/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Kamferkiste
Fra : solsik
Vist : 5279 gange
50 point
Dato : 03-03-05 09:56

Hej.
Hvordan renser man sådan en kiste, den er nemlig så beskidt.

Hilsen Anette

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-03-05 10:04

spørgsmålet har fornylig været oppe og vende her på kandu - kig her
http://www.kandu.dk/dk/spg/60567

Kommentar
Fra : kandaikke

Dato : 03-03-05 10:11

Solsik<< Det er jo dig selv som har stillet det tidliger spørgsmål... ???

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 03-03-05 10:42

Kan jo være svaret ikke var fyldestgørende nok =|

Kommentar
Fra : kandaikke

Dato : 03-03-05 10:47

Ja.. det kan der jo være noget om.. Så er det måske ikke så fedt, at få anbefalet sit eget spørgsmål/svar

Men solsik... Jeg håber du finder en løsning..

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 50 point
Dato : 03-03-05 12:49

Det afhænger jo lidt af hvilken slags kamfertræskiste det er.
Jeg har een fra østen som er udskåret i alverdens snirkler og snørkler og den renser jeg med lugtfri petroleum på vatpinde, et kæmpearbejde, men godt tidsfordriv
Det er jo noget nemmere hvis kisten er glat, med mindre du taler om afsyring.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : patrol2

Dato : 03-03-05 18:45

Hej solsik .Jeg ved ikke om du vil følge mit råd ,jeg har restaureret antikviteter mm, på fuld tid i 30 år .Først er det en udskåret eller en glat kiste, og nu hører du efter .Er det en udskåret kiste laver du en god kraftig sæbe opløsning, vasker den grundigt men hurtigt med denne,nu tører du den grundigt af for vand så træet ikke bliver genemblødt .Når kisten er tør ser den skrækelig ud, men bare vent , for nu hører du efter, gå til din farvehandler og køb en flaske chellak filtret,køb også en lille blød pensel,(flad pensel ca 25mm bred) gerne det man kalder en ilderhårspensel,fortynd chellaken ca 100% med sprit, begynd med udskæringerne først, masserer laken godt ind i alle kråge, du undlader at give de ikke upskårne områder langs kanterne .Og hvad så med dem, jo jo du tager foreks et gammelt lagen, klipper et stykke stof .der er så stort at når du rulder det sammen hårdt, har du er rulle på ca 4cm i diameter ,og 5cm lang den væder du nu med chellak, altså genemvæder, men ikke så den drypper, når den er gennemvædet holder du rullen ved enden af kisten, kører den med langsom og sikker bevægelse til den anden ende af kisten, helst i et tempo så den har påført lak hele vejen hen, kør ikke to gange "vigtigt" jeg ved godt jeg kræver noget af dig, men nu gør vi det jo ordentligt .det er først når kisten er tør, du kan vurdere resultatetet har du spørgsmål ,er du velkommen.
MVH, patrol2

Godkendelse af svar
Fra : solsik

Dato : 04-03-05 17:29

Tak for svaret dabj.