/ Forside/ Karriere / Job / Jobsøgning / Spørgsmål
10  bluesky 305
Job til en 14 årig?
Fra : zaKheM
Vist : 1946 gange
38 point
Dato : 23-01-05 01:35

Hey allesammen ...

Jeg er en 14 årig dreng der står og leder efter et andet job end det jeg har.

Jeg går med abonnent aviser, hvilket er et meget godt job da jeg får en udmærket løn og det er dejligt stille og roligt.

Problemet med det er bare at jeg hver søndag, skal stå op kl 4 for at kunne få aviserne ud til tiden ...
Og for en teenager som mig er det ikke særlig fedt, da det betyder at jeg går klip af meget af det sjove, så som fester osv...

Derfor ville jeg nu høre om der var nogen herinde der kendte til nogle jobs en 14 årig kan få, som foregår i dagstimerne og som giver en udmærket løn?
Har prøvet at kigge rundt omkring men stort set alle steder skal man være fyldt 15 ...

Mange tak.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-01-05 01:47

Det bliver nok svært at finde andet, for det med de 15 år er en lov der blev lavet for nogen år siden.
Og der blev det bestemt, at unge under 15 år ikke må arbejde, udover som avis/reklamebud.

Det eneste er næsten hvis du kunne finde en avis der ikke udkommer om søndagen, så du i det mindste har fri der.

mvh dova

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-01-05 10:27

du må nok bide i det sure æbel lidt endnu

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 23-01-05 13:12

Jeg er sikker på at der mangles avisbude til andre avisruter, også hverdag, bare prøv at ringe rundt til de forskellige aviser, så er jeg sikker på, at de har noget til dig.

MVH
Thomas

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-01-05 13:13

Er det hver dag, du skal op klokken 4 eller er det kun om søndagen?
jeg tænker på, hvis det kun er søndag morgen, så kan det måske lade sig gøre at få et job med lokalaviser i stedet? Eller reklamer?

Og du fylder vel 15 en dag.
Jeg ved ikke, hvor vigtigt det er at kunne feste til langt ud på natten når man kun er 14...

Du skal i hvert fald nok regne med, at et dagjob ikke giver nær så mange penge som et morgenjob.

Accepteret svar
Fra : Ammitz

Modtaget 38 point
Dato : 23-01-05 13:29

Der er dog også andre muligheder, - se listen her!

Liste over hvad unge, som er fyldt 13 år, må beskæftiges med
Lettere fodrings- og rensningsarbejde i landbruget.
Pasning af mindre husdyr (dog ikke indfangning og aflivning af pelsdyr fx mink).
Lugning og hakning.
Kartoffelopsamling.
Bær- og frugtplukning.
Plantning, opbinding og lignende arbejde.
Lettere arbejde med specialafgrøder, såsom afplukning af tulipanhoveder, optagning af løg og lignende.
Kogleopsamling.
Rutinemæssig prismærkning af varer.
Arbejde i visse specialforretninger, såsom kiosker, bagerbutikker og grøntforretninger.
Modtagelse og pakning samt sortering og optælling af lettere varer og tom emballage.
Lettere rengøring og oprydning samt borddækning.
Lettere manuel montering (dog ikke lodning, svejsning eller arbejde med farlige klæbemidler).
Malearbejde, dog ikke sprøjtemaling.
Lettere manuelt arbejde, såsom håndsyning, ilægning i poser,
foldning af papir samt pudsning af færdige keramik- og glasvarer.
Mærkning og sortering af rent vasketøj.
Eftersyn og kontrol af produkter.
Internt piccoloarbejde.
Lettere budtjeneste, herunder udbringning af aviser og reklamer.
Salg af aviser og lignende.
Bogopsætning på biblioteker.

Har selv virksomhed hvor jeg igennem mange år har haft glæde af hjælpen fra piger og drenge
til bl.a. lettere rengøring og oprydning. (Tømning af papirkurve, - rengøring af håndvaske, pudsning af spejle, - o.lign.)
Ammitz

Kommentar
Fra : qwedsazxc

Dato : 23-01-05 13:37

sådan et avis job om morgnen hvad giver det i løn er 18 år kan det lade sig gøre for en på min alder at få sådan et job

Kommentar
Fra : rwo

Dato : 23-01-05 15:13

Jeg kan godt forstå dit dilemma. Det er fedt at tjene penge, men man vil også være med, når der sker noget sammen med vennerne.

Da jeg var på din alder arbejdede jeg med at gøre rent. Jeg var ansat hos en dame, der havde et rengøringsfirma. Hun tog så os unge mennesker med ud for at klare mindre rengøringsopgaver, dette arbejde var jeg ret glad for!!

Du kan jo eventuelt prøve at sætte en lille annonce i lokalavisen, det skulle ikke være så kostbart.

Senere havde jeg et arbejde hos McDonalds. Dette er en virkelig god arbejdplads! Man får god løn, og så er der så mange forskellige arbejdstider, at man næsten altid kan få passet det ind i ens program med skole, venner og fester. Derudover er det jo muligt at tage ekstra vagter i sommerferien og lign.
Jeg mener de ansætter unge ned til 13 år. Da må man ganske vist ikke stå ved kassen, men i køkkenet. Det er faktisk også rigtig sjovt. Der er en rigtig god stemning, og man lærer også en del af det. Senere hen kan man jo så arbejde sig op.
Og faktisk er der flere virksomheder der senere hen har set det som meget positivt at jeg har arbejdet på McD.

Håber dette kan hjælpe !?!

rwo

Kommentar
Fra : zaKheM

Dato : 23-01-05 17:04

Hey igen ...

Tak for jeres interresse for mit "lille problem" ...

Til Birgitta: Nej det er kun om søndagen. Og grunden til at jeg går med abonnent aviser er at lønnen er dobbelt så god, og jeg kun har en tredjedel aviser af hvad jeg havde, da jeg en gang prøvede at gå med lokalaviser.
Ja jeg fylder 15 til sommer, men vil alligevel stadig igang nu og se hvad der er af muligheder.

Til qwedsazxc: Ja du kan godt få sådan et job. Selv får jeg ca. 250 kr for en tur hver søndag og jeg har ansvaret for at omkring 100 aviser kommer ud til abonnenten. Har kun 2 distrikter (altså ruter) jeg går i. Et distrikt har en grundløn på 96,00 kr ca. og så kommer der tillæg oveni osv ...
Husk du skal være opmærksom på at aviserne SKAL være ude til abonnenter senest kl 6.30 på hverdage og senest kl 7.30 på søndage.
Du kan læse mere om det inde på www.bladkompagniet.dk ... Held og lykke med det ...

Til rwo: Ja det er lige netop det. Desuden så ødelægger det også lidt min søndag, da jeg står op kl. 03.30 for at gøre mig klar og tælle aviserne op og gøre dem klar. Så er jeg ude af døren kl. 5 og hjemme igen ca. kl 07.00 - 07.30.
Så sover jeg så til 14-15-16 ca ... Og så er der ikke så meget af min søndag tilbage ... Hehe
Ja, jeg fik af vide af en der havde arbejdet hos McD at de tog folk på min alder. Problemet er bare at den McDonalds ved mig ikke søger nogle nye medarbejdere og ikke har gjort i lang tid, og jeg kan ikke gå og vente til at de søger.
Jeg vil overveje dit foreslag om at sætte en annonce i avisen ... Tak for tippet ...

Jeg står stadig modtagelig hvis der er nogle herinde, der ved hvor de mangler en på min alder til noget arbejde, eller evt. selv kan bruge en ...

Kommentar
Fra : rwo

Dato : 23-01-05 17:12

hvilken McD bor du i nærheden af???

Kommentar
Fra : zaKheM

Dato : 23-01-05 17:42

Kommer fra Ishøj ... Så den tætteste er i Vallensbæk ...

Kommentar
Fra : anithus

Dato : 26-01-05 21:43

Du kan også prøve at kigge på www.jobber.dk

anitta

Kommentar
Fra : zaKheM

Dato : 26-01-05 22:20

Hej ...

Ja har jeg gjort :) Satte en annonce ind igår under 3 forskellige kategorier, så jeg håber der snart sker noget hvis jeg er heldig.
Men tak ellers ;)

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 27-01-05 10:56

Ellers må du igen ud at gå fra dør til dør, - mange af de unge på 14 år jeg igennem tiden har ansat, - er kommet direkte ind ad døren og spurgt om jeg kunne bruge deres arbejdskraft, - jeg har så skrevet dem op, - og næste gang jeg har haft en ledig plads, har jeg ringet til dem for at få en personlig samtale med dem.
Dog ansætter jeg aldrig unge som ikke selv kan søge job, - men får deres mor eller far til at søge for dem. De er nemlig for forkælede og kan ingenting uden mors eller fars hjælp. Min mand og jeg har igennem 30 år haft trykkeri, - og der er masser af små opgaver, som kan udføres af 14-årige piger såvel som drenge.
F.eks. køkkenet med spiseplads skal ryddes og rengøres let hver dag efter eftermiddagskaffen, - som også laves af den uge, - så det er pænt og klar til næste arbejdsdag. Badeværelserne skal også have en tur hver eftermiddag. Flasker efter sodavander m.m. skal sorteres og gøres klar til aflevering. Markulering af papirer som ikke mere skal bruges. Vedligeholdelse af kundeindgangspartier, - så dette område altid ser pænt og indbydende ud, - d.v.s. lige fra overkørsel til indgangsdør, skal fliser og grønne områder være rene for affald og ukrudt. Ja, fantasien kan hjælpe dig langt på vej, - du skal blot tilbyde din assistance, - på nogle af disse områder, - så skal det nok lykkes.
Disse opgaver skal mig bekendt ordnes hver dag, i næsten alle firmaer med mere en 3-5 ansatte.
Du skal bare huske at være smilende, tale højt og tydeligt, samt vise at du har selvtillid, se dine kommende overordnede lige i øjnene, ikke være bange for at spørge en ekstra gang, hvis der er noget du ikke har forstået korrekt. Vær altid villig til at udføre de jobs du bliver sat til, - selvfølgelig kun inden for de områder du må, iflg. lovgivningen.
Hvis du virkelig brænder for at få et efter-skoletid-job, er jeg sikker på det vil lykkes for dig.
Ammitz

Kommentar
Fra : zaKheM

Dato : 27-01-05 15:46

Skal jeg huske ... Tak for rådet

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 27-01-05 18:34

Det vil glæde mig at høre fra dig når du har fået job.
Ammitz
mail@kjgrafisk.dk

Kommentar
Fra : Laatze

Dato : 01-05-05 19:58

ammitz..... -> trykkeri .... ? color print ? .....
jeg er 13 har lige set den liste der er nogle ting der ser spændene ud.... men ønsker dog ikke at være kogle opsamler ;)
.......
vil prøve McD....

Kommentar
Fra : zaKheM

Dato : 01-05-05 22:43

Hehe ... Ammitz ... Jeg kan fortælle at jeg HAR fået job :) ...
Har fået job i et havecenter, som arbejdsdreng ...
Jeg gik bare ned og sprugte og var heldig at de kunne bruge mig. Det er ik verdens drømmejob og min løn er også kun lige rimelig, men selvfølgelig er jeg da glad for jeg har fået et ;) Nu fylder jeg 15 om 2½ måned, og om jeg så finder et nyt job eller bliver, det må tiden vise.

Godkendelse af svar
Fra : zaKheM