/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
puds på gamle fliser
Fra : disa
Vist : 4930 gange
100 point
Dato : 28-01-05 16:38

jeg bor på et gammelt mejeri og vi har hørt at man kan pudse ovenpå gamle fliser med fliselim - er der nogen, der ved hvordan?

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 28-01-05 16:46

Hej disa.
Jeg tror, du skal stille spørgsmålet i hus og have i stedet for religion. Tro kan godt nok flytte bjerge, men ikke reparere et hus. Du kan også bare oprette et nyt i hus og have til 1 point, med en henvisning til dette spørgsmål. Men hvis du er heldig, får du et svar eller to her også.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 28-01-05 17:03

Ja Herrens veje er uransaglige, men jeg tror ikke at nogen's Gud, vil blande sig i flisemurerens arbejde.
De fleste ville nok ringe til en fagmand for at lokke hemmeligheden ud af ham, (han/hun siger nok at du får det bedste resultat ved at fjerne de gamle fliser)

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 28-01-05 17:14

Teknisk set kan man sagtens lægge nye fliser på gamle .. men, men .. hvis de nuværende fliser ikke sidder helt fast, er det en rigtig dårlig idé. Det svarer til at male på rust !

I min teori er et "mejeri" af ældre dato, og fliseklæber "den gang" var 5-punkt-metoden.

Mit bedste råd:
Ned med de gamle fliser
Puds op så eventuelle skævheder rettes
Opsæt de nye fliser.

Du skal ikke bliver overrasket hvis oppusningen tager længst tid .. men slutresultatet kan du glæde dig over i mange år fremover.
Go' arbejdslyst
/PG

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-01-05 17:19

Det kan nu også nemt ende med at være lettere, på sigt, at tage fliserne ned og pudse ordentligt. Min erfaring er, at man senere vil ærgre sig over de "nemme" løsninger, der senere kan vise sig at være ret så besværlige.

Kommentar
Fra : EazyOne

Dato : 28-01-05 17:51

Hej Disa

Jeg syns ikke det fremgår om du ønsker at sætte nye fliser op oven på de gamle!?..
Under alle omstændigheder skal du først og fremmest sørge for at gennemgå de eksisiterende fliser, prøv at banke blødt på dem med en tommestok for at høre om enten flisen eller pudsen under flisen sidder løst.
Hvis de sidder godt nok er der ikke noget i vejen for at arbejde videre ovenpå, selvom jeg personlig er af den opfattelse at det er LANGT bedre at fjerne fliserne først... nok om det..
Jeg vil kraftigt anbefale at pudse med tyndpuds (fx. Optiroc), for ikke at "tilføre" for megen vægt på de gamle fliser.

1.Afrens de gamle fliser med Grundrens og bagefter med kalkfjerner. Du skal evt. efter behov gentage processen, indtil de gamle fliser er fuldstændig rene.

2. Træk fliseklæb på fliserne, Kun lige nok til at der er et minimalt lag JÆVNT lag overalt på de gamle fliser, brug god tid med spartlen!. Lad det tørre min. et døgn.

3. Træk et lag tyndpuds på og lad det "tørre" 15-30mins. alt efter hvor meget underlaget suger, hvilket SIKKERT ikke er særligt meget, men så meget desto bedre for en gør-det-selv, det giver lidt mere tid til at arbejde med tyndpudsen. Brug et fugtet filtse-bræt og bearbejd overfladen godt, hvis der kun skal males efterfølgende vil selv de mindste "støbe-skel" fremstå meget tydeligt. Men med lidt tålmodighed kan det komme til at fremstå rigtigt flot. Husk at tyndpuds kan fås i alle farver, hvis du ikke vil male/tapesere efterfølgende.

4. Held og lykke med arbejdet.

/EazyOne

Kommentar
Fra : disa

Dato : 28-01-05 22:52

eazy one
tak for dit svar - det lyder som noget jeg kan bruge - sorry at jeg fik blandet religion og gamle fliser, men som nævnt er Herrens veje uransagelige
venlighilsen disa

Kommentar
Fra : janik

Dato : 28-01-05 22:57

hej disa
Jo det kan du godt gøre men du skal rense fliserne først.
Vi plejer at bruge soda til at fjerne det fedtlag som sidder
på fliserne .
Når de er rene for fedt blander du et tynd vælling af fliselim
som du smøre på vægene ,dernæst trækker du et tynd
lag pudsemørtel på enden limen er tør og den må ikke
være tør.
Pusdemørtelen blander du 6 dele mørtel 1 del cement.

Kommentar
Fra : falko

Dato : 02-02-05 20:05

maxit Multi 280 er det du skal bruge hvis du vil pudse på fliser...

Hilsen

Falk

Kommentar
Fra : koie

Dato : 01-10-05 12:17

jeg har en opgave hvor der skal
pudses oven på fliserne, før der kan påføres marmorino marmorpuds -
har fundet flere gode råd i disse besvarelse - men mangler
mere om hvad maxit multi 280 består af og fremgangsmåde
hvordan det påføres hvor længe er det om at tørre?
koie

Kommentar
Fra : falko