/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / AutoCAD / Spørgsmål
10  fame 280
Elipse
Fra : trals4
Vist : 884 gange
20 point
Dato : 19-01-05 16:42

Jeg har lige tegnet en elipse,nu skal jeg til at sætte radiuser på men det vil den ikke,hvor dan gør man det.
har autocad 2005.
mvh Trals4

Kommentar
Fra : CADmageren

Dato : 19-01-05 17:07

Nu er det i princippet ret umuligt at sætte radius på en ellipse, da radius jo ikke er ens over en given strækning på kurven.

Hvis du skal målsætte bliver du nød til at lave en ellipsen med tilnærmede bueslag (arc). Typisk kan du klare det ved en 4-6 arcs.

mvh
Michael Christoffersen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-01-05 20:43

Men der er jo 2x2 "hovedcirkelbuer" og radius for dem kendes jo.

Kommentar
Fra : trals4

Dato : 21-01-05 18:06

Jeg kender længden & Bredden,skal man så prøve sig frem med resten?

Accepteret svar
Fra : 1975

Modtaget 20 point
Dato : 31-01-05 10:33

Hvis du skal definere en ellipse har du bruge for centrum og længde og bredde. En elipse har ikke en radius eller 2x2 "hovedcirkelbuer"og derfor kan du ikke få AutoCad til at skrive det.

Hvis man kan omtale en ellipse med noget der minder om en radius kan det gøres således.
Du kan angive brændpunkter, kaldet F1 og F2 og et punkt på ellipsebuen, kaldet P. Så gælder det at:
Afstanden fra F1 til P sammenlagt med afstanden fra F2 til P altid vil være den samme. Altså lidt som afstanden fra centrum af en cirkel til et givet punkt på cirkelbuen, altid er den sammen, den der kaldes radius.

Godkendelse af svar
Fra : trals4

Dato : 29-07-05 23:01

Tak for svaret 1975.