/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
genbrug af skorsten
Fra : nejrup
Vist : 533 gange
100 point
Dato : 23-02-05 16:30

må man genbruge en skorsten,
skorsten ved ydermur,oliefyr på inderside,hvordan laver røgrøret gennem muren.?

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 23-02-05 17:26

Hej nejrup.
Du må lige præcisere lidt hvad du mener med "Genbruge" ?
<\\Benny

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 23-02-05 19:01

nejrup > Hvorfor skriver du "må man genbruge" ???
-----------------------------------------
Hvad er det for en skorsten ? Hvad har den været brugt til ?
Forklar lige lidt om den skorsten, så skal jeg gerne fortælle dig, hvad du skal gøre.
hilsen
<\\Benny

Kommentar
Fra : nejrup

Dato : 25-02-05 10:10

det er en element skorsten,rengjort for mørtel

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 100 point
Dato : 25-02-05 21:13

Jamen, så skulle der jo ikke være problemer med det
-----------------------------------------------------
Du hugger simpelt hen et hul i muren og helt ind i skorstenen (mål nøjagtigt ud)
- derefter måler du afstanden fra inderside mur og til inderside skorsten, så går du ned til den lokale blikkenslager, medbringende et stykke af det røgrør du agter at bruge, så laver han dig lige et stykke "sort" plade ca. 1 mm på den længde du målte igennem væg + skorsten og så langt på den anden led, at det lapper ca. 5 cm over, når det bliver valset til at passe udenpå røgrøret.
Det stikker du så igennem dit hul, røgrøret indeni - tilmuring omkring rørene - VUPTI du kan gå ind og starte fyret
--------------------------------
.... man kan også købe sådan en rørgennemføring, der er så en lille "krave" som skal slutte med væggen indvendig, men den når kun et lille stykke af vejen, så det omtalte
stykke fra blikkenslageren er langt at foretrække, også fordi man bagefter kan trække røgrøret ud uden at beskadige væg og skorsten.
Held og lykke med projektet
----------------------------------
Til sidst vil jeg lige sige til dig: Husk at tilmelde fyrstedet til din skorstensfejer, hvis skorstenen ikke har været brugt længe, vil han måske lige "syne" det hele før du må fyre i det.
hilsen
<\\Benny

Godkendelse af svar
Fra : nejrup

Dato : 05-03-05 17:58

Tak for svaret bennymanden.