, at der ingen fejl var på salgstidspunktet.

Men det er altid et stort problem ved privat handel, for manden kan henholde sig til, at han ikke er hestekyndig, og ikke erhvervsdrivende med hestehandel.
og det kan betyde, at du bliver nødt til at anlægge sag mof ham, i håb om at få handlen annulleret, og så er det ikke en gang sikkert du vil vinde den.

mvh dova

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-03-05 21:55

Der findes helt andre regler for handel med dyr end for handel med varer og biler. Jeg tror ikke på at man kan tillade sig at sælge hesten som ridehest når den ikke er det. Med for korte sener i forbenene er dyret ubrugeligt til alt andet end slagtning. Jeg tror ikke manden (Hestehandler eller ikke) kan slippe heldig fra at sælge en slagtehest for 15000 kr

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-03-05 23:05

Der findes nøjagtig de samme regler ved handel med dyr, og hvis de er solgt af en som er opdrætter eller har handel med dyr som erhverv, gælder samme regler som for andet køb.

"Hvis sælgeren er en privatperson, som kun laver et enkelt kuld hvalpe eller to i hele sit liv, så betragtes handlen som såkaldt civilt køb. I dette tilfælde er handlen ikke omfattet af købelovens særlige regler om forbrugerkøb, og du kan ikke få sagen behandlet i Forbrugerklagenævnet – og så skal man tænke sig ekstra godt om som køber. Her er man henvist til at gå rettens vej, hvis man ikke kan blive enige."

Men stykket her er fundet på Dansk Kennelklub, og forklarer i store træk, hvad problemet for AnneHvid består i.
Nemlig, at det er en privatperson der har solgt hesten, og at hun derfor ikke er omfattet af loven om forbrugerkøb.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-03-05 23:09
Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-03-05 23:37

Det er en hest Dova ikke en hund, Heste kommer da ind under landbrugsdyr

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-03-05 23:49

Men der gælder stadig købeloven, uanset hvilke dyr.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-03-05 23:58

lidt uddybning valde:
Loven om voldgift i tvistigheder angående handel med landbrugsdyr er ophævet pr 1/4-99.
Hvorefter handel med dyr er omfattet af købeloven om forbrugerkøb

Citat
Forslaget om ophævelse af husdyrvoldgiftsloven vil medføre, at der ikke længere gælder en særlig frist på 30 dage for at klage over mangler ved husdyr. Efter Justitsministeriets opfattelse er der ikke nogen begrundelse for at opretholde en særlig kort frist for anlæggelse af sådanne sager. Fristen kan især i forbrugerkøb forekomme urimeligt kort, og den begrænser endvidere den tid, parterne har til eventuelt at komme frem til en forligsmæssig løsning uden at involvere retten. De almindelige reklamationsregler i købeloven, som er omtalt ovenfor under pkt. 2.4, må anses for at være et tilstrækkeligt værn for sælger mod at blive mødt med erstatningskrav længe efter salget af et dyr.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-03-05 00:01

jeg ved ikke om man må give falske oplysninger ved salg af hunde, man må ikke ved salg af heste

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-03-05 00:06

Nej, det må man ikke, men derfor er det alligevel en svært uheldig situation AnneHvid står i, med en omtrent ubrugelig hest.

For hvis sælger kan overbevise en domstol om, at han er komplet uvidende om fejl og mangler på hesten, er der kun en til at bære tabet, og det er desværre køberen af hesten.
Og når hesten er købt af en privat, kan hun ikke engang få Forbrugerstyrelsen til at rejse en sag, det skal hun selv bekoste.

mvh dova

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-03-05 00:10

Dova! Jeg kan ikke se at din uddybning på nogen måde giver sælger lov til at sælge en slagtehest som ridedyr. køberen får endda llængere reklamationsret (2år)

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-03-05 00:21

Du vendte jo så en halv hesteomgang. det er da køberen der er beskyttet af købeloven. Du prøvede i starten af tråden at overbevise spørgeren om at hun ikke har nogen somhelst chanse mod en uærlig hunde eller hestehandler.
Jeg rådede hende til at henvende sig til den gratis advokatrådgivning. Det burde ikke kunne ophidse hverken dig eller nogen anden, hvis du er interesseret i at hjælpe spørgeren

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 100 point
Dato : 09-03-05 00:26

der er også noget der hedder fri proces, det kan advokatvagten oplyse om mulighederne for Jeg synes ikke at hverken hunde eller hesteprangere skal have lov til at snyde en køber for 15000 kr

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-03-05 00:45

Valde.
Hun havde jo netop en god chance HVIS det var en erhvervsmæssig sælger eller opdrætter.
men desværre er det en privat hun har købt af, og der er er hun endda temmelig ringe stillet, og er, som det lyder til at vi er enige om, henvist til at tale med en advokat med henblik på selv at rejse en sag mod sælgeren.

og nu er det her en hest, men i princippet havde det været ligemeget om det var en bil, for selv om begge sådan set er omfattet af købeloven, er man nærmest på herrens mark ved privatkøb.

Og vi kan hurtigt blive enige om, at det er forkasteligt, at nogen så koldblodigt snyder folk som stoler på sælgeren og køber en ting eller et dyr, som så viser sig behæftet med fejl, men desværre sker den slags hver dag.

Godkendelse af svar
Fra : Annehvid

Dato : 09-03-05 07:55

Tak for svaret valde..

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-03-05 12:19

Jeg vil ønske held med sagen, Og jeg tror på at dyrlægen der rådede dig til at lade handelen gå tilbage ved at for korte sener i forbenene er medfødt, Han ved nok næsten lige så meget om handel med heste som andre. Og dommeren ved godt at 15000 er urimeligt for en slagtehest. jeg tror heller ikke på at sælger bare kan sige jeg er sådan lidt dum, så jeg må vel snyde alt hvad jeg kan.

Kommentar
Fra : Annehvid

Dato : 09-03-05 13:13

tror jeg heller ikke valde

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-03-05 13:17

Hej,

Vil gerne høre resultatet på afslutningen af sagen, når det engang foreligger

mvh dova

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 12-04-05 23:58

DET ER RIGTIGT DU HAR ET ÅRS RETURRET PÅ EN KØBT HEST, DER IKKE VAR HELT I ORDEN DA DEN BLEV KØBT.

MVH AG112

Kommentar
Fra : BaileyPige

Dato : 31-10-06 11:34

Jeg føler med dig AnneHvid, jeg står selv i den uheldige situation som du er i
Din dyrlæge har sagt du skal rejse sag mod sælger men jeg synes lige du skal læse det her :

Ad § 6
Ifølge købeloven har køber en undersøgelsespligt, hvilket vil sige, at man som køber har en pligt til at undersøge hesten grundigt, før hesten erhverves. Tilsidesætter man denne undersøgelsespligt, kan skjulte fejl og mangler, som køber kunne have opdaget ved en sådan undersøgelse, ikke gøres gældende overfor sælger. Det anbefales derfor at lade hesten handelsundersøge af en af køber valgt og betalt dyrlæge. Dyrlægen bør til brug for sin vurdering af hesten have mulighed for at se den udfyldte sundhedserklæring.

En klinisk undersøgelse bør gennemføres eventuelt suppleret med en handelsrøntgen. Dyrlægen bør udfylde en af Den Danske Dyrlægeforening godkendt erklæring om de fund, han måtte have gjort, og de konklusioner han har draget på den baggrund. Køber bør sikre sig, at alle punkter i skemaet til brug for handelsundersøgelsen er udfyldt af dyrlægen, og selv gennemgå svarene i erklæringen.

Hvis køber har rekvireret og betalt den dyrlæge, der har godkendt hesten, og det efterfølgende viser sig, at dyrlægen har handlet ansvarspådragende og overset en skjult fejl eller mangel, har køber mulighed for at rejse krav om erstatning overfor dyrlægen. Overfor sælger har køber i princippet i denne situation ikke nogen mulighed for at lade hesten gå tilbage eller rejse krav om erstatning eller lignende, idet køber i denne situation identificeres med sin dyrlæge, der har opfyldt købers undersøgelsespligt i henhold til Købeloven, men i den pågældende situation bare ikke godt nok.

jeg har læst det inde på hesterådgivningen : http://www.hesteraadgivningen.dk/articles/showarticle/htm/ArtID/177

jeg håber du kan bruge det

MVh BaileyPigen