/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Autopilot
Fra : motivasejler
Vist : 2394 gange
300 point
Dato : 18-02-05 22:45

Jeg bruger det levendene søkort på en bærbar pc samt en aktiv antenne under sejlasen og det virker fint. nu påtænker jeg at købe en autopilot evt en Timco 110.
Har nogen erfaring med at få dem til at arbejde sammen så piloten kan styre efter skæmen?

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 18-02-05 23:15

Kender ikke Timco, men det kræver jo at den er udstyret med NMEA.

Kommentar
Fra : 6828

Dato : 19-02-05 18:49

prøv at se på www.TIMCO.DK jeg mener at der skal være et mondul til så timco signal bliver lavet om til NMEA.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 09-03-05 10:06

Kære kandubruger!
Du har stillet dette spørgsmål i kandu for over 10 dage siden og fået svar.
Det er almindeligt i kandu at man takker for hjælpen og lukker spørgsmålet. Når du ikke har gjort det, skyldes det formodentlig en forglemmelse eller ukendskab til hvordan.
Man takker for hjælpen ved at acceptere et af svarene, dette gøres ved at trykke på ”accepter som svar” ovenover og til højre for det svar du synes er bedst.
Det er muligt at svaret/svarene ikke er lige hvad du håbede på, men så vælger du blot det svar der kommer nærmest.
De point du har udsat som belønning for et svar, er alligevel tabt for dig i samme øjeblik spørgsmålet er stillet.

Mvh.
dabj

Kommentar
Fra : lehto.dk

Dato : 10-03-05 18:47

Ring på 74 45 31 27 i dagtimerne og spørg efter teknisk support
Mvh Lennart

Kommentar
Fra : pjk

Dato : 10-03-05 19:47

Kære Dabj
Ikke for at være på tværs, men jeg kan ikke se at der er kommet et svar på dette spørgsmål. Jeg følger selv med på sidelinie pga jeg også bruger kort på en bærbar.
Er det ikke lidt naivt at forvente at alle sidder og kikker på Kandu hver dag ?
Hvis det er fordi du "jagter" point, synes jeg du skulle komme med et bedre svar end.
"Kender ikke Timco, men det kræver jo at den er udstyret med NMEA."
Det kunne jeg også skrive, men det er der ingen der bliver klogere af.
Kandu ville blive meget bedre hvis alle der sad og skrev indlæg, svarede på det øverste spørgsmål.
og ikke.
Giver et link til en søgning på Google eller en anden søge siden.
Fortalte hvad de ikke vidste.

Mvh. Per

Kommentar
Fra : motivasejler

Dato : 10-03-05 19:56

Jeg har måske fået en ide fra anden side men jeg ved mere når jeg har afprøvet i mit skiv, der går nogle dage da jeg lige har tilset det i går
Sejlerhilsen Erik.

Kommentar
Fra : motivasejler

Dato : 26-03-05 11:11

Jeg har afprøvet min egen ide men den dur desværre ikke så jeg søger stadig lidt hjælp. mit problem er at jeg ikke ved og kan ikke måle om mit seriel stik kan sende signaler som en selvstyre kan læse (nmea 183)
Mvh. Erik

Accepteret svar
Fra : woodcock

Modtaget 300 point
Dato : 14-05-05 15:49

Hej Erik (motivasejler), jeg har leget med DLS (1 og 2) i nogle år, og DLS kan ikke levere NMEA instruktioner, som en autopilot kan anvende. DLS er udelukkende et plotter system som viser hvor du er. Jeg sejler Vega, og bruger DLS sammen med en hånd GPS (Garmin) og en Simrad tillerpilot (rorpindspilot). Det hele har jeg koblet sammen i et NMEA 0183 netværk, og det fungerer perfekt, men det er min GPS der styrer piloten. Hvis du endnu ikke har investeret i en autopilot, vil jeg anbefale at du får fat i en der er 100% NMEA compatibel. Der findes en del andre forskellige systemer på markedet, men jeg tror NMEA er kommet for at blive. Som du kan se på Timco's hjemmeside, er den ikke NMEA compatibel, men anvender noget andet.... Det er derfor der skal en konverteringsbox fra et NMEA kompas til piloten. Dette er nok ikke det ultimative svar på dit problem, men jeg håber jeg har hjulpet dig til at komme lidt videre.... God vind fremover og gid der altid måtte være vand under din køl.... John Johansen. WWW.lfknas.dk

Godkendelse af svar
Fra : motivasejler

Dato : 16-05-05 20:28

Tak for svaret woodcock.
Jeg havde nok frygtet at det ikke var muligt men jeg er glad for svaret aligevel,
Jeg kan forstå at jeg skal bruge en evt.billig navigator til at styre piloten, jeg har ingen af delene endnu, søger måske noget brugt så hvis du kender noget hører jeg gerne fra dig
Sejlerhilsen Erik. erikmotiva@hotmail.com