/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Røgmaskine
Fra : Andersgunner
Vist : 1026 gange
20 point
Dato : 07-02-05 14:57

Jeg har en ide om at lade en røgstribe løbe langs med sejlet i min kapsejladsbåd. Dermed kan jeg trimme masten og sejl bedre. Normalt kan man jo i sagens natur ikke se vinden glide hen over sejlet, men det kan røg jo vise.
Problemet er at der jo ikke er 220V tilrådighed på vandet, og det skal være en ret kraftig røg for ikke at "forsvinde" i vinden.'
Kravspecifikationen lyder altså:
max 12V fra bil batteri
ret kraftig røg
skal kunne transporteres "op" i masten (via slanger), eller...
monteres i masten og dernæst virke i 10-20 minutter (for at kunne nå relevante målinger)

(har prøvet med tør-is, men det fordamper alt for hurtigt)

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 30 point
Dato : 07-02-05 15:09

Det kan du ikke umiddelbart lave med en røgmaskine, idet disse er temmelig energikrævende - 7-800W og opefter. Jeg vil anefale røgpatron til afbrænding. F. eks´. DEC's. Fåes hos Klimatek 97 53 63 22

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 07-02-05 15:59

hvad er der galt med ticklers (de der små stykker snor på sejlet?)

Kommentar
Fra : Andersgunner

Dato : 07-02-05 16:21

Ticklers er fine, men min nysgerrighed rækker ud over deres evner. Bl.a. kunne jeg godt tænke mig at udforske tunnelen storsejl/fok, samt at arbejde med indfaldsvinkler.

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 07-02-05 20:09

Jeg ville være MEGET betænkelig ved at udsætte mine sejl for røg fra en røgmaskine (olietåge, så vidt jeg har forstået. OK, det kan vel vaskes ud, men føj for en møghund!). Eller røg fra "fyrværkeri" (alverdens syrer og baser!). Måske fint nok hvis det bare er nogle "gamle klude" der alligevel ER afskrevet. Men alligevel kan de "gamle klude" vel være rare nok at have i reserve. Til dit specifikke formål ville jeg overveje at lave en tåge af noget relativt inert fast stof: Fx hvedemel, kombineret med noget simpelt sandblæsningsudstyr (er vist nok ikke særligt farligt, bortset fra risikoen fra støveksplosioner, men så bare lad være med at ryge en cubaner mens det sker..
Mht. sandblæsningsudstyr er det vel også temmeligt energikrævende. Men der ER temmeligt meget energi oplagret i en eller flere 10 liters 2-300-bars dykkerflasker til dit formål. Næppe nok til flere timers studier, men vha. alm. billig tilgængelig teknik som videokamera, GPG osv. , tror jeg du kan opnå at samle ret meget værdifuld information på korte "bursts", som du så bagefter kan studere nærmere i fred og ro derhjemme. Med "billig" mener jeg i forhold til hvad det eller koster at financiere din "ønskebrønd", (et bundløst hul i havet til at smide penge i..
GPS´en har du formentlig i forvejen. Trykflasker og sandblæsningsudstyr kan lejes i sidste øjeblik. Videokameraet har du måske i forvejen osv... Bare planlæg dine forsøg omhyggeligt: noget så simpelt som et lod, eller et et glas vand; der hænger frit, i forhold til noget for videkameraet synligt, kan give dig en masse data at arbejde videre på. Planlæg nogle test-runs med simple mål for at se hvad du kan, i forhold til hvad du ønsker dig. Og så skal du ikke et øjeblik få indtryk af at jeg kunne tænke mig at være med til at få en sejltur eller designe forsøg!......

(PS: min mailadr. er rubion@c.dk , jeg bruger str. 100 kg i redningsvest).

God vind!

Kommentar
Fra : t_biele

Dato : 03-07-05 23:14

En anden måde at lave røg på er at smide noget tør-is ned i vand. men den røg du så får ud er meget tung, og vil søge ned af. Det er bl.a. det man bruger når man vil lave et røg-tæppe, der dække et scenegulv. Det vil sige at det eneste du sådan set skal bruge er en balje vand og tør-is. Desværre er tør-is ikke sådan lige til at købe i matas. Men der den røg du får er helt harmløs, da det kun er vanddamp.

- Håber at du finder en løsning! -Go sommer

Godkendelse af svar
Fra : Andersgunner

Dato : 04-07-05 09:14

Tak for svaret 3773.
Jeg har handlet hos klimatek, og skal til at afprøve når vinden passer næste gang