/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Linux vinder!
Fra : Calleman
Vist : 528 gange
50 point
Dato : 12-02-05 11:00

Hejsa.
Jeg har længe ville prøve Linux, men synes det er lidt af et gedemarket med alle de forskellige versioner.
Kan nogle hjælpe med at finde den Linux der vinder mig over til "the dark side"?

Jeg ønsker:
- Nem og brugervenlig overflade.
- Minimal brug af resourcer til OS.
- Gerne med Moxilla Firefox og OpenOffice.

Altså en komplet system for for en ellers Microsoft tilfreds kunde til at tænkte "Det er sku' OK det her!".

NB. Har prøvet Lindows 3.0 uden størrer success.

[Calle]

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-02-05 11:12

Der er mange udgaver - Mandrake siges at være ret nem.
Jeg leger snart lidt med Fedora som jeg har hentet og brændt på 3 skiver.
Prøv lige med firefox og Open office i windows udgave, så du ikke starter med at være helt "lost".

Accepteret svar
Fra : Manse9933

Modtaget 60 point
Dato : 12-02-05 11:26

Jeg har testet 4 forskællige versioner nu og har beholdt to af dem og det er Mandrake 10.1 og SOT linux,de har flest standart divere og er de letteste at sætte op (installere)yoper og
GNOME passede ikke til min hardware pluds de var et mareridt at insatllere.

SOT Linux-bruger mindst resuser-ikke på dansk,engelsk og et par andre sprog.

http://www.sotlinux.org/en/sotlinux/download.php

Mandrake 10.1-(letteste at at installere+flest drivere)bruger lidt flere resuser-på dansk og andre sprog(mit foretrukne system)
http://www.klid.dk/sw/mdk101/
under>
ISO-er
hent cd 1,2 og tre,opdatering er en leg bagefter(når du har sat dig lidt ind i systemet).
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 12-02-05 11:31

OpenOffice er istalleret i Mandrake og Sot,Moxilla Firefox kan hentes i linux udgaven på deres hejmmeside(med installer).
Manse

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 12-02-05 11:35

Mozilla

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 13-02-05 20:47

Hej calleman

Som der er blevet nævnt af de andre vil jeg også anbefale dig at bruge enten Mandrake 10.1 eller Fedora, jeg vil også tilføje SUSE Linux.

fælles for alle tre er at de er nemme at installere og har et interface a lá Windows, der hedder KDE.

Mandrake er den mest brugte Linux ditribution og jeg bruger den selv og er godt tilfreds.
Fedora er Red Hat's open source projekt, den har jeg også prøvet og den virker godt.
SUSE Linux er ejet af Novell og er nok den der virker bedst af alle installtioner jeg har prøvet, eneste ulempe er at man ikke kan hente den og brænde den ned på en istallations CD, man skal enten købe den eller lave en net-installation med disketter (resten hentes så fra deres filserver).

alle tre distro'er har de programmer du efterspørger:
- Nem og brugervenlig overflade.
----Brug KDE eller Gnome.
- Minimal brug af resourcer til OS.
----Linux bruger mindre ressourcer end Windows.
- Gerne med Moxilla Firefox og OpenOffice.
----Sidste nye udgaver kan altid hentes til Linux.

Samtidig har jeg ikke problemer med at kunne køre Flash eller java og kan gå på netbank, hvis jeg bruger Mozilla eller Mozilla-Firefox.
Eneste ulempe ved at bruge Open Sorce er at, driver fra Nvidia og ATI skal du selv installere. Dette gælder ikke hvis du vælger at betale for din distribution, så for du dem med.

med venlig hilsen

CiberAmigo

Kommentar
Fra : Monzzz

Dato : 14-02-05 17:07

Hej Calle..

Der er så mange at vælge imellem, ikke de store forskelle, blandt de store Linux distributioner. Nogle kan lide moderen andre datteren, og nogen dem begge.

Fælles for Linux er at det er dig der har mulighed for at vælge.

Jeg er mest for Debian basserede distribution ( http://www.debian.org/ ), eksempel vis Ubuntu som du kan få tilsendt på en cd "GRATIS", men hurtigst at downloade den fra www.ubuntu.com

Madzzoni har lavet en fortrinlig guide til Ubuntu, læs mere på http://madzzoni.1go.dk/ubuntu/

God fornøjelse med dine valg...

Kommentar
Fra : Andrewz

Dato : 27-02-05 13:27

hej CiberAmigo : )

du siger man selv skal installere sin driver til linux hvis man har Ati ...
Jeg har et readion 9600 xt , og vil gerne installere det på både redhat 9.0 og mandrake 10.1 men kan ikke finde ud af det ?
kan du ikke forklare hvordan man gør ?
min email er dragonalliged@spymac.com
tarker :)

Kommentar
Fra : tbayj

Dato : 02-03-05 09:32

Indepå linusin kan du købe SUSE 9.2 Proff som er et rigtigt godt valg. Du kan gennem ALTfor DATA få en stor rabat!

Kommentar
Fra : tbayj

Dato : 02-03-05 09:33

Undskyld stavefejlen er er adressen : http://www.linuxshoppen.dk/index.php

Godkendelse af svar
Fra : Calleman

Dato : 27-07-05 09:38

Tak for svaret Manse9933.