/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Copyright
Fra : Lasse_Madsen
Vist : 552 gange
112 point
Dato : 02-02-05 19:33

Jeg har en ide til et firma, og derfor vil jeg vide, hvordan jeg får copyright på ideen?
Er der nogle, der ved det, og kan give mig nogle råd om det?

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 02-02-05 19:37

Du kan måske finde noget her...

http://www.dkpto.dk/

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 02-02-05 19:47

Er det så patent, jeg skal søge om eller?

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 122 point
Dato : 02-02-05 20:00
Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-02-05 20:14

Copyright er noget om tekster eller programmer o.s.v.
Patenter har at gøre med enkelte produkter.
Det du søger er ingen af delene.
Er du sikker på at der aldrig er nogen der har lavet en virksomhed som den du påtænker? Det lyder usansynligt.
Det du kan gøre er at gå igang og komme først med ideen. Kom igang og markedsfør ideen under et firma - eller produktnavn. Senere har du så rettigheden til det firma - og/eller produktnavn. Det er selvfølgeligt kun noget værd hvis din ide ER noget værd, og hvis du har kunnet hemmeligholde det længe nok til at kunne få succes med dit firma.
Rundt omkring i amterne findes organisationer der gerne hjælper med opstart af nye virksomheder. Spørg dem.

M.v.h. Arne Jakobsen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-02-05 20:29

du kan jo kigge under erhvervs- og byggestyrelsen om der er noget du kan bruge

http://www.ebst.dk/

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-02-05 20:36

Lasse - Man kan ikke Patentere en virksomheds-ide. Man kan patentere et produkt og man kan copyrighte en tekst eller et billede. Man kan mønsterbeskytte et design. Der er flere andre begreber, men som sagt søg proffesionel hjælp og gør det gratis via Amtet. Hilsen Arne.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 02-02-05 21:00

Copyright eksisterer ikke i dansk lovgivning.

Det gør loven om ophavsret derimod.
www.retsinfo.dk søg på: "Bekendtgørelse af lov om ophavsret"
Og det er især tekster, musik, programmer, billeder, film osv. alt hvad man skaber der omtales, og i hvilke både rettigheder og pligter man har som ophavsrettighedshaver...

Så kan man søge varemærke- og mønsterbeskyttelse (som i mange tilfælde yder tilstrækkelig beskyttelse), og endelig er der patentmuligheden, som er langt den dyreste og besværligste.

jakjoes link til http://www.startguiden.dk/produktbeskyttelse/0/1/0 er rigtig godt - kig dér og bliv viis

Og som Arne ganske rigtigt skriver - så kan man ikke beskytte en virksomhedsideologi med andet end almindeligt hemmelighedskræmmeri og "Bekendtgørelse af lov om markedsføring" §10....find også denne på www.retsinfo.dk

mvh berpox

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 03-02-05 16:31

Der er noget med, studerende har noget specielt
Hvad er det, det hedder?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 03-02-05 18:43

Noget specielt? I hvilken henseende?

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 03-02-05 23:44

Ja, jeg mener, der er et firma eller lignende, der hjælper studerende med at starte firma

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 04-02-05 00:23

Hvis du kom med lidt flere oplysninger om hvad du søger, eller ønsker hjælp til, vil det nok være nemmere at
komme med nogle mere præcise svar.

Men jeg forsøger med et par forslag.

http://www.d-i-f.dk/
http://kortlink.dk/ida/kpk

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : domismik

Dato : 22-03-05 10:13

Dejligt med nye idéer - håber at den ER ny - og holder i virkeligheden.

Har du undersøgt markedet intenst ?
- ofte finder man ud af, at éns gode idé slet ikke er så unik, når først man begynder på sin forretningsplan.

Apropos forretningsplan - har du lavet en sådan ?
- en forretningsplan er et must, hvis du skal have hjælp af fremmede, og tillige hvis du skal have banken til at låne dig penge til projektet. Du kan downloade skabeloner til forretningsplaner flere steder på nettet.

Kom i igang !
Som arne.jakobsen skriver: se at komme i gang med din idé..

·domismik

Godkendelse af svar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 09-10-05 16:58

Tak for svaret jakjoe.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 09-10-05 20:15

Jeg siger også tak.

mvh
jakjoe