/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
En ivrig hund
Fra : TheOsirisDK
Vist : 696 gange
25 point
Dato : 28-02-05 19:19

Min familie (det includere altså mig) har en rigtig sød lille hund. Problem, den er temmelig ivrig når vi er ude at gå tur!
Se det er vel ret indlysende eftersom der er "halv" sporghund i hende.
Så, kandu gi mig et råd til hvordan man undgår at få flået arm(og andre lemmer) af?
Altså basicly hvordan man får en hund til at gå pænt i snor...?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 35 point
Dato : 28-02-05 19:22

Det gør man ved at holde hunden så tæt på sig som muligt, og når den trækker, står man stille samtidig med man siger nej, og når hunden er faldet til ro begynder man at gå igen.
Det hjælper ikke at prøve at holde igen eller ligefrem give et ryk, for det vil hunden bare trække mere ved.
mvh dova

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 28-02-05 19:27

hej, dova har helt ret. Det er den bedste metode til at få hunden til at gå pænt. en lille ting til der kunne indgå i dova's råd er også det at man ofte skifter retning, så er hunden nemlig nød til at være opmærksom på hvor du går hen.
Endnu en metode er at bruge en haltie - det er en slags grime til hunden. Det er en nensom måde at holde styr på sin hund og den virker efter devisen: hun går i den retning hovedet peger. En sådan kan købes hos dyrlægen, dyrehandel og lignende. spørg evt efter en demonstration. De fleste hunde bryder sig ikke om den til at starte med, men venner sig til det efter et par dage.

vh
dorthe

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-02-05 19:36

Det vigtigste ved hundeopdragelse er at sætte grænser............og holde dem.
Den almindelige kommando når man går med snor er "på plads" som er til venstre for ejeren/føreren med hovedet ud for dit knæ. Det gør det også nemmere at dreje til venstre uden at falde over hunden. Er hunden kommet for langt frem så skal den hele vejen rundt om ejeren og "på plads". Hundekiks og masser af ros når den er "på plads". Alle ordrer og kommandoer skal siges skarpt/betsemt/og som om det er dig der bestemmer. Alle i familien bruger samme ord for den samme handling.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-02-05 19:45

Jeg glemte lige.
Når du står stille, så er "på plads" at hunden sidder ned indtil du går eller siger noget.............det er ikke så vigtigt hvad du siger, bare du er konsekvent.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-02-05 19:49

Silke er stadig ikke verdensmester i at gå i snor. Især når vi starter turen er hun meget ivrig. Hver gang, hun trækker, så står jeg stille........ indtil hun bakker og sætter sig pænt på plads igen. SÅ går vi videre, til hun trækker igen. Jeg har lært hende ordren "Bakkebak", og den bruger vi også, når hun går løs, men skal blive på plads.

Hvor gammel er den søde lille hund, og hvor stor er hun?

At gå til hundetræning er altid en god ide, sjovt for både fører og hund..

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 28-02-05 20:15

Det er en rigtig god ting at gå til hundetræning med sin hund. Hunden kan det hele, det er dig, der skal lære hvordan du formidler det du vil til hunden (fik vi altid at vide til hundetræning). Men det er sjovt for hunden at gå til hundetræning. Den lærer det mest almindelige som sit, dæk, stå, på plads o.s.v. Den er sammen med masser af andre hunde, og lærer at koncentrere sig om dig, næsten uanset hvad der sker/foregår. Det er også ret sjovt for hundeføreren at gå til hundetræning. Man møder andre mennesker med samme problemer som en selv, og man oplever også mange komiske situationer med de andre - og sig selv.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Hansen..

Dato : 28-02-05 20:26

hejsa.. hvis i har adgang til store områder.. kan du tage en lang line ca 10 meter og sætte på hunden.. når hunden har strammet linen og vender du om uden at sige noget og du bliver så ved med at vende om hvergang linen er stram. så efter ganske kort tid vil din hund holde øje med retningen og hastigheden du går med.. dette vil hunden gøre da den hurtig vil indse at den ikke for noget ud at vende rundt hele tiden...

Kommentar
Fra : flemming48

Dato : 01-03-05 07:24

Det kan også være en rigtig god ide at bruge en klikker. Det har jeg selv gjort med stor virkning. Man skal blot investere ca 25 kr. i en klikker, og så sætte sig ind i nogle få grundregler (kan sagtens læres via lån af lærebog på biblioteket). Og så er der også nogle engelsksprogede websider, f.eks. http://www.clickandtreat.com/ - og hund og træner har det faktisk rigtig sjovt undervejs. Det bliver til samarbejde og tillid i stedet for underkastelse og påtvungen lydighed. Prøv det!

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 01-03-05 10:14

Jeg synes lige at man skal skille det at gå på "plads", og så det at gå "almindeligt" i line. Når min hund går på "plads", skal dens skulder være ud for mit venstre knæ, og der skal den blive, til den blivet givet fri . Når den bare går fri i line, kan den bevæge sig inden for den radius linen har, uden at trække. Bruger man "plads"- kommandoen i tide og utide, mener jeg at der kan gå inflation i kommandoen.

Mvh
Helge

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 01-03-05 14:47

Og det vil jeg give Helge fuldstændig ret i.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 01-03-05 16:10

Der er mange gode svar så som Helges og nogle mindre gode som Hansens med en 10 m line lære du at grænsen går ved 10 m og det er vel ikke meningen. Jeres problem er lederskab det er altid den der bestemmer der går forest, lederskab får man ikke med vold og vrede men med list og omtanke. Gå til træning med hunden og lær at forstå hinanden, da det er det eneste der mangler, din hund kan det hele bortset fra at forstå dig. Hunden gør ikke noget for at være ulydig, den ved ikke bedre, så vil du have den til noget andet så lær den det.
Hilsen Kim

Kommentar
Fra : Hansen..

Dato : 01-03-05 21:16

Nu er i imod mit forslag.. men det virker på min hund.. det er noget vi har lært ved hundetræning i År ved DcH.

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 02-03-05 23:45

Når min hund trækker, vender jeg rundt og går modsatte vej. Nogle dage finder hunden hurtigt ud af at det ikke lønner sig at trække, andre dage tager det en "rum tid" før ti-øren falder.
Jeg har efterhånden prøvet en del tips så som at stoppe, bakke, grime, kort snor, vandsprøjt m.m. Omkring virker nok bedst, men uha det tager lang tid, og kræver meget tålmodighed at komme af med sådan en uvane. Det værste er at jeg nok må erkende, at jeg på et eller andet tidspunkt har "lært" min hund, at det kan betale sig at trække.
Det vigtigste når hunden skal af med uvaner, er at den fatter hvad det er man vil opnå, og hvad den selv kan opnå. Så det gælder om at finde lige den metode som virker på DIN hund.

Jeg bruger kun plads-kommandoen under træning, eller når vi på vores gåtur skal forbi andre hunde e.l., og altid kun kortvarigt, da det er en meget meget opmærksomhedskrævende øvelse for hunden.

Hansen.. den metode du anviser, lyder som om den bruges til at få hundens opmærksomhed, også på afstand når den løber løs. Men måske ta'r jeg fejl. Som sagt virker ikke alle metoder på alle hunde, man må prøve sig frem.

Mvh
Helge

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 03-03-05 18:07

Helge vi er ikke uenig i det med at vende, for det har du så ganske ret i. Da det er den nemmeste mådeat komme foran hunden og derved at sætte på plads hvem der bestemmer, og som du også siger fortælle hunden at man kommer ingen vejne når man trækker (træk avler modtræk), der hvor jeg ikke er enig er længden på linen, da man jo ikke går tur på gaden med en 10 m line.
Mvh
Kim

Kommentar
Fra : takskaldeha

Dato : 04-03-05 21:04

Et lille indskud herfra... Turid Rugaas har skrevet en bog om trækkeri, og hvordan man kan standse det. Den hedder "Når hunden drar..." eller noget i den retning. Ved ikke om den er udkommet på dansk, men ellers er norsk jo ikke så vanskeligt at forstå, og det er en lille tynd sag.

Kommentar
Fra : flemming48

Dato : 04-03-05 23:11

Hallo igen. Klikkertræning er stadig en hurtig, god og effektiv metode til at undgå trækkeri. Læs f.eks. Karen Pryor "Klikkertræning af hunde" fra 2004 (kan lånes på biblioteket eller købes i boghandel eller hos Dansk Kennelklub). Der er et helt afsnit om at vænne selv ihærdige trækker af med deres uvane. Og det er kun den mindste ting man kan opnå ved hjælp af en klikker til 25 kr (købes i dyrehandelen), nogle få grundregler og almindelig sund fornuft. Og - som jeg skrev tidligere - så er det faktisk sjovt for både hund og træner at arbejde med klikkeren.

Kommentar
Fra : ieconfig

Dato : 05-03-05 22:08

Jeg havde også en del problemer med at lære min hund at gå roligt ved min side i snor, og ligesom Birgitta stadig lidt problemer når vi starter turen. Tilgengæld var det intet problem at lære hende at gå uden snor ved min side....
Jeg brugte ordene "gå pænt" , et ton godbidder alle sidende i munden (en af gangen) for at få opmærksomheden og da ordene med sikkerhed virkede/var forstået når hun var uden snor, begyndte jeg også at bruge ordene når hun havde snor på, kombineret med stop teknikken , "NEJ" og i begge tilfælde self en masse ros.
Jeg havde samme problem med min gamle hund, og brugte samme metode der.
Jeg kan ikke give en forklaring, men med mine hunde gennem tiden har jeg altid haft det nemmest, ved at få hundene til at lære når de var uden snor.
Jeg kan også klart anbefale hundetræning, det er en rigtig god måde at lære både for den garvede hundeejer og for første gangs ejerne. Selv en slædehund kan lære at gå pænt.

Kommentar
Fra : Amtk

Dato : 18-03-05 22:07

Hej
Ja alt ovenstående er fuldstændig rigtigt. Man kan evt. også købe en gåsele, så hunden har sværer ved at trække.

Kommentar
Fra : panbo

Dato : 30-03-05 09:01

Hej TheOsirisDK vi se en masse gode metoder til at din hund ikke skal trække, har du så forsøgt dig med rådene og virker en af dem. Personlig holder jeg mig til den med at stå stille og vente til snoren er løs og vi går igen. Mit tip er her at belønne med en godbid når hunde ikke trækker efter den går pænt. Men husk at den skal falde på stedet og ikke når hunde finder udad at den også kan få lov at lave et lille træk, kun når snorer er løs og ikke andre steder og husk ros til reaktion. Når hunden trækker kan det tit være en god ting at overse at skælde den ud bare ignorere dens uønkset adfærd og kun stoppe op ros og guf når trækket stopper.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 31-03-05 01:55

Det ærgrer mig at læse om dette med at give godbidder i tide og utide, jeg kender ikke så meget til søløver der i cirkus for fisk hele tiden, men den største belønning for en hund er ros fra hundeføreren efter at have rettet sig efter en kommando. Det er en arv fra floklivet, hvor hvalpene ikke blev bidt i nakken af førerhunden når den opførte sig ordentlig. Hunde skal normalt kun fodres een gang om dagen, de mange godbidder
hindrer i at give den rette portion mad, tænk på de mange stakkels overfede hunde der vralter rundt. I min hundekreds har vi ført hunde op til danmarksmesterskab, hvor de pågældene hunde aldrig har fået en eneste godbid i hele sit liv.
En erfaren hundetræner lader hunden selv finde ud af at det ikke lønner sig at gå foran føreren, det lærer den ved at få lov til at i slap line at gå ca. en meter frem,så
standser hundeførereren og holder fast i linen, hunden forsøger at gå videre, men standset af linen der bliver stram, det ryk i halsbåndet(halsen) det giver, opfatter hunden som selvforskyldt, hvilket for den til at huske at næste gang den går fra føreren, render den ind i denne ubehagelige og formålsløse situation. Samtidig med at den når til stramningen(rykket) giver man kommandoen "PLADS", næste gang og næste gang får den kortere og kortere line, indtil den går pænt ved venstre knæ. Når dette er opnået kan man begynde at tage linen af, og styre hunden på plads med komandoen fra tidligere, altså"PLADS". Lykkes det ikke begynder man forfra med line på . Hengivenhed,tålmodighed, aldrig straf eller hårde ord, men ros og klap når det går godt. Når det smutter,og det gør det tit,så afveksl med lidt leg, inden indlæringen genoptages. Held og lykke Mogens

Kommentar
Fra : panbo

Dato : 31-03-05 07:55

Der var ingen der snakker om at hunden skal have et måltid mad hver gang og vi ved godt at ros og klap ikke altid hjælper og jo floklivet hos ulve/vildhunde har en del tilfælles med hundene, madopgylp er brugt som en ros over for andre i flokken det ses hos dingoen og hyændehunden, så inden vi blander "floklivet" ind i dette emne så skulle vi måske tage alle teamer med. Hvis jeg skal lære mine hunde nye ting bruge jeg godbidder ud over min egne mundtlige og kropslige ros som en forstærkning til disse to ting. Og for mange hunde vil alle dine indlærings ting aldrig virke hvis du ikke lige i starten bruger en forstærkning til din ros. Selv vi mennesker bruger mad som ros og det er ikke alle mennesker der er fede og de hunde der er for tykke er ikke hunde der har et normalt aktivt hundeliv men dem der ejes af "gammel" mennesker der bare tro den gør det så godt for deres hunde de ved ikke bedre. Men det er der dejlig at se og høre at der er hunde som kan trænes på den måde, jeg har set mange forsøge sig med det i min klub SCH men de skal tit tilbage til godbidden som forstærkningen desværre for dem, og hvis I før I jeres Klub har brudt godbidder i tide og utide kan jeg der godt se at I har en bedre løsning her der i umiddelbart ikke har kunne styre jer.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 31-03-05 09:53

Hej Mogens
Det med godbider som belønding er brugt til dresur af mange forskellige dur hunde inklusiv da det er bevist at det virker, og din komentar med at hvalpen bliver bidt i nakken ved jeg ikke hvor du har fra, men jeg har haft hvalpe og har ALDRIG set de voksne hunde tage fat i nakken af hvalpene , en derimod en makering over næseryggen. Den metode som hundene bruger indenbyrdes kan vi kun prøve på at efterligne aldrig kopiere 100% det er vi ikke dygtig nok til. Derfor må vi prøve at bruge andre nemmere metoder. Det med at en hund kun skal have et måltid om dagen, vilde dyr spiser når de er sulten og kan finde føde, ikke efter tid. Du kan sefvfølgelig bruge andet end godbider til belønning hvad med en bold? Positiv forstærkning er bedre end negativ forstærkning. Positiv = en glad hund og negativ = en trykket hund.
Mvh.
Kim

Kommentar
Fra : flemming48

Dato : 31-03-05 10:17

Mon ikke det var på tide at få en ende på detteher?
mvh flemming

Kommentar
Fra : panbo

Dato : 31-03-05 13:49

Jeg vil give flemming ret og sige at emnet var hvordan vi kunne hjaelpe med at faa en hund til at gaa paent. Saa hvordan gaa din hund nu TheOsirisDK?

Godkendelse af svar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 31-03-05 14:54

Hov ej UNDSKYLD! jeg troede bestemt jeg havde givet point! sry my bad! (-så var det derfor folk blev ved med at sende indlæg. lol)
Altså for det første, jeg tog dova's råd, samt det med at skifte retning ovs, og det går faktisk rigtig godt.    Tak. I har i det hele taget alle været en stor hjælp.
Mit næste mål bliver bare at vider formidle disse infomationer til mine folks... (hvilket GODT kan blive svært...)
Det forekommer mig at de for tiden ik har været et godt eksempel på hunde opdragelse
Hun er f.eks for nyligt begyndt at tigge ved bordet, da vi fik hende lagde hun sig pænt og ventede - uden en lyd.

Anyway, jeg ved godt at det er blevet besvaret, men noget der har undret mig lidt er hver gang jeg klapper hende eller lignende, så dukker hun sig.
Som om jeg ville slå hende. Så tænkte jeg på om dette kunne skyldes trauma fra tidliger træning? Hun er tre år, og vi har kun haft hende i et.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 31-03-05 15:16

Narh, hvis du vil klappe hende, så klø hende på halsen i stedet. Mange hunde kan ikke lide, at hånden kommer oppefra. De oplever tit ikke klap på hovedet som kærtegn, men som noget, der indebærer en slags dominans.. Og det er vel ikke det, du ønsker i lige den situation, hvor du vil klappe din hund?

Min egen Silke viger også tit, når jeg f. eks vil klappe hende på hovedet som ros for at hun har gjort et eller andet genialt ("døøøgtiiig og klap på hovedet..."), men i den situation viger hun fordi hun hellere vil have en anden belønning ( at jeg kaster bolden) end hun vil have ros eller klap.

Du skriver, at hun er blevet slem til at tigge.. Hvis du forsøger at klappe hende, når hun tigger, så vil hun sandsynligvis dukke sig og koncentrere sig om at få dig til at forstå, hvad det er hun vil have.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 31-03-05 20:42

Hvis din hund er "Håndsky" er det som regel fordi den har været ude for noget ubehagelig med en hånd, evt. at den er blevet slået derfor skal du/I gøre meget for at overbevise den om at en hånd ikke er farlig den er rar at komme i nærheden af. Hvis din hund pludselig er begyndt at tigge ved bordet, kan det være, at der er en der har givet den ved bordet, der skal kun en gang til at udløse tiggerriet ved bordet. Hvis der ikke er nogen der har givet den ved bordet, kan det måske være fordi at den er ved at blive tryg hos jer, den tidliger ejer har måske vændet den af med at tigge ved at slå den med hånden, og der af også håndskyheden. Prøv at lær den at lægge sig lidt væk fra bordet når I spiser.
Mvh.
Kim

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 31-03-05 20:58

Silke har altså ALDRIG været ude for noget ubehageligt med en hånd!!

Der er masser af -især unge hunde- som ikke bryder sig om at blive klappet på hovedet!

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 31-03-05 21:07

Det er rigtig der er nogen hunde der ikke bryder sig om at der kommer en hånd ind mod øjnene, men i den tid jeg har haft med hunde at gøre (siden 1967) har jeg aldrig været ude for en hund der reagere som om den er blevet slået fordi den bliver klappet på hoved af en der er vantil at omgåes den uden dårlige oplevelser.
Mvh
Kim

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 01-04-05 15:46

m'kay, så i mener ik jeg skal være urolig for hendes tid hos sin gamle ejer...?

btw det med tiggeriet kan nok spores til en mindre familie komsammen hvor en af dem var vand til at fodre hunden ved bordet... lol... Vi har "ødelagt" vores hund, hulk....

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 01-04-05 18:19

Det er nødvendigvis ikke så slemt at I har ødelagt den, hvis I bare er konsekvent og afviser den når den tigger ved og bede den om at gå over og lægge sig (ikke med en dæk komando) så vil I kunne rette skaden op, og sørg så for at vedkommende familiemedlem ikke gør det igen selvom at hunden kommer og tigger næste gang vedkommende er på besøg.
Mvh.
Kim

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-04-05 21:10

En hund finder hurtigt ud af, hvor der vanker noget, når den tigger. Så hvis du aldrig selv har givet hende noget ved bordet, så vil hun heller ikke tigge fra dig. Hun vil hurtigt blive klar over, at det der med tiggeri ikke virker når der ikke er gæster.
Det er op til DIG, om du vil opdrage dine gæster til ikke at give din hund noget ved bordet. Hvis det er for svært, så kan du nøjes med at lære din hund, at tiggeri kun betaler sig, når der er gæster.

Når jeg går tur med Silke, så er der masser af hundeejere, der deler godter ud til hundene. Jeg har selv godter i lommen, men jeg deler aldrig ud af dem. Alle hunde er da helt klar over, hvad jeg har i lommen, men ingen tigger hos mig.

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 02-04-05 09:57

sejt...