/ Forside/ Teknologi / Udvikling / VB/Basic / Spørgsmål
10  tom.kise 610
Matematiske funktioner
Fra : crha
Vist : 694 gange
20 point
Dato : 04-02-05 09:25

Hejsa

Jeg ved det er et nemt spørgsmål, men jeg sidder på min skole og skal bruge nogle matematiske funktioner til noget VBA programmering. Problemet er, at jeg ikke ved hvordan disse skal lyde når man scripter.

Jeg skal lave nogle trekantsberegninger, og i excel vil det hedde noget i stil med GRADER(ARCCOS((bb^2+cc^2-aa^2)/(2*bb*cc)))... Hvordan skriver man dette i sin VBA kode? Hvordan får man den til at vise grader og hvordan skrives invers cosinus? har prøvet med arccos, men det vil den ikke være med til.

Hvis du ved hvordan eller har et link må du meget gerne smide et svar ;)

Mvh.
Casper

Kommentar
Fra : bne

Dato : 04-02-05 10:30

Hvis du har adgang til Excel, så prøv da at 'recorde' en macro der udfører det du skal lave - og så editer denne macro; så kan du jo læse hvordan Excel 'opfatter' tingene.
ArcCos hedder ACos (i den engelske Excel)

Kommentar
Fra : crha

Dato : 04-02-05 14:46

Ahh ok, det vil jeg så prøve

Accepteret svar
Fra : ulleulle

Modtaget 20 point
Dato : 04-02-05 16:25

Hej.

Gå ind i "hjælp" til VBA og søg efter "Math Functions"... Det kan man i hvert fald til VBA-delen i Microsoft Access. Der kan du finde svar på det hele. Arccos skal du dog aflede ved hjælp af: Arccos(X) = Atn(-X / Sqr(-X * X + 1)) + 2 * Atn(1)
Atn er: Returns a Double specifying the arctangent of a number.
Syntax: Atn(number)
The required number argument is a Double or any valid numeric expression.
The Atn function takes the ratio of two sides of a right triangle (number) and returns the corresponding angle in radians. The ratio is the length of the side opposite the angle divided by the length of the side adjacent to the angle.
The range of the result is -pi/2 to pi/2 radians.
To convert degrees to radians, multiply degrees by pi/180. To convert radians to degrees, multiply radians by 180/pi.
Note Atn is the inverse trigonometric function of Tan, which takes an angle as its argument and returns the ratio of two sides of a right triangle. Do not confuse Atn with the cotangent, which is the simple inverse of a tangent (1/tangent).

Mon det kan hjælpe?

Mvh

Ulle

Kommentar
Fra : crha

Dato : 04-02-05 16:48

Jeg kan gøre et forsøg :)

Godkendelse af svar
Fra : crha

Dato : 14-05-05 23:42

Tak for svaret ulleulle.

Afslutter lige den her :D