/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Grrr..... hvorfor kan jeg ikke
Fra : hugoergo
Vist : 535 gange
20 point
Dato : 04-09-02 18:25

finde ud af at installere programmer i Mandrake 8.2.

Nu har jeg svedt i flere timer med linux ( har altid kørt Windows ) for at installere nogle programmer fra cd'er jeg har købt nede i kiosken !

I Windows er der en setup fil, i linux et ikon med et tandhjul, okay........jeg klikker , der sker ikke en bønne !

Hvor er de vise sten jeg mangler at vende ? Hvor står der hvordan man installerer "fremmede" programmer ?

Mvh. hugoergo ( når vi snakker windows

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-09-02 17:32

hugoergo wrote:
> finde ud af at installere programmer i Mandrake 8.2.

> Hvor er de vise sten jeg mangler at vende ? Hvor står der hvordan man
> installerer "fremmede" programmer ?

Prøv at fortælle hvad det er for et program du prøver at installere.
Hvor har du fundet det, hvad hed filen du downloadede?

I mandrake er der en fin pakke-manager (rpmdrake) som du finder i
hoved-menu'en under COnfiguration->Packaging-SoftwareManager.
MEN! Den er kun beregnet til at installere binære RPM-pakker specielt
lavet til Mandrake linux.
Der er BUNKEVIS af Linux-programmer på nettet som man sagtens kan
installere på Mandrake - man skal bare ikke bruge 'rpmdrake' til det.

Fortæl noget mere.

Peter

Accepteret svar
Fra : Essence

Modtaget 20 point
Dato : 02-10-02 00:36

Prøv at højreklikke på ikonet. -dette skulle gerne give dig flere muligheder.
LÆS README-FILEN! ;0)
Andre programmer skal installeres fra kommandoprompten med: (eksempel!)
1. copy "programnavn" -> "programbibliotek"
2. cd "programbibliotek"
3. make "programnavn" / "setup" (ell. lign.)
4. su (change to root)
5. make install&&depend

etc...
Men dette burde stå i enten README-filen eller INSTALL.txt

Og ja; fortæl noget mere :0)

Godkendelse af svar
Fra : hugoergo

Dato : 02-10-02 12:05

Tak for svaret Essence.

Jeg er helt med på hvad du mener. Det jeg savner er at Linux udviklere gør deres arbejde "færdigt", så installation af programmer og addons er selvinstallerende og med afinstallingsrutiner indbygget.

Tiden med DOS kommandoer, og dermed pionerånden er passeret forlængst, der bruges alt for megen tid hvis installationer skal foregå som du beskriver. Linux er ikke længere et hobby system, det ses tydeligt i eksempelvis "Mandrake", derfor valgte jeg denne installation.

De besværligheder jeg oplever med Linux gør at jeg sansynligvis afinstallerer "Mandrake" igen. Den samme reaktion vil jeg forvente fra mange Windows brugere, og det er et eller andet sted synd og skam fordi Linux som sådan er et fortrinligt operativsystem.

Mvh. Hugo