/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
knoppix skærm installinger (live cd)
Fra : rudik
Vist : 386 gange
150 point
Dato : 05-02-05 10:48

hej...

jeg har fået en live cd med bladet alt om data. på den live cd ligger linux(knoppix)
men nu er det min tur til at komme med dumme spørgsmål

Hvor for jeg fat i skærm driver. eller det kan man måske ikke på en live cd?

hvor downloader jeg den rigtige install. til linux. og skal jeg så bare lægge det hele over på en cd. og boote?

Men det er mest det med skærm driveren jeg går efter. for det jeg har, er jo bare sådan en version, der viser linux(knoppix)

men køre med en opløsning i 640*480 så lider virkelig. aldrig før har jeg set sådan en grim skærmopløsning på min egen skærm.

er der evt. en der kan give mig links. og klog skab med på vejen?

Nb. vil/prøver knoppix for at prøve noget nyt. for at få noget udforddring.

men det er jo stadig ikke forbudt at spørge er inde

//rudik
www.rudik.dk

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 160 point
Dato : 05-02-05 10:54

Prøv du nu bare at boote fra den CD-rom og se om ikke den kan indlæse det hele.
Jeg har købt sådan en sag og den kører bare og jeg kan endda komme på Internet med den.
Jeg har for øvrigt lagt den ind på harddisken og booter den så med en diskette. Det kan du læse mere om her:
http://tyge.sslug.dk/knoppix/

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 05-02-05 11:38

Hej rudik

DiN Knoppix-CD indeholder de skærmdriver du har brug for.
Det der er lagt på Knoppix-CD'en er alt sammen opensource, det har noget med licensrettigheder at gøre, så hvis du vil bruge de sidste nye ATI og Nvidia driver skal du selv installere dem (efter du har installeret Knoppix). Når du installere Knoppix får du mulighed for at vælge en anden skærmopløning.
Ellers skal du gå ind inden du booter Knoppix og skrive nogle hacks, så Knoppix sætter din skærm anderledes op (tryk på F-tasterne så kommer hjælpe menuerne frem).

hvis du vil installere Knoppix på din harddisk er der her et par link:
http://www.linuxin.dk/artikler/index.php?id=4135
http://lists.linux.org.au/archives/cbsupport/2004-July/msg00006.html

ellers kan du søge på http://www.google.com/linux med ordene knoppix install harddrive.

Knoppix er en Linux-ditribution hvor man kan prøve de forskellige ting som kan bruges under linux, derfor er der masser af ting med som man, som regel, ikke har brug for, så hvis du er tilfreds med KnoppixLinux efter at du har prøvet den et stykke tid vil jeg anbefale dig at hente MandrakeLinux, da den er meget overskuelig og nem at gå til for nye folk (er selv startet med den og bruger den stadig). Den kan hentes her:
ftp://klid.dk/Mandrake/iso/10.1/

Med venlig hilsen

CiberAmigo

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-02-05 14:59

Skulle vi så ikke lige slå fast, at man ikke kan installere andre drivere så længe Knoppix køres som Live-CD da selve programmet ligger på CD'en og man kan jo ikke skrive drivere ind i den (uden videre).
Som jeg har nævnt urde det ikke være nødvendigt.
I øvrigt kan Knoppix bruges til at læse selv NTFS partitioner hvilket kan være en gavnlig ting hvis boot systemet på en NTFS formateret harddisk er crashed.

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 05-02-05 18:35

Det kan godt lade sig gøre at skifte skærminstillignerne på Knoppix og kaldes i øvrigt Knoppix-hacks, det gøres i bootprocessen som jeg beskrev tidligerer.
Det er åbenbart nødvendigt siden rudik spørger om det.

Hvis rudik installere sin Knoppix på et hard-drive kan han efterfølgende godt installere andre skærm og grafik drivere på sin Knoppix.

Så skulle det gerne værre slået fast, ellers må du prøve at læse mit indlæg en gang til, BjarneD.

Med venlig hilsen
CiberAmigo

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-02-05 18:44

Du kan stadig ikke installere andre drivere hvis du bare bruger den som Live-cd da meningen med en live-cd er, at man kører operativsystemet fra denne. Hvis du vil have ændringer på det der køres der skal du jo lave en ny cd-rom.

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 05-02-05 19:09

Nu er der jo ngen grund til at starte en flamewar over emnet.
Han kan med et Knoppix hack faktisk godt loade andre drivere, men det nemmeste for en ny i Linux verdenen vil værre at ændre instilligerne som jeg har beskrevet nedenfor, det er jo essentielt det han spørger om.
Han kan skrive:

"lang=da screen=1280x1024 " (eller hvilken opløsning man ønsker
(screen=1280x1024 - specificerer en opløsning højere end standard.)
(lang=da - Vælger dansk keyboard layout og nogle enkelte programmer på dansk (resten engelsk).)

hvis han vil installere sin Knoppix har jeg et godt link på dansk hvor der også står om så meget andet der kan bruges i Knoppix: http://www.linuxin.dk/artikler/index.php?id=4135

vil han have en rigtig Linux installation vil jeg anbetale ham at bruge Mandrake, da den er meget brugervenlig.
ftp://klid.dk/Mandrake/iso/10.1/

Med venlig hislen
CiberAmigo

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-02-05 20:07

Hvorfor bruge så mange kræfter på en live-cd. Hvis man har brug for at installere noget så er det nok bedre, at installere Knoppix, ikke sandt.
Hvis man vil have den der stiller spørgsmål som ovenstående til at udføre unødvendige og indviklede handlinger skulle man nok beskrive hvordan, men nu går spørgsmålet jo på cd'en fra data bladet. Iøvrigt finder man dette på den SSLUG side jeg linkede til: http://tyge.sslug.dk/knoppix/hdsimpel/

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 05-02-05 20:37

ja ja ja BjarneD, jeg svarede jo bare på de spørgsmål som rudik spurgte om, og har jeg har jo beskrevet hvordan man gør, BjarneD du burde nok læse mine kommentare igennem igen.

I øvrigt syntes jeg ikke det er unødvendigt og indviklet at bruge Knoppix hacks eller installere den eller andre distibutioner, endnu en gang: jeg svarede jo bare på de spørgsmål som rudik spurgte om.

Med venlig hilsen
Ciberamigo

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-02-05 20:43

Ciberævler>>Jeg svarede jo også bare! Hvor bøvler og øvler du egentlig om.

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 05-02-05 21:18

BjarneD, så er flamewar'en startet og jeg stopper deltagelse i basvarelsen her.

Med venlig hilsen
CiberAmigo

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-02-05 22:51

CiberFool!!

Godkendelse af svar
Fra : rudik

Dato : 03-02-07 16:48

Tak for svaret BjarneD.