/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Gærekstrakt
Fra : netper
Vist : 8861 gange
200 point
Dato : 03-03-05 14:18

Hejsa

Jeg leder efter et sted der sælger gærekstrakt, gerne på nettet.

gærekstrakt er en smagsforstærker og tænkte derfor at den måtte sælges i kryddeributikker, men jeg har ikke kunnet finde den, sælges den under et andet navn ??

Mvh
Per

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-03-05 14:33

Fra forbrugerrådet

Citat
Bruges som skjult smagsforstærker

Gærekstrakt bruges i stigende grad som smagsforstærker i alt lige fra kødboller og kylling til supper og saucer. Det afslører forbrugerbladet Tænk i nummer 12/98.

Ved hjælp af gærekstrakt kan producenterne spare på de ægte råvarer, uden at det nødvendigvis går ud over smagen og uden at skulle deklarere gærekstrakten som det, den er: En højteknologisk smagsforstærker. Kun folk med fagkundskab kan gennemskue, hvad gærekstrakten bruges til i vores mad.

Forbrugerrådet har derfor opfordret Veterinær- og Fødevaredirektoratet til at arbejde for en ændring af reglerne. Gærekstrakt bør klassificeres som et tilsætningsstof, så der udover "gærekstrakt" eller et E-nummer også skal stå "smagsforstærker" i varedeklarationen.

Men det er en flydende mørk væske, og er forøvrigt hovedingrediens i Vegemite.
Men lige hvor man køber det, og om det har et andet navn?

Måske ved materialister, der kan man ofte få andre af de tilsætningsstoffer.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-03-05 14:37

gærekstrakt (Saccharomyces cerevisiae).

Sådan hedder det, hvis det er nogen hjælp.

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-03-05 16:15

Hej Per. Hvad vil du med det? Hvis det er til din husholdning, vil jeg da hellere råde dig til at bruge nogle gode friske råvarer inkl. krydderier. Salt, Peber, Citron, Hvidløg, Chili o.s.v. er til enhver tid at foretrække frem for kunstige smagsforstærkere.

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 200 point
Dato : 03-03-05 16:27

Grunden til at du ikke kan finde gær extract er at det ikke er beregnet til almindelig husholdning, men er forbeholdt industrien, ligeså vel som de fleste andre E-nr. og tilsætningstoffer.
Mange gange er dette for at beskytte forbrugeren imod overdosering.

Der findes mange firmaer som producerer og selvfølgelig sælger gær extract, men de er ikke intreserret i at sælge/sende under 1Mt.

Tag evt. kontakt til et sådan firma og forklar dem at de er studerende og er ved at arbejde med et projekt hvor du skal bruge xxx gærextract.
Så vil de sikkert sende dig 500gr uden beregning.
Men inden du gør det skal du sætte dig ind i hvilken type du skal bruge og hvilken granulering den skal være. Granuleringen er vigtig for egenskaberne i et levnedsmidddel.

Den flydende version som Dova, nævner bruges kun i yderst sjældne tilfælde, da den har en meget kort holdbarhed, hvor imod pulver udgaven har adskillige års holdbarhed.

Er det for omstændig for dig kan du købe "Mononatriumglutaminat" som har samme smags forstærkende effekt som gær extract.

Men beskriv evt. hvorfor du netop vil have gær frem for "Mononatriumglutaminat", så kan jeg måske hjælpe.

Ellers kan firmaet Bio Springer måske hjælpe dig lidt på vej.

http://www.springer.fr/uk/index.php?langue=uk

Kommentar
Fra : netper

Dato : 03-03-05 16:43

Hej Alle

Grunden til at jeg spørger er at jeg selv er blevet stillet spørgsmålet om hvor man kan købe gærekstrakt, og da jeg ikke kender ret meget til denne ting så håbede jeg nogen her havde en viden, som det jo så også ser ud til.

Jeg slog Mononatriumglutaminat og det skulle være det samme som det tredie krydderi ?

Så hvis jeg konkluderer at man kan bruge det tredie krydderi i stedet for gærekstrakt vi det så være helt forkert?? og hvad med mængden af det tredie krydderi i forhold til gærekstrakt ??

Per

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 03-03-05 16:47

Doseringen er ca. den samme.
Dog skal det siges at der er nogle process fordele smag/økonomisk m.m. for industrien ved at bruge gær frem for mono....

Men brug bare mono.... det er gansk fint til en alm. husholdning, men der skal ikke bruges ret meget. Prøv dig frem.

Godkendelse af svar
Fra : netper

Dato : 03-03-05 17:14

Hej thulin

Det lyder helt klart til at jeg er kommet i hænderne på en expert her, så jeg vil svare at der kan bruges det tredje krydderi i steder for gærkstrakt.

Tak for hjælpen

Per

Kommentar
Fra : lovesongs

Dato : 03-09-14 09:39

Jeg elsker alt med gæresktrakt og synes ikke det er en erstatning for råvarer men noget der øger smags oplevelsen og alt med gærekstrakt smager ekstremt godt og gør at man ikke behøver lige så meget fedt. Jeg er ved at lave en masse diabetes retter og der er gærekstrakt noget jeg savner, så jeg kunne give mere smag der, hvor der skal spares på det mættet fedt. Jeg ville også ønske man kunne købe gærekstrakt jeg mener det er noget ganske andet end det tredje krydderi og de to ting ikke kan erstatte hinanden. Det tredje krydderi er usundt og kan overdoseres, derfor burde gærekstrakt også kunne købes.