/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
våbentilladelse
Fra : rffyr
Vist : 3359 gange
15 point
Dato : 02-02-05 12:21

Hej gutter, min svigerfar har en riffel jeg har mulighed for at låne , men det kræver jo jeg bliver skrevet på, som medejer, eller hvordan fungere det?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-02-05 12:25

Det kommer da an på hvad du skal bruge riflen til, om det er til jagt eller baneskydning.

Og det kræver enten jagttegn eller medlemsskab af en skytteklub og evt våbentilladelse.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-02-05 12:30

Fandt lige det her link hvor jeg tror du kan finde nærmere svar på dit spørgsmål
http://www.alsjaegerne.dk/jagtloven.htm

mvh dova

Kommentar
Fra : rffyr

Dato : 02-02-05 12:46

hej hurtig respons!! jeg har selvfølgelig jagttegn, men jeg skal låne den med henblik på noget jagt til foråret, så jeg skal selvfølgelig op til den gældende prøve, for at få lov til at gå på jagt med riflen!
Men jeg skal da skrives på, som medejer/bruger af den, for at have lov til at have den stående?? ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-02-05 13:17

Ser ud til, at det kræver noget der hedder en bæretilladelse
Men kig på linket her og rul ned til spørgsmål 10

http://www.folketinget.dk/Samling/19981/udvbilag/REU/L130_bilag21.htm

mvh dova

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 02-02-05 13:40
Kommentar
Fra : rffyr

Dato : 02-02-05 14:15

Hej Harlekin, det må da lige være den blanket jeg skal sende til politiet!!!

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 02-02-05 14:20

Jeps. Der står i vejledningen at den skal sendes til den lokale tolipistation. Du kan endda udfylde den inden du printer den.

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 02-02-05 14:22

... og hvis du ikke allerede kender adressen kan du jo selv finde den her: http://www.politi.dk/polkreds/politikredse.htm

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-02-05 14:45

Med en bæretilladelse må du ikke opbevare riflen i dit eget hjem eller tage den med uden for landets grænser.
Så kræves der en riffeltilladelse.

Se evt www.kandu.dk/dk/spg/6365

mvh dova

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 02-02-05 16:12

Hej rffyr!
Ovenstående er alt sammen rigtigt, meeen----den nemme måde er, at både du og din svigerfar følges ad på politigården, de udfylder alle papirer for dig og skal naturligvis se ligitimation samt jagttegn og din svigerfars våbentilladelse.
Du må naturligvis ikke bruge riflen til jagt, før du har bestået den tvungne riffelprøve.
Knæk og bræk
dabj

Kommentar
Fra : rffyr

Dato : 02-02-05 18:14

Ok så må jeg have en riffeltilladelse!
På blanketten, kan man også krydse køb af våben af, så må jeg da automatisk få en riffeltilladelse!

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 02-02-05 20:44

Nej-- du kan kun få våbentilladelse til eget våben, da det er din svigerfars riffel, er det en bæretilladelse du skal have.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : rffyr

Dato : 02-02-05 20:53

hmm så jeg har kun mulighed for at opbevare riflen, hvis den står i mit eget navn.
Pænt surt

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 02-02-05 22:32

Spørg polisan. De ved det

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 02-02-05 23:01

rffyr - du må også kun benydte riffelen,hvis du har en tilladelse,så hvad surt er der ved det? Den tilladelse du får på våbenkontoret giver dig ret til at bære og anvende våbenet også selvom du ikke er den egentlige ejer.
Det der er noget svineri er at staten på den måde får dobbelt afgift af den samme riffel og hvis du ikke har andre våben,som du har betalt fuld pris for,så skal du betale fuldpris for din bæretilladelse også selvom den egentlige ejer af riffelen måske kun betaler halv afgift...

Kommentar
Fra : rffyr

Dato : 05-02-05 15:00

Hej jeg har lige snakket med politiet, og jeg kan sagtens få en våbentilladelse selvom det er min svigersfar`S våben, der kan som sagt godt være flere ejere til det!!
Så der skulle ikke være nogle problemer!!
Men tak for jeres hjælp!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 15-02-05 00:10

Kære kandubruger!
Du har stillet dette spørgsmål i kandu for over 10 dage siden og fået svar.
Det er almindeligt i kandu at man takker for hjælpen og lukker spørgsmålet. Når du ikke har gjort det, skyldes det formodentlig en forglemmelse eller ukendskab til hvordan.
Man takker for hjælpen ved at acceptere et af svarene, dette gøres ved at trykke på ”accepter som svar” ovenover og til højre for det svar du synes er bedst.
Det er muligt at svaret/svarene ikke er lige hvad du håbede på, men så vælger du blot det svar der kommer nærmest.
De point du har udsat som belønning for et svar, er alligevel tabt for dig i samme øjeblik spørgsmålet er stillet.

Mvh.
dabj

Kommentar
Fra : Al_Di

Dato : 13-12-05 23:14

Hej, jeg ved ikke om jeg er kommet det rigtige sted hen, jeg har været en tur i frankrig hvor jeg fandt en våbenhandler som solgte nyproduceret 6 løber til sortkrut, de er lavet så de ligner en revolver fra det vilde westen, da jeg er vild med ting som ser gamle ud kunne jeg godt tænke mig at købe sådan en, og det var også muligt, jeg skulle bare registreres først, jeg tøvede dog med at købe den da jeg ikke ved om man skal have våbentilladelse for at have den i Danmark, det er en cal 36, er der nogle der kan svare mig på om jeg skal have våbentilladelse til sådan en. det skal hertil siges at hvis jeg skulle have en større cal, skulle jeg have våbentilladelse i Frankrig, håber nogle ved noget for jeg har virkelig forelsket mig i den revolver.

Med venlig hilsen AL-DI