/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
mål kakao indhold
Fra : jeppenp
Vist : 560 gange
100 point
Dato : 04-02-05 08:20

nogle der ved om man kan måle kakao indholdet i chokolade....

skal bruge det til nogle skole forsøg.. men kan ikke finde det på netted...

jeppe

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 04-02-05 16:11

Selv hvis du har adgang til noget avanceret laboratorieudstyr som fx en HPLC, en GC, eller en GCMS vil det være sin sag, fordi cacao er et naturprodukt af variabel sammensætning. For at kunne måle det præcist skal du ihvertfald have en prøve af det samme cacaopulver som blev brugt til at lave den aktuelle chokolade med. Det lyder mere som om det skal være med udstyr der findes i ethvert fysiklokale på en skole, så med det som udgangspunkt er jeg lige ved at brygge en simpel metode sammen til dig. Den kommer formentlig senere iaften, jeg må lige have lidt tid til at skrive den færdig.

Kommentar
Fra : jeppenp

Dato : 04-02-05 16:53

det lyder fornemt rubion

det er på htx.. så de har nok lidt mere udstyr... venter med spænding....

Accepteret svar
Fra : rubion

Modtaget 100 point
Dato : 04-02-05 21:12

Et forslag:
Prøv at ekstrahere alt fedtstoffet ud af chokoladen, fx med rensebenzin eller cellulosefortynder. (Eller trichlorethylen, toluen, xylen eller noget andet endnu mere DYRT og malerhjerne-fremmende og miljøfjendtligt!). Prøv dig frem med hvad der virker bedst. Det er nr.1 hvis du har adgang til et Soxleth´s ekstraktionsaparat, men ellers bare noget glasudstyr hvor du kan ”røre rundt i suppen” med en ske eller glasspatel. Hvis du lader glasset stå et stykke tid, skulle du gerne få noget bundfald og en klar (farvet eller ej, men klar) portion opløsningsmiddel.

Det dekanteres (hældes forsigtigt fra, så INTET af bundfaldet kommer med ud af glasset. Hellere hælde for lidt ud end for meget). Så hælder du friskt opløsningsmiddel på og gentager processen et par gange mere, eller ti (det er hvad Soxleth´s ekstraktionsaparat gør, men med genbrug (destillation) af det samme opløsningsmiddel, foruden fordelen ved at det sker ved en højere temperatur 1*)). Bliv ved til opløsningsmidlet er fedtfrit (brug ”spejltesten”: Lad lidt af væsken fordampe på et stykke glas eller spejl; hvis det efterlader en synlig, fedtet plet er der selvfølelig stadig fedt tilstede).

1*) som en GROV tommelfingerregel gælder det at kemiske og fysiske processer ca. fordobler deres hastighed ved en temperaturstigning på ca. 10 K. , så længe tryk og fase ellers forbliver det samme. -Med fase mener jeg at der ikke sker nogen overgang mellem fast/flydende/gas/plasma/neutronstof/sorte huller osv…..J

Det sidste ”grød” af bundfald/ opløsningsmiddel kan du bare tørre og/eller til sidst skrabe KVANTITATIVT ud af glasset og tørre/veje. Eller filtrere/tørre (husk altid at veje filtrerpapiret først, det er surt spild af tid at glemme!).

Så er der lige sukkerstofindholdet af chokoladen: Samme procedure; glimrende opløsningsmiddel til formålet er alm. vand….

Kontrolforsøg: Lad en kendt mængde cacaopulver lide samme grad af mishandlig, for at se om det tager på /taber vægt ved samme behandling. Hvis så; tag det med i beregningerne af resultatet.

Mulig fejlkilde: Man bruger mig bekendt tørmælkeprodukter til chokoladefremstilling. Der er sikkert nogle proteinstoffer som overlever denne behandling. Jeg har ikke lige nogen god idé til hvad man kan gøre ved det.

Håber dette kan inspirere dig til at finde en god metode som virker. God arbejdslyst!

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 04-02-05 21:26

Og du må iøvrigt gerne maile mig direkte, hvis du har lyst. Jeg er ikke så paranoid mht at dele mailadr. ud..:
renerubion@yahoo.com
Ellers bare find mit tlf. nr. på 118 og ring hvis jeg kan være til hjælp, forklare noget bedre end jeg lige fik det skrevet, eller hjælpe med udregninger. Jeg synes det du har gang i lyder som et fedt lille praktisk forskningsprojekt.

Godkendelse af svar
Fra : jeppenp

Dato : 11-02-05 16:44

Tak for svaret rubion.

d
fedt at du har gidet bruge så meget tid på at hjælpe...

der var nogle pratikske problemer... men dm er jeg ved at få løst...

jeppe