/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Fjerne maling fra mursten
Fra : scandinavia
Vist : 18512 gange
200 point
Dato : 25-01-05 14:32

Hej.

Nogle der kan hjælpe mig?

Jeg skal fjerne noget hvid maling fra en murstensvæg (ydervæg). Det er muligvis en form for kalkmaling. Nogle gode råd?

Håber på seriøse svar.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-01-05 14:44

højtryks spuling - men mest effektivt med sandblæsning

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 210 point
Dato : 25-01-05 14:46

Puha, ja det er noget der er nemmere at smøre på end fjerne igen.

Det kommer meget an på hvilken maling det drejer sig om, og om det evt. er trukket ind i stenene.

En højtryksrensning plejer at kunne fjerne en del.
Men måske er det ikke nok.
Så må du i gang med skrappere midler, evt fortyndet saltsyre som håndværkere også bruger til at afrense mursten med.

Men du skal være forberedt på, at det ikke er sikkert du kan få det hele væk. Det kommer som sagt an på om det er noget maling der er blevet "opsuget" af stenene.

mvh dova

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-01-05 14:52

Vær nu lige obs på at ved hårdhændet mekanisk rensnings, risikerer i at tage det yderste lag af stenen væk. Murstenen bliver så åben og porøs, og kan derefter suge vand, med frostsprængninger til følge.

Snak lige med en murer, inden man går igang.

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 25-01-05 19:08

mursten er åbne uanset om det ydeste lag er der eller ej..

du skal nok ikk regne med at kunne få det 100% af medmindre du vil sandblæse det men så står du med en ikke særlig køn overflade tilbage som ikk er mere værd end enten at pudse, vandskure, sækkeskure eller gi en filsning (det som de fleste tror er en vandskuring)

hvor stort område er der tale om.?

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : janik

Dato : 25-01-05 22:29

Jepper sandblæsning og efterfølgende vandskuring er mit bedste bud.
Det med saltsyre kan du godt droppe duer ikke!

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 25-01-05 22:51

scandinavia, er muren pudset? Hvis nej, hvilken farve mursten og fuge. Er det et stort område der skal renses? Hvis nej, så prøv om du kan kradse en smule af malingen af. Hæld så en smule saltsyre på en underkop eller andet og afprøv så om malingen opløses, som muligvis er sempexo eller lignende >>....en form for kalkmaling<<
Hvis ja, så er det det du skal anvende.
Hvis nej:
På samme måde kan du afprøve om malingen opløses ved at ligge i lidt acetone. Hvis ja, kan du bruge et af de mange lak- og malingsfjernere som findes på markedet - f.eks. Bums.

Kommentar
Fra : scandinavia

Dato : 26-01-05 08:59

Området er stort, det er den ene ende på huset der er malet. Huset er af røde mursten, og "alm" hvide/grå fuger.

Jeg ved at det ikke er sempexo, men ellers ved jeg ikke meget. Vi har prøvet med acetone, men det kunne ikke tage noget.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-01-05 10:16

Hvis det nu er nogen år siden, fra dengang det var "moderne" at klistre plasticmaling på husene, tror jeg desværre ikke du får det hele af.
Vores gamle hus var malet med sådan noget i en gyselig farve da vi købte det.
Og det blev højtryksrenset, slebet på og forsøgt med forskellige midler, men vi opgav og malede huset hvidt med cempexo. Det blev dog aldrig så holdbart, for de steder hvor det f...... plasticmaling ikke kunne fjernes helt, ville det nye maling skalle af fordi plasticmalingen danner en slags lukket hinde på murværket.

mvh dova

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 26-01-05 12:31

scandinavia, hvis heller ikke saltsyre har nogen effekt, må jeg desværre give dova ret, så er det acryl/plasticmaling. Så er der kun mekanisk mulighed for at fjerne det. Hvis det sidder fast er det solgaard der har ret - sandblæsning. Jeg tvivler på højtryksrensning har effekt, så skal du i al fald op i mange bar.

Er det meningen (drømmen) at muren bagefter skal fremstå som ubehandlet, eller som pudset - vandskuret.

Kommentar
Fra : scandinavia

Dato : 26-01-05 18:58

ja, det er meningen at muren skal fremstå i original stand.

Ved ikke om det har betydning for svarene, men malingen er halvgennemsigtig nogle steder, og ligesom lidt "klumpet" andre steder. Derfor hældte vi egentlig mest til teorien om kalkmaling. Jeg troede dette var muligt at fjerne jf., fjernelse af klakmaling i gamle kirker, så de endnu ældre malerier kom frem?

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 26-01-05 20:15

Du har ikke svaret på om "malingen" reagerer på saltsyre

Kommentar
Fra : villis

Dato : 02-02-05 16:59

Jeg har hørt om at man kan smører murer ind i brun sæbe - et tykt lag og uden på lægges en plastik film, for at sæben ikke udtørrer, - det skal så stå og virke et par dage, derefter skulle malingen være til at spule af med vand evt højtrykspuling ( prøv på et lille stykke af muren først ). Hvordan muren fremstår efter den behandling vides ikke.
Mig bekendt virker saltsyrer stort set kun på KALK- og CEMENTMALING.

Kommentar
Fra : asjens

Dato : 09-03-05 22:11

Jeg har med stort held benyttet Scrubs Graffiti & Paint Remover, købt i Råd & Dåd. Består af en bøtte med en form for vådservietter, som man skrubber over det malede areal. Virkede til at fjerne maling stænk på rosa mursten.

Godkendelse af svar
Fra : scandinavia

Dato : 10-03-05 09:43

Tak for svaret dova.

Det virker med saltsyre... det var åbenbart kalkmaling