/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
kan guld hærdes ?
Fra : zero200
Vist : 752 gange
300 point
Dato : 30-01-05 19:43

vi sidder to venner og diskutere om guld kan hærdes uden brug af andet end guld

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 310 point
Dato : 30-01-05 19:45

NEJ

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-01-05 19:49
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-01-05 19:51

guld der bruges til smykker - mønter osv bliver hærdet - ellers er det for blødt !

Godkendelse af svar
Fra : zero200

Dato : 30-01-05 19:53

Tak for svaret emesen.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-01-05 19:56

??????????????

Kommentar
Fra : Wheel

Dato : 30-01-05 19:57

Ja, nu skal jeg jo ikke lige frem blande mig men det svar du belønder er jo ikke rigtigt.Guldet skal jo hærdes for at skal kunne bruges til noget. Så jeg syntes jo at du burdte give alle dine ponits til ans.
Hilsen Wheel

Kommentar
Fra : smor20

Dato : 30-01-05 19:57

sys godt nok det er vildt at få 300 point for et "nej" men okay

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 30-01-05 19:58

Det gik hurtigt - og så endda til det forkerte svar.... Ans leverede et link til det rigtige svar !

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-01-05 19:58

(((((((( H Ø R T ))))))))))))))))))

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-01-05 19:59

tror emesen og ans kan finde ud af det

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-01-05 19:59

>>>>>>>>>>uden brug af andet end guld<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Forskellige legeringer med forskellig hårdhed er ikke "kun" guld.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 30-01-05 20:00

Prøv at læse spørgsmålet igen folkens - også læse på ans' link.... Emesen har helt ret! Man kan ikke hærde guld uden brug af andet en guld...

Vaxen

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 30-01-05 20:00

Sikkert - men 3 minutter ..... har godt nok hørt at man ikke skal lade spørgsmålene stå åbne for længe men 3 (tre) minutter er altså heller ikke længe

Kommentar
Fra : zero200

Dato : 30-01-05 20:00

ok jeg tog svaret for rigtigt det viser sig åbenbart at jeg tog fejl sorry kan desvære ikke lave det om

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 30-01-05 20:02

Svaret ER rigtigt

Vaxen

Kommentar
Fra : smor20

Dato : 30-01-05 20:02

hvis jeg nu skriver JA må jeg så ikke få point osse

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-01-05 20:02

filans også LOL

Kommentar
Fra : zero200

Dato : 30-01-05 20:02

hm nu ved jeg ikke hvem jeg skal tro ?

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 30-01-05 20:03

-> vaxen : prøv at læse linket : I dag kan man dog ved hjælp af forskellige processer hærde det rene guld
Der behøver ikke indgå andet end guld - det er processer - ikke produkter - der tales om. Og at hærde noget uden at bruge varme, kulde eller lignende er noget vrøvl - det kan ikke lade sig gøre.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 30-01-05 20:04

Som direkte svar på jeres spørgsmål. Det kan som alle andre metaller "hærdes" - altså gøres hårdere, ved bearbejdning. Hvis man f.eks. slår på det med en hammer, det gør guldsmeden, så bliver det hårdere og hårdere.
Nu bliver guld ikke så hårdt i sig selv, som mange andre metaller. Jeg er blikkenslager og har selv prøvet med både zink og kobber, skal man lave f.eks. en lille beholder i kobber, et bæger eller lignende, så ser det jo flot ud hvis det er "hammerslået" .....
ved denne proces bliver kobberet så efterhånden noget hårdere, så kan det være en fordel at opvarme det til "rødvarmt" for derefter hurtigt at afkøle det, derved bliver det igen meget blødt, det bliver "udglødet" - så bliver det igen hårdere når man slår på det, og man kan gentage hele processen til arbejdet er færdigt.
Man skal sørge for at slutte med hammerslåning, da bægeret efter udglødning er så blødt, at det nemt får buler.
Sådan er det også med guld, blot bliver guld aldrig SÅ hårdt, men nogle timers bearbejdelse med en lille hammer på en metal-ambolt bliver det altså hårdere.
I kan jo tænke på hvordan man i "cowboyland" tjekkede om mønterne var ægte, ved at bide i dem. Guld skal være "blødt"
Når guld bliver og er blevet brugt i mange lande til mønter, så er det jo ofte kun et tyndt lag, og altid i forbindelse med andre metaller, det er ofte det samme indenfor smykkefremstilling.
Jeg kan til sidst fortælle at guld bliver brugt ved fremstilling af "spejle" indenfor arbejdet med satelitter, det skyldes gulds unike evne til at reflektere infrarødt lys.

det blev en længere smøre, håber i kan bruge noget af det

mvh Benny

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 30-01-05 20:07

hahaha... der var jeg nok for hurtigt ude, hva'? Godt set Niederhof.... Jeg trækker mig ydmygt tilbage

Vaxen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-01-05 20:08

I øvrigt vil jeg godt se den der "hærder" guld.
De hærdbare materialer jeg kender skal varmes op i nærheden af smeltepunktet for guld.
Men tilsætningsmateriale kan gøre legeringen hårdere.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-01-05 20:12

ihhhhhhh sikke en forvirrende tråd - lol - trækker mig og vil da lige se hvad filen krøniken er for noget når alle snakker om det

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-01-05 20:20

Guld kan ikke hærdes ret meget, kun som bennymanden skriver, det der bliver brugt til smykker, er hårdere fordi der er blandet andet metal i det.
Og det er den anden metalmængde der afgør hvor mange karat guldet måles i: antal procent rent guld.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-01-05 20:23

Og forresten er emesens svar da rigtigt.

Jeg forstår ikke hvorfor det altid skal være så vigtigt at der skal følge et link med et svar.

Det er jo det samme som at sige man ikke tror på det folk skriver.

mvh dova

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 30-01-05 20:35

Du har helt ret <dova> - de fleste ved jo også at en 24 karat ring er væsentlig "blødere" end en tilsvarende 8 karat eller 14 karat.

... spørgsmålstilleren bestemmer vel suverænt hvem der skal have pointene og hvornår spørgsmålet er "besvaret" ???
... om svaret er rigtigt eller ej er vel egentlig uvæsentlig, blot spørgeren er tilfreds.

<emesen> trænger osse til lidt point her i "slutspurten" om hvem der skal vinde månedens brødrister...... så FINT nok for mig
emesen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-01-05 20:44

Citat
vi sidder to venner og diskutere om guld kan hærdes uden brug af andet end guld

Nu fremgår det jo ikke af spørgsmålet, om det så skal være rent guld efter hærdningen.
Smykker er hærdet med brug af andet end guld.

Jeg er ikke enig i at spørgeren bare skal være glad for et svar og så acceptere det.

Hvis svarene på kandu senere hen skal være vejen til vidensdeling, så hjælper det jo ikke ret meget, hvis svaret ikke er korrekt.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 31-01-05 15:37

OK Ans - der mangler da en forklaring til mit "NEJ".
Men spørgsmålet var om guld, og ikke om smykker eller elektriske kontaktpunkter,
så derfor mener jeg stadig at svaret var rigtigt - dog noget kort.