/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Hvis slavehandel findes stadig, er det r~
Fra : zonker
Vist : 532 gange
100 point
Dato : 22-08-02 18:41

Kig venligst på denne artikel, om aktivering af bistandsmodtagere, som reelt arbejder som hvide slavearbejdere....

http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=228515

Hvad er din mening ??

Hvad laver firmaet så.... :

http://www.primatag.dk/viudfore.htm

Udfra denne ses, at de har en mail-adresse :

post@primatag.dk

Hvis dette er en kommunes normale praksis, hvad bør man så gøre ved det, hvis man bør gøre noget ?

Hvad er din personlige mening ?

Kommentar
Fra : kaasgaard

Dato : 22-08-02 18:52

Klassisk dilemma:

Hvordan skal arbejdsløse aktiveres?

Jeg mener slutningen på artiklen giver et godt bud. Der indføres en prøveperiode, hvor arbejdsgiver betaler en vis procentdel af lønnen og kommunen yder et tilskud op til normalen for branchen.

Efter endt prøveperiode betaler virksomheden hele lønnen. Herefter kører det normalt med løbende lønforhandlinger, som (stort set) alle andre steder.

// Martin

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 22-08-02 19:22

NEJ, det er IKKE et klassisk dilemma. VI snakker bistandsmodtagere og dermed ikke dem som er på understøttelse, så din frotolkning er helt klart forkert.

Faktum er desværre bare at dette har stået på i en årrække og kommunen intet har gjort for at få konverteret de jobs, som der måske måtte ligge i virksomheden.

Og når en arbejdsgiver modtager gratis arbejdskraft, som han her har gjort af det offentlige, må det da til enhver tid være hans moralske pligt at gøre alt der ligger i hans magt til at få dem fastansat.

For hvis ikke dette kan lade sig gøre, er det jo bare et spørgsmål om, at han tager den gratis arbejdskraft fordi han er grådig for profittens skyld og dermed meler sin egen kage.

Hvis du nærlæser artiklen vil du se, at der intet står om han i det hele taget har ansat nogle af dem, men de er gode nok til at arbejde på fuld tid, og udføre normalt arbejde, så længe de intet koster.

Der er sgu en del der halter i den artikel, og vores arbejdsminister er jo ikke verdens klogeste mand. Hvor mange har han ikke udtalt sig uden, at have check på det han taler om ?? Dette findes der desværre flere eksempler på..... og når man ser at han i flere tilfælde når der skal uddeles tilskud bruger flere froskellige årsager til at give tilsagn eller afslag på sager som er helt ens, så kan man stille spørgsmål ved om han i det hele taget burde fungere som minister. For bruge hovedet det gør han ikke og har ikke i sin tid som arbejdsminsiter formået at gøre det.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 22-08-02 22:10

Til Zonker
Det er de flestes kommuners praksis at sende kontanthjælpsmodtagerne ud i "slavearbejde" og der er der både for og imod. Det er en god mulighed for de ledige for at komme ind på arbejdsmarkedet for der er da nogle firmaer der ansætter dem bagefter. Det er jo et godt initiativ og ret prisværdigt af firmaerne, at ansætte en der ellers ikke kan få job andetsteds. Desværre er der en del som efter endt prøveperiode "ikke kan bruge den ledige pga. samarbejdsproblemer men da gerne vil prøve med en anden ledig". Det er ikke retfærdigt overfor den ledige, men hvis alternativet for den ledige er at gå og pakke klude eller samle kuglepenne, så vil jeg nu nok mene at der er mere værdighed i at arbejde i et "rigtigt" firma. Også selvom dette firma bruger dem som "slaver".
Men det er en svær problemematik for der vil altid være for og imod, alt efter hvilke "briller" man har på.
// Toupie

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 22-08-02 23:15

Hej,

som Hamlet sagde... "there is something rotten in the state of Denmark"... og Kommunerne er åbenbart nogle gange nogle små bananrepublikker i staten Danmark... der selv ka' få mafia'en til at blegne ved siden af i visse tilfælde...
det er nok lidt groft sagt men sådan føles det som almindelig borger i danmark ind imellem synes jeg...

f.eks. Farum med Brixtofte... Andre gange ka' de f.eks. være nogle byråds medlemmer der har familie som har en virksomhed, og ser igennem fingre med visse ting... eller selv om de i visse tilfælde er inhabile i diverse ting, ikke holder sig udenfor som de burde...

nogle andre eksempler er f.eks. støtte til Plejehjem, og ældreboliger... nogle undre sig måske over hvorfor der evt. mangler plejehjems pladser i danmark, eller har gjort det...

forklaringen er såmænd... at kommunerne engang fik støtte til at bygge plejehjem... det gjorde de så... så blev ældre boliger på mode og så fik kommunerne tilskud/støtte til det... men visse steder blev der altså bare ikke bygget Ældre boliger...
der blev Pleje hjemmene bare lavet om til Ældre boliger... og resten ned i foret til kommune kassen...

så at der eksistere "slave handel" er vel ikke så underligt... hvis den går så går den... og så har de sparet de penge... både kommunen og virksomheden... og så er sådan noget som det kommer frem i f.eks. politiken den eneste måde at få det frem i offenlighedens skue ka' de offentlige klage instanser ikke altid er lige gode...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 23-08-02 11:40

Til Starup

Nu er det sådan, at kontanthjælpsmodtagerne ikke må lave noget i aktiveringsprojekterne som er i konkurrence med andre arbejdspladser. F.eks. må de ikke lave murer, tømrer eller anlægsgartner arbejde, og så kan det være svært at have noget at tilbyde de ledige i projekterne som er bare nogenlunde tilfredsstillende. Derfor bliver de sendt ud i "praktik" på ordinære arbejdspladser. Det er lovligt nok, men problemet er jo bare at de udføre det samme arbejde som de andre ansatte, men til en meget lavere løn. Normalt er denne periode i op til 3 mdr. hvorefter de kan blive ansat med løntilskud i op til et halvt år. Derefter skal de så helst fastansættes, men bliver det desværre ikke så ofte.
Jeg bryder mig bestemt heller ikke om hvid slavehandel, men mener at det er forkert at skrive "går den, så går den" om netop denne ordning. Derimod så kan man sige "går den, så går den" om den måde kontanthjælpsmodtagerne bliver behandlet på i en del aktiveringsprojekter. Den er total umenneskelig og nedgørende - uden rettigheder - uden sikkerhedsrepresentant - og uden mulighed for at sige fra, hvis de ikke kan magte jobbet.
På projekterne er det udelukkende projektlederen der bestemmer, og da man ikke kan fyre en kontanthjælpsmodtager hvis han/hun ikke makker ret, så bliver de straffet i stedet for - DET er hvid slavehandel!!

// Toupie

Accepteret svar
Fra : Toupie

Modtaget 100 point
Dato : 23-08-02 11:40

Til Starup

Nu er det sådan, at kontanthjælpsmodtagerne ikke må lave noget i aktiveringsprojekterne som er i konkurrence med andre arbejdspladser. F.eks. må de ikke lave murer, tømrer eller anlægsgartner arbejde, og så kan det være svært at have noget at tilbyde de ledige i projekterne som er bare nogenlunde tilfredsstillende. Derfor bliver de sendt ud i "praktik" på ordinære arbejdspladser. Det er lovligt nok, men problemet er jo bare at de udføre det samme arbejde som de andre ansatte, men til en meget lavere løn. Normalt er denne periode i op til 3 mdr. hvorefter de kan blive ansat med løntilskud i op til et halvt år. Derefter skal de så helst fastansættes, men bliver det desværre ikke så ofte.
Jeg bryder mig bestemt heller ikke om hvid slavehandel, men mener at det er forkert at skrive "går den, så går den" om netop denne ordning. Derimod så kan man sige "går den, så går den" om den måde kontanthjælpsmodtagerne bliver behandlet på i en del aktiveringsprojekter. Den er total umenneskelig og nedgørende - uden rettigheder - uden sikkerhedsrepresentant - og uden mulighed for at sige fra, hvis de ikke kan magte jobbet.
På projekterne er det udelukkende projektlederen der bestemmer, og da man ikke kan fyre en kontanthjælpsmodtager hvis han/hun ikke makker ret, så bliver de straffet i stedet for - DET er hvid slavehandel!!

// Toupie

Godkendelse af svar
Fra : zonker

Dato : 25-08-02 11:26

Tak for svaret Toupie.
Og så burde vi bagefter skrive til den ansvarlige kommunes borgmester. Kommunen er Nykøbing Falster.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 25-08-02 18:21

Hej Zonker
Jeg er bange for at det ikke hjælper at skrive til kommunens borgmester for Nykøbing Falsters kommune er langt fra den eneste kommune der fører politik på denne måde - jeg kender andre kommuner der gør nøjagtigt det samme.
Jeg har selv arbejdet som projektleder i 3 år, og prøvede forgæves at ændre på kommunens politik,men uden resultat.
Er lidt ked af, at du accepterede min kommentar ville godt have fortsat denne debat, for det er på tide at menigmand får kendskab til at, "slavehandel" ikke er afskaffet.
//Toupie