/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Hvilken type mur?
Fra : Malkekoen
Vist : 11296 gange
200 point
Dato : 30-01-05 19:15

Hej

Min kæreste og jeg overvejer kraftigt at bygge hus selv (det skal skal tilføjes, at vi er meget i "begynderfasen"). Vi har ikke så mange penge, så vil derfor gerne lave så meget som muligt selv. På den anden side ønsker vi absolut heller ikke at gå på uheldige kompromisser, hverken med materialevalg eller brug af professionelle. Derfor:

Vi har tænkt os at bygge i 1 plan, ca. 145 kvm. Huset bliver formentligt helt kvadratisk i grundplanet. Vi har tænkt os selv at gøre så meget som muligt, men er meget i tvivl om valg af udvendige vægge/mure. Vi vil derfor meget gerne høre nogle meninger om:

Vægge af gasbeton
Vægge af Leca-sten
Vægge af mursten

Så vidt vi har forstået, kan alle typer pudses/vandskures fint op, så man ikke kan se hvad der er indenunder. Murene skal under alle omstændigheder være glatte (eller hvad det nu hedder).

Hvilken type af ovenstående er den billigste at bygge?
Hvilken er nemmest?
Hvor kan man billigst købe materialerne henne (også gerne udland)?
Hvilken af overfladerne er nemmest at pudse/vandskure (gøre glatte :), og muligvis senere male?
Er der nogen af disse typer, som man som fornuftig gør-det-selv mand vil have meget svært ved at lave ordentligt selv?

Vi kommer selvfølgelig senere til at entrere med fagfolk, der hvor vi ikke selv kan...

Og lige et tillægsspørgsmål: Kan det bedst betale sig selv at bygge spær eller bestille færdigt fra fabrik?

Vi tager imod alle forslag, tanker og meninger med kyshånd :).

Kommentar
Fra : K.L.Rasmussen

Dato : 30-01-05 19:59

Til ydervæge vil jeg helt klart vælge mursten men jeg er også mure ;) .
At mure en mur af mursten kræver et godt kendskab til faget og er ikke noget man skal begive sig ud i hvis man ikke er helt sikker på hvad det er man lave. Gasbeton som ydermur ville jeg holde mig langt fra ! til skellevæge er det ok men ikke væge der skal holde til vejrliget. Leca eller "letklinke" blokke er isoleren i sig selv og suger ikke fugt (det gør gasbeton) fordi de ikke suger gør at de er noget svære at pudse op.
Hvis jeg var dig ville jeg mure dit nye hus op i mursten yder og inder mur (350mm hulmur) da mursten bare er det bæste valg i vores klima.
Måske du skulle finde dig en mure der tager jyskeDollar så kunne du jo selv passe op , så var de par brikker hurtig stablet :)

Spær ville jeg helt sikkert kørbe færdi fra fabrik prøv at ring lidt rundt de er nede i en pris idag hvor det ikke selv kan betale sig at sømme selv også er det sku nemt , ligge rem og op med lortet slut ! :)

Mvh K.L.Rasmussen

Kommentar
Fra : K.L.Rasmussen

Dato : 30-01-05 19:59

Til ydervæge vil jeg helt klart vælge mursten men jeg er også mure ;) .
At mure en mur af mursten kræver et godt kendskab til faget og er ikke noget man skal begive sig ud i hvis man ikke er helt sikker på hvad det er man lave. Gasbeton som ydermur ville jeg holde mig langt fra ! til skellevæge er det ok men ikke væge der skal holde til vejrliget. Leca eller "letklinke" blokke er isoleren i sig selv og suger ikke fugt (det gør gasbeton) fordi de ikke suger gør at de er noget svære at pudse op.
Hvis jeg var dig ville jeg mure dit nye hus op i mursten yder og inder mur (350mm hulmur) da mursten bare er det bæste valg i vores klima.
Måske du skulle finde dig en mure der tager jyskeDollar så kunne du jo selv passe op , så var de par brikker hurtig stablet :)

Spær ville jeg helt sikkert kørbe færdi fra fabrik prøv at ring lidt rundt de er nede i en pris idag hvor det ikke selv kan betale sig at sømme selv også er det sku nemt , ligge rem og op med lortet slut ! :)

Mvh K.L.Rasmussen

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 31-01-05 06:56

Hvad nu hvis det ikke skulle være mursten??? Hvilken af de 2 andre ville du vælge?

Kommentar
Fra : K.L.Rasmussen

Dato : 31-01-05 08:50

Helt klart Lecablokke :)

Kommentar
Fra : Uldstruplund

Dato : 27-02-05 09:05

Man skal osse tænke på fremtilden , når det skal vedligeholdes og der er en filset mursten at foretrække den kan så være infarvet eller ej
Pudsede legablokke eller gasbeton har det med at skallle af hvis der er en anelse fugt og frost

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 27-02-05 10:17

Jeg har ellers læst, at hvis lecablokke pudses rigtigt op, holder de ligeså godt som mursten. De skal - efter hvad jeg efterhånden har læst mig frem til og fået af råd fra diverse professionelle - have 3 lags pudsning, der hver især er forskellig i konsistens. Det tager lidt længere tid, men resultatet skulle være ligeså godt.

Kommentar
Fra : Uldstruplund

Dato : 27-02-05 10:42

hvis man er sikker på at huset ikke arbejder/sætter sig kan det sikkert godt holde ,men bare den mindste revne så er den gal

Accepteret svar
Fra : Kelt

Modtaget 200 point
Dato : 02-03-05 20:27

Billigst: Leca blokke. (Hvis man selv pudser)
Bedst : Mursten. Vandskur kan godt udføres af gør det selv manden, hvis han også har magtet at mure væggene....

Leca blokke kan godt mures af en gør det selv mand, men pudse arbejdet er for professionelle eller meget dygtige gør det selv folk. Det kræver først et lag "udkast" som er en tynd blanding cement/sand/vand. Dette skal dække hele væggen og give et nopret ensartet hæftende og ensartet sugende underlag. Kastes på med murerske med et bestemt "sving" i håndleddet. Derefter pudses i en bastard mørtel eller evt. bakke mørtel med cement. Der kræves stor omhu ved hjørner og vinduesfalse samt omhu ved sammenpudsning af de felt størrelser man vælger at arbejde med. Tilsidst finpudses grovpudsningen med en egnet finpuds.

Gasbeton blokke er malplaceret i dette udvalg. De har deres force hvor der ønskes glatte vægge til spartling og tapet. Man KAN godt pudse på gasbeton efter samme koncept som leca men der er erfaring for at den mindste uopmærksomhed omkring afbørstning og udvanding af gasbeton inden udkast, kan give felter der bliver "skrukke" eller hule. Iøvrigt suger gasbeton så kraftigt at det er næsten umuligt at arbejde ordentligt med mørtlen inden den udtørrer, hvilket igen kan resultere i hule felter.

Vandskurede mursten vil helt klart være at anbefale. Eller pudsede, hvis det er den helt glatte flade man ønsker. Tidsmæssigt vil jeg skønne at gør det selv manden bruger 3-4 gange længere tid pr m2 puds end han gør på vandskuring.

Spær er helt klart ikke et sted der er penge at spare i forhold til så mange andre steder. Ab fabrik får man også spær der er tegnet og beregnet korrekt. Man sender bare en kopi af de tegninger fabrikken skal bruge (ring til dem) så beregner og konstruerer de dem. De har nogen standard skabeloner i henhold til hvilken vægt taget skal kunne bære. Eternit tag eller tegl etc.. Har man en tømrer i familien og et værksted hvor man kan lave en spærskabelon og derefter producere 15-20 ensartede spær er materiale prisen selvføgelig lavere men tømreren skal jo også have noget. Min mening er at man skal lade fagfolkene om det.

Godkendelse af svar
Fra : Malkekoen

Dato : 03-03-05 18:18

Det var en god og omhyggelig gennemgang, Kelt. Mange tak! Vi vakler stadig mellem leca og mursten. Leca, fordi det er meget nemmere at bygge med for en habil gør-det-selv mand. Minusset er jo - som du siger - at der skal professionelle til hele arbejdet med pudsningen...