/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bremseudlufter fra Biltema?
Fra : akaup
Vist : 4608 gange
100 point
Dato : 03-03-05 15:22

Jeg skal have skiftet bremserørene ved lejlighed, og tænker på om en såkaldt bremseudlufter fra (www.biltema.dk) kan klare opgaven med udluftningen. Der er 2 at vælge mellem - Hvad skal jeg vælge, hvis de altså "duer"?
Nr. 19-148 til 39,90 kr (Skulle kunne klare begge kredse samtidigt - men uden opsamlingsdunk.)
Nr. 19-146 til 39,90 kr (Én kreds af gangen - med opsamlingsdunk.)

Hvad kan disse ikke i forhold til dyrere modeller fra f.eks. Harald Nyborg? (Hvis de altså stadigt haves i sortimentet?)

Erfaringer, kommentarer?

Mvh. Andreas. (Der for første gang skal prøve at udskifte bremserør)

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 03-03-05 16:16

Nu ved jeg ikke hvad det er for en bil, men normalt behøver man ikke en udlufter, hvis man kan lokke en til at hjælpe sig med at lufte ud.

Når det er første gang du skal skifte bremserør, vil jeg råde dig til at finde en der har prøvet det før, som kan hjælpe dig. Det er meget vigtigt, at de bliver sat rigtigt på så de er tætte, og der skal ikke meget til, før man kan knække endestudserne af rørene, eller ødelægge gevinder.

M.h.t. udluftning:
Når alle rør er skiftet og tætte, skal der hædes ny bremsevæske på.
Fyld så meget på som muligt, og så kan udluftningen begynde.
Et hjul ad gangen.
Man løsener forsigtigt udluftningsskruen indtil der kommer væske. Så spændes den til igen.
Hold øje med der ikke kommer til at mangle væske i påfyldningsbeholderen.
Så samme fremgangsmåde med de andre hjul.
Så er anlæggget fyldt rimeligt op, men stadig risiko for luft.

Så er det hjælperen træder i kraft.
Han sætter sig ind i bilen, pumper tryk på bremsepedalen, og imens løsner du en udluftningskrue, og hjælperen træder samtid ned på pedalen, og VIGTIGT. Holder den nede til du har strammet skruen igen.
Så slippes pedalen langsomt.
Og derefter samme procedure ved alle fire hjul.
Husk at holde øje med væskebeholderen.
Så skulle det være i orden.

mvh dova

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-03-05 16:58

Hvis du vælger denne:
>>Nr. 19-146 til 39,90 kr (Én kreds af gangen - med opsamlingsdunk.) <<
Og benytter Dova's anvisning tror jeg det går godt.

Og for at løsne omløberne/skruerne så brug en stjernenøgle til at skille ad.
Sæt nøglen på og slå med små lette slag i løsneretningen med en lille hammer.

Køb også en speciel bremsegaffelnøgle (Biltema)

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 03-03-05 20:13

Det bedste er at klippe bremserøret helt indtil omløber/skruen, så bruger du en top med sekskant,det er meget bedre en stjerne gaffel nøgle, for hvis de sidder fast bliver sekskanten rund, og da har du et problem.
alimak

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-03-05 21:04

Men stadig er små slag godt - til at starte med.
Husk lige at du ikke må varme, da bremsevædske er brændbart.

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 04-03-05 12:47

Jeg har aldrig haft brug for bremseudlufter, jeg bruger mit eget system, og det går ud på, -at sætte en gennemsigtig slange på udluftningsnippelen, og ned i en gennemsigtig beholder (flaske) med bremsevæske i, og så bruger jeg som regel et kosteskaft til roligt at aktivere bremsepedalen,-især retur,-for så kan jeg holde øje med når der ikke kommer mere luft ud af systemet, -og et hjul af gangen. Selvfølgelig er det nemmere hvis man er to om det, så sparer man kosteskaftet.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 04-03-05 13:45

Det er godt nok den første gang jeg har set disse bremseudluftere.
Jeg troede at det var min ide. (Skulle alligevel ha' taget patent).
Jeg bruger en plastslange, hvor jeg indsætter en kuglecykelventil.
Så bare ned med slangen i en sodavandsflaske og pumpe løs.
(Sidste gang brugte jeg en whiskyflaske og det virkede også fint).
Gambrinus

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-03-05 17:34

En slange ned i et syltetøjsglas og sørge for at den hele tiden er druknet, så den ikke trækker luft ind............................."min" opfindelse.
Men vi er alligevel to til udluftningen.

Kommentar
Fra : jeansgade

Dato : 08-03-05 06:54

den var sku genial Gambrinus-dark

Godkendelse af svar
Fra : akaup

Dato : 08-03-05 15:14

Tak for svaret dova + andre.
Der kommer nok et par spørgsmål inden udskiftningen
Mvh. Andreas.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 17-05-05 20:38

Kan konkludere, at der alligevel skulle 2 til for at være sikker på at den ikke sugede luft tilbage!
Men da en udemærket slange + bøtte til 40 kr.... :-\