/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Psykologi / Spørgsmål
10  dova 460
FORDELEN VED AT VÆRE INDADVENDT
Fra : Helle13
Vist : 1794 gange
50 point
Dato : 04-03-05 23:05

Er der nogen der kender bogen " fordelen ved at være indadvendt" af Marti Olsen Laney ?
Jeg vil anbefale den til alle der måske tror at de har en social fobi. Jeg vil også høre om nogen har kendskab til danske støtte/debatforum vedr dette emne?

Hilsen Skildpadden

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-03-05 23:21

Der er et forum som hedder http://www.din-debat.dk
Det er ikke lige dit emne, men et sted som er meget åbent og sobert.
Eyvind.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-03-05 23:34
Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-03-05 00:25

Selve bogens titel er noget forbandet sludder. Der er INGEN fordel ved at være indadvendt. Der kan påvises mange fordele ved at vende sig ud mod andre mennesker. Men at vende sig ind imod sig selv, giver kun grundlag for opbyggelse af Psykoser.

At du Helle, kalder dig selv for Skildpadden, er heller ikke et tegn på at du er specielt psykisk rask.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 05-03-05 00:29

Kender ikke bogen. men syntes at denne privatside fortjener at blive nævnt
http://www.tvangstanken.dk/

Kommentar
Fra : klars

Dato : 05-03-05 00:35

Hej Helle13 !!!!

Jeg har aldig opdaget der er nogen fordel at være indadvent, tværtimod.............
Men du kan slå op i en psykologisk ordbog, den kan måske hjælpe dig

Klars

Accepteret svar
Fra : Toupie

Modtaget 60 point
Dato : 05-03-05 00:45

Hej Helle13, her en en side som du måske også kan bruge: http://www.hypnosedoktor.dk/ der er et debatforum og jeg syntes det er nogle godt svar der kommer fra Peter Mark.

Til I andre der er skeptiske overfor den nævnte bog, så er her noget om bogen:

Citat
• Forsvinder du helst, hvis der foregår for meget?
• Får du energi af at tilbringe tid alene?
• Kommer du først frem med dine ideer, når nogen
spørger dig?
• Lægger du mærke til detaljer, som andre overser?
• Foretrækker du en mindre sammenkomst frem for
en stor fest?
• Føler du dig indimellem som en skildpadde
omgivet af harer?

Den gode nyhed er, at du er indadvendt, og at dit
temperaments særlige kvaliteter er enestående og
værdifulde i en stadig mere udadvendt verden.

Fordelen ved at være indadvendt viser de indre
styrker i det introverte temperament og giver
aha-oplevelser for de mange, som har følt sig
misforstået både hjemme og på arbejdspladsen.

Den indeholder en test, hvor man kan finde frem
til, hvor på den introverte skala, man befinder
sig.

Den giver videnskabelige forklaringer på nogle af
forskellene mellem introverte og ekstroverte
– f.eks. deres brug af neurotransmittere og højre
og venstre hjernehalvdele.

Desuden beskriver bogen i detaljer de forskellige
kombinationer, der kan optræde i parforhold, den
fortæller, hvordan man håndterer forældrerollen
i forhold til introverte børn, den giver forslag
til arbejdspladsstrategier og hundredvis af tips
om, hvordan man ikke blot overlever, men trives
i en ekstrovert verden.

Taget herfra: http://www.bog-mystik.dk/default.asp?Action=Details&Item=1480

Uden at have læst bogen, så syntes jeg den ser god ud og er ikke i tvivl om, at folk der er indadvendte kan få meget ud af at læse denne bog.

// Toupie

Kommentar
Fra : Reset

Dato : 05-03-05 00:56

"At du Helle, kalder dig selv for Skildpadden, er heller ikke et tegn på at du er specielt psykisk rask.", skriver AJ. Sikke da noget fordrukkent sludder.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 05-03-05 01:08

Jeg kender fordelen ved at være indadvendt... men...
Jeg kender desværre ikke bogen (endnu i hvert fald), men jeg har ikke fornemmelsenm af, at der er "kult" for indadvendthed" Det synes selvmodstridende..... Man kan da ikke være sammen om ikke at være sammen, eller hvad?

Men jeg vil i øvrigt sige:
"Fordele" ved "indadvendthed" er vel afhængigt af, hvad man får ud af ordene, og hvad man så i øvrigt får ud af at være indadvendt. Det skal jo ses i forhold til, hvad man slipper for.... og i forhold til hvordan man definerer "indadvendthed" og "fordele".
Hvis man f.eks. ikke ser andre end sig selv, men dog kommunikerer til andre, kan det give følelslen af udadventhed. Men det vil jeg karakterisere som ultimativt "indadvendthed". Så måske kunne det være, at de, der den ene gang efter den anden drejer ting, samtaler, indlæg i kandu osv. ind på sig selv, og til sin egen fordel, i virkeligheden godt kan se fordelen ved indadvendthed.???

I øvrigt tror jeg, at det kunne være en idé at læse bogen, for det er sjældent at bogens titel betyder det samme, som man vil få ud af at læse den. Personligt håber jeg at forfatteren formår at dække begge dele lige godt, og måske nå frem til at det bedste er, at være udadvendt. Hvem ved...

Jeg kender en anden bog, der hedder "Glæden på trods..." måske skal den læse bagefter.

Jeg siger tak for anbefalingen ,-)

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 05-03-05 03:06

justuniverse, hvem har skrevet "Glæden på trods..."???

Arne, du træder lige så let i emnet, som en elefant i en porcelainsbutik. Er du ved at blive dig selv igen???
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : klars

Dato : 05-03-05 07:10

Hej igen Helle !!!!

På denn hjemmeside kan du finde nogen der har givet deres mining om bogen http://www.bogguide.dk/minmening

MVH
Klars

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-03-05 08:09

AJ

Jeg troede du var navigatør http://www.kandu.dk/dk/spg/61651 00.37 LoOoOoOL

Men du er måske osse psykolog. Ærlig talt AJ - Hvis nogen er et psykisk tilfælde i dette forum, så er det da dig. Og så lige den nedladende måde du atter kommenterer en brugers holdning - Ved Gud... Jeg fatter ikke, at Kandu ikke forlængst har kylet dig af helvede til. Du er en pestilens

Godkendelse af svar
Fra : Helle13

Dato : 05-03-05 09:54

Tak for svaret Toupie. Jeg var ikke klar over at man blev overfaldet - tak for dit søde svar

Skildpadden

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-03-05 09:58

Kære Helle12

Det gør man normalt heller ikke, men denne AJ er syg. Han tror at han ved ALT i denne verden (det gør han bestemt ikke *lol*) og det fortæller han gerne på en modbydelig og nedladende måde.

Venlig hilsen
Klumme

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-03-05 10:00

Sorry... Der skulle stå Helle13

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-03-05 10:02

Helle - tag dig ikke af de "kloge hoveder" som elsker at skændes. De har deres egne problemer,
men har endnu ikke fået sat ord på dem.
Og selvfølgelig kan der være en "fordel" ved at være indadvendt, for så kan man blive fri for at stå til regnskab overfor folks meninger om sin egen måde at leve livet på.
Eyvind.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 05-03-05 10:22

Godmorgen Helle13, det er trist at dit spørgsmål skulle ende med fnidderfnadder for en saglig debat om indadvendthed/udadvendthed kunne have været spændende.

Du skal ikke tage "angrebene" personligt, men der er bare nogle mennesker, der som Jernladyen skriver, er som en elefant i en porcelainsbutik.....vælter ind og selvom de lister nok så forsigtigt, så lykkedes det dem at smadre det hele.

Jeg håber ikke det har taget modet fra dig til at spørge en anden gang

// Toupie

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-03-05 10:35

Helle13

Som Toupie og Klumme rigtigt siger:
Du skal ikke tage det personligt, og ikke opfatte det som et overfald, når KongKanduarne udspyr sin galde.

Det gør han over for alle, og på de mest usaglige grundlag og måder.
Men det er selvfølgelig ikke nemt at vide, hvis nogen kommer her som nye brugere og ikke kender "jargonen".

mvh dova