/ Forside/ Teknologi / Internet / Udbyder (ISP'er) / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 510
TDC ADSL + fastnet -> TDC Webspeed + IP ~
Fra : Ladmorillo
Vist : 1127 gange
500 point
Dato : 26-01-05 00:44

Hej

Jeg har en TDC ADSL 512/256 Internetforbindelse sammen med et TDC fastnet telefonabonnement og har planer om at skifte til TDC Webspeed og få oprettet IP telefoni hos nogle andre. Jeg kan få samme hastighed med Webspeed til en lavere pris og IP telefoni er jo dirt cheap. I den forbindelse har jeg et par spørgsmål:

1) Webspeed kan jeg da vist få hos TDC uden at det er påkrævet at jeg også har fastnet hos dem ikke? Da det er kabel baseret internet kan de ikke kræve det eller noget.

2) Hvor hurtigt tror I jeg kan få nedlagt det gamle ADSL og Telefon og få oprettet Webspeed. Webspeed regner jeg med at etablere selv med det grej TDC kommer med. Jeg er langt over de 6 måneder bindingsperiode, men er der en måneds opsigelse eller noget på sådan noget? Jeg dropper mit gamle nummer så jeg ikke skal have nummerflytnings besvær.

3) Til deling af internettet mellem to computere og en IP telefon skal der jo en router til. "Jeg har en UNEX iNexQ BR400 DSL/Cable Gateway with built-in 4-port 10/100 Mbps Ethernet Switch", som jeg går ud fra kan bruges? Er en gateway det samme som en router i dette tilfælde?

4) Hvis jeg har en router til at dele Webspeed forbindelsen så skal jeg vel IKKE også betale for en eksta dynamsik IP for 10 kr/mnd som de snakker om på hjemmesiden. Jeg forstår ikke helt hvad en sådan skal bruges til.

5) Angåedne IP telefoni har jeg kigget på www.telsome.dk som skriver at Webspeed 512/256 er fint til telefoni og man bare skal abonnere på et nummer og investere i en adapter som skal forbinde en alm telefon med routeren. Er der nogle der har erfaring med sådan noget? Er det så ligetil som de skriver, er der bedre alternativer til telsome, hvad med lydkvalitet og denne hastighed (512/256) og uden en router med QoS der kan sikre en bestemt båndbredde etc.

Anyone?

Ladmorillo

Kommentar
Fra : poul_from

Dato : 26-01-05 01:46

jeg synes du skulle tjekke på cybercity.dk
de kører tilbud på adsl+iptelefoni hvor samtaler til danske fastnet numre er gratis
hvor ved www.telsome.dk skal du betale minutpris samt abonomnet og det kan løbe hurtigt op over den pris cybercity tager for at du kan have iptelefoni
cybercity kræver kun at der et telefonstik i huset ikke at du abonoment hos en teleudbyder
der er også noget med båndbreden på internettet falder når du taler i iptelefon men kommer op igen når røret er lagt på så billigløsning du skal i alle tilfælde have en rimelig båndbredde hvis påtænker dig iptelefon og routeren levere cybercity ikke noget med ekstra ip adresser samt du har adgang til at konfigurere routeren efter eget ønske

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 26-01-05 07:53

Jeg har adsl hos Cybercity 2048-512 --295 kr og IP telefon hos Telefin 7 øre min 20 kr i abb mdr

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-01-05 09:18

lytter lige med her

ps.. hos tdc kan du opsige dit abonnement efter 6 mdr - så er opsigelsesfristen 10 dage ifgl hvad de selv forlanger

Accepteret svar
Fra : mbossen

Modtaget 500 point
Dato : 26-01-05 09:40

Hej !

Jeg vil springe direkte ud i dine spm. med det samme. Nr. 1 + 2 kan du jo finde hos TDC på nettet eller ved at ringe til dem, så det vil jeg hoppe let hen over. De næste er dog lige mere interessante.

Nr. 3 - Hvis du skal dele internet-forbindelsen mellem flere maskiner og telefoner, så skal du rigtig nok bruge en router eller en firewall. Det der er vigtigt er at du får en enhed som kan udføre funktionen NAT. Dette betyder at du kun skal bruge 1 ip-adresse på "ydersiden" fra TDC og på "indersiden" af routeren har du så dine egne ip-adresser. Det næste du skal være opmærksom på er at TDC levere Webspeed så det passer direkte i en normal computer. Dette betyder at de levere i ETHERNET. Derfor skal du have en router der har et ETHERNET stik på "ydersiden" og også ETHERNET stik på "indersiden (dette kan godt være en 4-ports switch).

Den router du skriver om, har et DSL stik på "ydersiden" og kan derfor ikke bruges. Det billigste er nok at købe en lille D-Link firewall evt. med trådløst netværk også. De er meget billige og nemme at sætte op. Så kan du have så mange pc'ere, telefoner og printere som du har lyst til.

Nr. 4 - Du skal ikke bruge nogle ekstra adresser eller noget andet. Når du sætter en router op med NAT, så vil den kunne bruge 1 ip-adresse hos TDC, og dele den mellem alle de maskiner du ønsker. Hvis du på et tidspunkt skal have en server stående hjemme, så er det en god ide at få en fast ip-adresse, men ellers er det helt fint som de laver det på deres standard måde.

Nr.5a - Hvilket firma skal man vælge... Jeg kender ikke dem du skriver om, så det kan jeg ikke sige om er godt eller skidt. Du kan kigge på dette og se om det evt. kunne være noget : www.v2tel.dk - dem har jeg brugt, og det virker rigtigt godt. Det er også nemt at sætte op.

Nr.5b - Qos er et lidt smart udtryk, som betyder at du kan lave en prioritet af din båndbredde. Hvis du køber en router der kan det, så er du sikret at når din trafik kommer hen til routeren, så vil den sætte din telefontrafik i den bedste kø - og dette så vil komme først ud på Internettet. Det du dog skal være opærksom på er at TDC ikke har QoS i deres netværk, så du kan ikke være sikker at det er til nogen stor hjælp. Som regel koster det lidt mere for routeren hvis den skal kunne lave QoS, og det eneste det er rigtigt godt til, er hvis du selv er ved at downloade en fil, så kan din kvalitet være dårlig i telefonen. Ellers har det ikke den helt store effekt.

Jeg håber du kan bruge det til noget.

M

Kommentar
Fra : mbossen

Dato : 26-01-05 09:41

Hej !

Jeg vil springe direkte ud i dine spm. med det samme. Nr. 1 + 2 kan du jo finde hos TDC på nettet eller ved at ringe til dem, så det vil jeg hoppe let hen over. De næste er dog lige mere interessante.

Nr. 3 - Hvis du skal dele internet-forbindelsen mellem flere maskiner og telefoner, så skal du rigtig nok bruge en router eller en firewall. Det der er vigtigt er at du får en enhed som kan udføre funktionen NAT. Dette betyder at du kun skal bruge 1 ip-adresse på "ydersiden" fra TDC og på "indersiden" af routeren har du så dine egne ip-adresser. Det næste du skal være opmærksom på er at TDC levere Webspeed så det passer direkte i en normal computer. Dette betyder at de levere i ETHERNET. Derfor skal du have en router der har et ETHERNET stik på "ydersiden" og også ETHERNET stik på "indersiden (dette kan godt være en 4-ports switch).

Den router du skriver om, har et DSL stik på "ydersiden" og kan derfor ikke bruges. Det billigste er nok at købe en lille D-Link firewall evt. med trådløst netværk også. De er meget billige og nemme at sætte op. Så kan du have så mange pc'ere, telefoner og printere som du har lyst til.

Nr. 4 - Du skal ikke bruge nogle ekstra adresser eller noget andet. Når du sætter en router op med NAT, så vil den kunne bruge 1 ip-adresse hos TDC, og dele den mellem alle de maskiner du ønsker. Hvis du på et tidspunkt skal have en server stående hjemme, så er det en god ide at få en fast ip-adresse, men ellers er det helt fint som de laver det på deres standard måde.

Nr.5a - Hvilket firma skal man vælge... Jeg kender ikke dem du skriver om, så det kan jeg ikke sige om er godt eller skidt. Du kan kigge på dette og se om det evt. kunne være noget : www.v2tel.dk - dem har jeg brugt, og det virker rigtigt godt. Det er også nemt at sætte op.

Nr.5b - Qos er et lidt smart udtryk, som betyder at du kan lave en prioritet af din båndbredde. Hvis du køber en router der kan det, så er du sikret at når din trafik kommer hen til routeren, så vil den sætte din telefontrafik i den bedste kø - og dette så vil komme først ud på Internettet. Det du dog skal være opærksom på er at TDC ikke har QoS i deres netværk, så du kan ikke være sikker at det er til nogen stor hjælp. Som regel koster det lidt mere for routeren hvis den skal kunne lave QoS, og det eneste det er rigtigt godt til, er hvis du selv er ved at downloade en fil, så kan din kvalitet være dårlig i telefonen. Ellers har det ikke den helt store effekt.

Jeg håber du kan bruge det til noget.

M

Kommentar
Fra : Ladmorillo

Dato : 26-01-05 13:03

/olsepost------------------------------------
Jeg har adsl hos Cybercity 2048-512 --295 kr og IP telefon hos Telefin 7 øre min 20 kr i abb mdr
---------------------------------------------------------------------

2048/512 ADSL hos Cybercity??? Hvor er det lige du har den pris fra. Deres side siger 2048/512 Kbit/s 669 kr. ?

Ladmorillo.

Kommentar
Fra : Pc freak

Dato : 26-01-05 13:17

cybercity opgraderer din forbindelse løbende, så han har vel købt en 1024/128Kbit/s forbindelse og den er så blevet opgraderet til 2048/512kbit/s...

Kommentar
Fra : Ladmorillo

Dato : 26-01-05 13:48

opgraderer løbende, det er vel ikke noget man kan regne med, og så bare købe en billig og satse på et den er dobbelt så god inden længe. Jeg skal bruge information jeg kan bruge til noget, jeg behøver vel ikke vide at han har sådan en forbindelse når jeg aligevel ikke umiddelbart kan få den. Det var ikke det jeg spurgte om.

Hvis der er nogen der kan foreslå noget godt, hurtigt, billigt internet som jeg rent faktisk selv kan få så er alle kommentarer velkommen.

- Ladmorillo

Godkendelse af svar
Fra : Ladmorillo

Dato : 19-02-05 15:12

Tak for svaret mbossen.