/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Transit, mister tænding kort efter start
Fra : kimmatzen
Vist : 750 gange
40 point
Dato : 28-02-05 11:27

Hej
Jeg har en ford transit diesel fra 92. problemet er at lige efter jeg har startet mister den tændingen og går ud, dette kan gentage sig nogle gange.
hvis jeg bliver ved med at starte og tvinger motoren op i omdrejninger, og derefter slipper tændingsnøglen er alt i orden???
er der en der kan hjælpe?

Mvh Kim Matzen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-02-05 11:33

Jeg tror ikke rigtigt det har noget med tænding at gøre.
Dieselbiler er som regel kun afhængige af strøm indtil de er startet.
Det lyder mere som om du har et problem med brændstoftilførslen, at trykket på dieselolien er forsvundet når bilen har stået et stykke tid.
Er det lige slemt om bilen bare har stået en time eller natten over??

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-02-05 11:36

Hvis det derimod er sådan, at du synes motoren ikke starter jævnt, og du så kan tvinge den igang ved at holde nøglen drejet indtil motoren går jævnt på alle cylindre, tror jeg det er dit forvarmesystem der er noget galt med, evt. brændt et eller fler gløderør.
Så skal problemet dog ikke være der hvis motoren er varm når du starter den.

mvh dova

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 28-02-05 11:44

Jeg tror dova er inde på noget af det rigtige, men check i første omgang dit brændstoffilter. Det kan i de fleste tilfælde ved disse "symptomer" være en lillebitte lækage i/omkring filteret eller dette r fyldt med skidt, som giver problemer....og det er rimeligt nemt og billigt at udskifte selv.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : kimmatzen

Dato : 28-02-05 13:54

Tak for svarene, men det er noget elektrisk. jeg kan se at ladelampen går ud samtidig med motoren, (Som jo normalt skulle lyse sammen med olielampen når tændingen er slået til) og normalt skal den have lidt omdrejninger før det sker.
lade og olielampen lyser først igen når jeg har drejet nøglen engang tilbage til 0 og så til 1 igen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-02-05 14:27

Ladelampen slukker når bilen er i gang, og hvis bilen går i stå uden du drejer nøglen, begynder den da ikke at lyse igen før du har haft nøglen drejet tilbage, det lyder da meget normalt, synes jeg.

Hvis din starter kører rundt som den skal, er det ikke noget elektrisk, for strøm til starteren er det eneste elektriske bilen er afhængig af for at starte, og så selvfølgelig strøm til forvarmen, men det har ikke noget at gøre med starterens evne til at køre.