/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
Postkasser?
Fra : food_life
Vist : 594 gange
200 point
Dato : 04-09-02 23:35

Så haj vi endelig fået ADSL instaleret - 2 pc'er koblet op via en router - begge pc'er på nettet - godt så langt! Nu vil vi gerne have 2 postkasser dvs. at e-mails deles til de 2 pc'er via e-mailadresserne eller hvad? Hvordan sættes dette op - vi bruger outlook 2002 og xp på den ene maskine og 98 med tilhørende outlook på den anden maskine.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 04-09-02 23:51

Hej Food life,

eh... er det den samme e-mail adresser der er tale om eller 2 seperate?

eller hvordan ska' det forståes... ka' du evt. prøve at forklare lidt mere om hvad det er du gerne vil ha' det ska' være?

f.eks. 2 forskellige e-mails adresser men som ka' læses fra begge computere... eller den samme e-mail adresse som ka' læses fra begge computere... eller 2 forskellige e-mail adresser der kun ka' læses fra den ene computer...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-09-02 22:37

Wed, 04 Sep 2002 21:34:44 GMT, skrev "food_life"
<food_life.news@kandu.dk>:

>Så haj vi endelig fået ADSL instaleret - 2 pc'er koblet op via en router
>- begge pc'er på nettet - godt så langt! Nu vil vi gerne have 2
>postkasser dvs. at e-mails deles til de 2 pc'er via e-mailadresserne
>eller hvad?

Det afhænger af, hvem du har som adsludbyder, hos de fleste,
undtagen TDC medfølger flere postkasser og så er det bare at
oprette flere mailkonti.

>.jeg kan købe den film, ville jeg blive meget glad.

?

PS. Må jeg anbefale at bruge din udbyders newsserver og Outlook
Express f.eks. til news istedet for kandu.dk?
Det tror du vil blive gladere for.
Kig evt. på http://www.usenet.dk

--
Knud - http://home13.inet.tele.dk/smedpark/
Når der svares på et indlæg, svar venligst under det citerede og
skær venligst det væk, du ikke svarer på, ellers ryger du i killfiltret.
Svar kun i nyhedsgruppen - tak! E-mails besvares ikke.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-09-02 23:12

I indlæg <j1vcnuguvttuukskd65va7ul4rek9er9mt@dtext.news.tele.dk>,
skrev knudgert@mail.tele.dk .....

> Det afhænger af, hvem du har som adsludbyder, hos de fleste,
> undtagen TDC medfølger flere postkasser og så er det bare at
> oprette flere mailkonti.

Er det fordi der er tale om 'alias' postkasser hos TDC, at du mener TDC
ikke tilbyder flere postkasser, men åbenbart betragter det som een
postkasse?

Med venlig hilsen
Elmo Jensen
--
[news4@ddibbsystem.dk] [www/ftp/binkp.ddibbsystem.dk] [ICQ 125572551]
[Fidonet 2:236/35][Virnet 9:451/35][Zyxnet 16:45/35][OS2net 81:445/35]
[STNnet 111:7045/35][Data +45 58853844 v90 / x75][Binkp - se ovenfor]
[Vi modtager Fidopoints][Hent posten gennem Internettet][Det er nemt!]

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-09-02 23:22

Thu, 5 Sep 2002 00:12:03 +0200, skrev Elmo Jensen
<news4@ddibbsystem.dk>:

>Er det fordi der er tale om 'alias' postkasser hos TDC, at du mener TDC
>ikke tilbyder flere postkasser, men åbenbart betragter det som een
>postkasse?

Ja, man har kun aliaser hos TDC og dermed kun en postkasse, så
når man synkroniserer sin mailkonto, så vil alle mails blive
hentet uanset adresse.
--
Knud - http://home13.inet.tele.dk/smedpark/
Når der svares på et indlæg, svar venligst under det citerede og
skær venligst det væk, du ikke svarer på, ellers ryger du i killfiltret.
Svar kun i nyhedsgruppen - tak! E-mails besvares ikke.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-09-02 00:39

Knud Gert Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk> wrote in
news:fr1dnukr4s1sbtvd3sapsrdg7n1i72lm33@dtext.news.tele.dk:

>>Er det fordi der er tale om 'alias' postkasser hos TDC, at du
>>mener TDC ikke tilbyder flere postkasser, men åbenbart betragter
>>det som een postkasse?
>
> Ja, man har kun aliaser hos TDC og dermed kun en postkasse, så
> når man synkroniserer sin mailkonto, så vil alle mails blive
> hentet uanset adresse.

Dette er dog ikke tilfældet hvis man gider bruge deres webmail - men
jeg synes også det er en lidt speciel måde at tilbyde flere adresser
på.

Alternativt kan man betale sig fra nogle flere postkasser, evt. hos
cliche.dk - de er rimelig billige hvis man kun skal have mailhotel.

Flemming

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-09-02 01:10

Wed, 4 Sep 2002 23:38:37 +0000 (UTC), skrev Flemming Joensson
<joensson@fjerndette.cs.auc.dk>:

>Dette er dog ikke tilfældet hvis man gider bruge deres webmail - men
>jeg synes også det er en lidt speciel måde at tilbyde flere adresser
>på.

Selvfølge kan man oprette en eller flere webmailadresser, men
generelt kan de ikke bruges med en mailclient.

Men der findes da et par stykker som kan.
--
Knud - http://home13.inet.tele.dk/smedpark/
Når der svares på et indlæg, svar venligst under det citerede og
skær venligst det væk, du ikke svarer på, ellers ryger du i killfiltret.
Svar kun i nyhedsgruppen - tak! E-mails besvares ikke.

Kommentar
Fra : food_life

Dato : 05-09-02 07:28

Jeg bruger TDC! Jeg vil gerne helt have adskilt de to pc'ers e-mails, således at der er to brugere med hver deres e-mailadresse, og at de havner på den rigtige pc!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-09-02 08:08

I indlæg <fr1dnukr4s1sbtvd3sapsrdg7n1i72lm33@dtext.news.tele.dk>,
skrev knudgert@mail.tele.dk .....

> Ja, man har kun aliaser hos TDC og dermed kun en postkasse, så
> når man synkroniserer sin mailkonto, så vil alle mails blive
> hentet uanset adresse.

Ja ok. Jeg ville bare lige være sikker på at det var det du mente, og ja,
det var faktisk et irritationsmoment da jeg brugte deres basisadgang, for
det var jo meningen at vi hver især i huset (konen, 2 unger og mig) skulle
have sin egen mailbox som vi kunne hente uafhængig af hinanden.

Det fik mig så til at gå over til get2net istedet, hvor der netop er
separate "rigtige" mailboxe.

Men nu er det jo ligegyldigt når man har adsl og egen mailserver (Argosoft
Mailserver).

Med venlig hilsen
Elmo Jensen
--
[news4@ddibbsystem.dk] [www/ftp/binkp.ddibbsystem.dk] [ICQ 125572551]
[Fidonet 2:236/35][Virnet 9:451/35][Zyxnet 16:45/35][OS2net 81:445/35]
[STNnet 111:7045/35][Data +45 58853844 v90 / x75][Binkp - se ovenfor]
[Vi modtager Fidopoints][Hent posten gennem Internettet][Det er nemt!]

Accepteret svar
Fra : zonker

Modtaget 200 point
Dato : 05-09-02 15:44

Svaret fra kimsdk er ikke brugeligt.

Kimsdk : han har jo netop mere end en email-adresse, hvis du ellers har læst spørgsmålet ?? Og hvad skal han med mere end 5 mail-adresser når han kun bruger 2 ?? Sikken en gang sludder at skrive.

Og når du skriver at : "...der "bare" at oprette en postkonto på hver af de to pcér, med de rette indstillinger, så kommer posten automatisk på den rette pc."
Hvordan kan dette lade sig gøre ?? Svar udbedes

Som kunde hos TDC siden 1997 og tidligere internetsupporter hos Get2net og Tiscali, har jeg en smule at have min påstand i.

Faktum for tdc er følgende :

Du har en postkasse (dit kundenummer) og op til 5 email-adresser, disse fungerer som aliaser for den første adresse (postkassen).

Når du modtager mail på en af adresserne havner de i den samme postkasse hos TDC.

Det eneste du kan gøre, hvis det kan lade sig gøre hos TDC er at bede om en ekstra postkasse (abonnement) og så her oprette en ny email-adresse, derved vil du have disse skilt ad. Da du derved benytter 2 forskellige postkasser og så kan det lade sig gøre, ellers ikke.

Men der er også den løsning at du opsætter din egen mailserver, som så lægger de indkomne emails i den rigtige postkasse når du henter mail hos TDC.

Jeg bruger selv den løsning, da det indtil har været det eneste som har fungeret ordentligt.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-09-02 18:58

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:fr1dnukr4s1sbtvd3sapsrdg7n1i72lm33@dtext.news.tele.dk...
> Thu, 5 Sep 2002 00:12:03 +0200, skrev Elmo Jensen
> <news4@ddibbsystem.dk>:
>
> >Er det fordi der er tale om 'alias' postkasser hos TDC, at du mener TDC
> >ikke tilbyder flere postkasser, men åbenbart betragter det som een
> >postkasse?
>
> Ja, man har kun aliaser hos TDC og dermed kun en postkasse, så
> når man synkroniserer sin mailkonto, så vil alle mails blive
> hentet uanset adresse.

Nææ han kan da bare sætte nogle regler for mails på hver maskine så den ene
ikke henter Pc1's mail, og omvendt på Pc2...

Virker fint her...

Henrik...

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-09-02 19:41

Thu, 5 Sep 2002 19:57:38 +0200, skrev "Henrik Sørensen"
<snurredk{REMOVE THIS}@phreaker.net>:

>Nææ han kan da bare sætte nogle regler for mails på hver maskine så den ene
>ikke henter Pc1's mail, og omvendt på Pc2...

Ja, det påstås og andre siger det ikke virker.

Men det er jo ikke sikkert, går man ind på webmail, så vil man jo
kunne læse alle mails, der ligger der.
--
Knud - http://home13.inet.tele.dk/smedpark/
Når der svares på et indlæg, svar venligst under det citerede og
skær venligst det væk, du ikke svarer på, ellers ryger du i killfiltret.
Svar kun i nyhedsgruppen - tak! E-mails besvares ikke.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 05-09-02 22:51

Jeg prøver engang til

Hvordan vil i sætte det op, så foodlife kan få det til at virke ??

Indtil nu har i kommet med en masse påstande om, at det kan lade sig gøre men ikke hvordan ??

Så mit postulat er nu at i tager fejl og at i snakker om webmail og ikke som foodlife siger igennem et mail program på den enkelte maskine.

Her snakker jeg om f.eks. outlook og IKKE webmail, som er browserbaseret. For der ser du det ikke på din egen maskine, men igennem serverens interface.

Henrik når du henter de mails som ligger i en postkasse, henter du dem alle, du kan ikke sige at kun vil hente nogle ned....

Det du snakker om er at den sorterer dem ud til den enkelte mappe når de er hentet, hvis jeg har forstået det korrekt...

Hvordan vil du sortere de mails der ligger i en postkasse ud på andre når du modtager dem ?? Det kan altså KUN lade sig gøre med en postserver om du vil det eller ej.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 05-09-02 22:53

PS Henrik....

"....mails på hver maskine så den ene ikke henter Pc1's mail, og omvendt på Pc2...". Hvordan og i hvilket program ??

Og hvordan henter du dine modtagene emails ned og hvem er din internet udbyder ??

Kommentar
Fra : food_life

Dato : 05-09-02 23:05

Hej - zonker har indtil videre ret! Jeg har talt med TDC, og de siger at jeg skal tegne et abbonnement ydeliger til 29,00 kr. pr måned, så kommer der en cd som klarer hele installationen!

Kommentar
Fra : kaasgaard

Dato : 05-09-02 23:12

Hep,

Et alternativ er at købe dit eget domæne. Så kan du oprette alle de post-konti du har brug for. Jeg har set firmaer, der udbyder dette fra kr. 29,- måned.

// Martin

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-09-02 06:24

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:189fnu8kuuh072052gad7d8vft7t9h56v2@dtext.news.tele.dk...
> Thu, 5 Sep 2002 19:57:38 +0200, skrev "Henrik Sørensen"
> <snurredk{REMOVE THIS}@phreaker.net>:
>
> >Nææ han kan da bare sætte nogle regler for mails på hver maskine så den
ene
> >ikke henter Pc1's mail, og omvendt på Pc2...
>
> Ja, det påstås og andre siger det ikke virker.

Det virker fint her.. Man skal jo sætte det rigtigt op.. Hehe..

> Men det er jo ikke sikkert, går man ind på webmail, så vil man jo
> kunne læse alle mails, der ligger der.

Det kan jeg godt se så, men så må man bare lade vær med
tjekke mail via webmail..

Henrik..

Kommentar
Fra : dk

Dato : 06-09-02 09:16

Hej food_life

desværre kom zonker mig i forkøbet....
det er som zonker skriver, det kan ikke lade sig gøre på andre måder.
du kan også bruge din gamle email på den ene computer, og sætte din
udgående mail (smtp) som på den nye....

mvh
dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-09-02 22:41

"Henrik Sørensen" <snurredk{REMOVE THIS}@phreaker.net> wrote:

>Det virker fint her.. Man skal jo sætte det rigtigt op.. Hehe..

Det skyldes nok naermere, at din email-verden er lidt mere simpel
end andres. Ellers ville du have stoedt paa de problemer, som man
ikke _kan_ opsaette sig ud af, f.eks. mails sendt med BCC.

>Det kan jeg godt se så, men så må man bare lade vær med
>tjekke mail via webmail..

Smileys kan have mange betydninger. Din betyder forhaabentlig, at
du godt er klar over, at det, du skriver, ikke giver mening.

--
Allan Olesen, Lunderskov.
Danske musikere tjener penge ved ulovlig softwarekopiering.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-09-02 07:41

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3d7920d3$0$5579$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Henrik Sørensen" <snurredk{REMOVE THIS}@phreaker.net> wrote:
>
> >Det virker fint her.. Man skal jo sætte det rigtigt op.. Hehe..
>
> Det skyldes nok naermere, at din email-verden er lidt mere simpel
> end andres. Ellers ville du have stoedt paa de problemer, som man
> ikke _kan_ opsaette sig ud af, f.eks. mails sendt med BCC.

Hmm.. Der stod jeg af, aner ikke hvad Bcc betyder.. Jeg ved
bare at det virker fint her med de regler for mails..

> >Det kan jeg godt se så, men så må man bare lade vær med
> >tjekke mail via webmail..
>
> Smileys kan have mange betydninger. Din betyder forhaabentlig, at
> du godt er klar over, at det, du skriver, ikke giver mening.

Nåja undskyld Hr. Suresen..

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-09-02 12:20

I indlæg <3d799f77$0$27657$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
skrev "Henrik Sørensen" <snurredk{REMOVE THIS}@phreaker.net> .....

> Hmm.. Der stod jeg af, aner ikke hvad Bcc betyder.. Jeg ved
[....]

Det betyder "Blind Carbon Copy", altså en kopi af mailen sendt til en anden
person, og hvor hverken modtager af original mailen eller modtageren af
kopien kan se hinandens email adresser.

Det var det der var en del ballade med på et tidspunkt, hvor StepStone
(jobformidling) havde sendt en hel stak emails ud til folk, men havde
markeret dem CC (carbon copy) istedet for BCC. Det resulterede i at alle
kunne se hinandens emailadresser, og at en del bosser derved fandt ud af,
at deres medarbejdere havde fået jobtilbud osv. Stor panik

Med venlig hilsen
Elmo Jensen
--
[Problemer med opsætning af Argosoft Mail Server?? Så download dette:]
[ www.ddibbsystem.dk/ams-vejl.doc ][Hjælpefilen er i Word2000 format!]
[news4@ddibbsystem.dk] [www/ftp/binkp.ddibbsystem.dk] [ICQ 125572551]

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-09-02 13:36

"Elmo Jensen" <news4@ddibbsystem.dk> skrev i en meddelelse
news:MPG.17e3ff3d7a9c633b989692@news.inet.tele.dk...
> I indlæg <3d799f77$0$27657$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
> skrev "Henrik Sørensen" <snurredk{REMOVE THIS}@phreaker.net> .....
>
> > Hmm.. Der stod jeg af, aner ikke hvad Bcc betyder.. Jeg ved
> [....]
>
> Det betyder "Blind Carbon Copy", altså en kopi af mailen sendt til en
anden
> person, og hvor hverken modtager af original mailen eller modtageren af
> kopien kan se hinandens email adresser.

Aha, så blev jeg så klog tak..

> Det var det der var en del ballade med på et tidspunkt, hvor StepStone
> (jobformidling) havde sendt en hel stak emails ud til folk, men havde
> markeret dem CC (carbon copy) istedet for BCC. Det resulterede i at alle
> kunne se hinandens emailadresser, og at en del bosser derved fandt ud af,
> at deres medarbejdere havde fået jobtilbud osv. Stor panik

Tjaaa hvad kan man sige.. UPS..

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-09-02 13:47

"Henrik Sørensen" <snurredk{REMOVE THIS}@phreaker.net> wrote:

>Hmm.. Der stod jeg af, aner ikke hvad Bcc betyder.. Jeg ved
>bare at det virker fint her med de regler for mails..

Jeg kan se, du har faaet forklaringen paa BCC fra anden side.

Forestil dig nu, at nogen sender en mail til dig og flere andre
modtagere og er saa betaenksomme at bruge BCC, saa andre ikke kan
se din adresse. Saa modtager du i jeres faelles postkasse en
mail, som ingen steder indeholder din adresse. Hvordan skal
Outlook saa vide, at den er til dig, og ikke til en af de andre,
du deler postkasse med?

Kort sagt: Hvis du selv tror, at det virker fint, har du bare
vaeret heldig indtil videre.

--
Allan Olesen, Lunderskov.
Danske musikere tjener penge ved ulovlig softwarekopiering.

Kommentar
Fra : food_life

Dato : 11-09-02 07:16

Det er helt simpelt - jeg har onlineregistreret et nyt net basis abbonnement (det er gratis) og så installeret det på ps nr. 2. Det fungerer perfekt - og så er det gratis! Jeg lyttede heldigvis ikke til TDC som ville have mig til at købe!

Godkendelse af svar
Fra : food_life

Dato : 11-09-02 07:18

Tak for svaret zonker.