/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Elektricitet
Fra : Lasse_Madsen
Vist : 490 gange
43 point
Dato : 26-02-05 17:40

Jeg har brug for hjælp til flg. opgave:

Et NiCd-genopladeligt batteri har som data spændingen U og ladningen I (angivet i Ah (Ampere-timer))
Hvor meget energi rummet sådant batteri (i J)?
Hvor lang tid kan en pære med en pære med data spænding pære.U og effekten pære.P (angivet i Watt) brænde på 5 seribundne batterier af den slags?

Kommentar
Fra : Corab

Dato : 26-02-05 19:04

hvilken slags batteri er det (AAA) eller (AA) eller en af de store (D) og hvor meget er den på i (mAh)??

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 26-02-05 20:10

Jeg ved ikke, hvilket batteri, det er
Det er de eneste informationer, jeg har om den
Jeg skal finde formler, for dem men jeg kan ikke finde dem :S
mAh kan vel beregne udfra Ah?

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 43 point
Dato : 26-02-05 20:16

1)
1 amperesekund er defineret som: Ved en strømstyrke på 1 A flyder i 1 sekund 1 coulomb gennem ledningen.
Således må 1 amperetime = 3600 coulomb. Ladningen Q = 3600C = 1 Ah

Energien som er til rådighed er E = Q · U , enhedsanalyse: J = C·V = A·s·V deler igennem med s:

J/s = A·V <=> W = A · V , og det er jo det samme som symbolsk regning P = U·I

2)
Energien til rådighed = 5E

5E = U · I · t , hvor t er tiden.

t = 5E/(U·I) , da du kender P og U , kan I findes som I = P/U

t = 5E/(U·(P/U)) = 5E/P , enhedsanalyse: [s] = [J]/[J/s] = [s]

mvh berpox

Godkendelse af svar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 26-02-05 20:36

Tak for svaret berpox.
Du er rigtig god til at forklare og beskrive, hvad man skal gøre

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 28-02-05 07:37

Velbekomme Lasse, og tak for rosen, det luner i en kold tid

Så nu kan du bare lige regne den slags ud også

mvh berpox

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 28-02-05 22:14

Hehe, det er jo lige det, jeg kan
Ja, det ved jeg, den gør, men det gør en kop varm kakao eller kaffe nu også