/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Delphi/Pascal / Spørgsmål
10  jdjespers.. 200
Interbase, hvor gemmes password?
Fra : Flozzy
Vist : 639 gange
200 point
Dato : 22-08-02 08:30

Jeg har et booking program med en underliggende Interbase, som kun kan åbnes med gyldigt password, men det bliver ikke godkendt mere. Hvad kan der være sket?...og er det overhovedet muligt at få åbnet databasen igen? Hvor gemmes det password? Åbenbart ikke i registry!

Mvh. Flozzy

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-08-02 07:21

"Flozzy" <Flozzy.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:bq%89.10520$ww6.1549478@news010.worldonline.dk...
> Jeg har et booking program med en underliggende Interbase, som kun kan
> åbnes med gyldigt password, men det bliver ikke godkendt mere. Hvad kan
> der være sket?...og er det overhovedet muligt at få åbnet databasen
> igen? Hvor gemmes det password? Åbenbart ikke i registry!
Hvis I ikke har ændret på det skal du bruge masterkey-password'et til at
lukke op. Så vidt jeg husker er det ..... 'masterkey'.

M.v.h.
Olav

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-08-02 08:28

"Olav M.J. Christiansen" <omjc@ingenspamhertake-kontor.dk> wrote in message
news:3d648431$0$53638$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
[SNIP]
> > ...og er det overhovedet muligt at få åbnet databasen
> > igen? Hvor gemmes det password? Åbenbart ikke i registry!
> Hvis I ikke har ændret på det skal du bruge masterkey-password'et til at
> lukke op. Så vidt jeg husker er det ..... 'masterkey'.
>
Mjah, man skal jo så lige huske at bruge den rigtige bruger:
userid: sysdba
password: masterkey

Interbase gemmer alle brugere og passwords i en database fil som hedder
Isc4.gdb som er placeret i Interbase biblioteket. Denne database fil kræver
jo
selvfølgelig også login, så det hjælper ikke hvis man har forlagt password.

Desuden er password'et selvfølgelig krypteret, så man kan ikke aflæse det
direkte.
--
Thomas Due
Software Developer
Scanvaegt Nordic A/S

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-08-02 09:01

"Olav M.J. Christiansen" <omjc@ingenspamhertake-kontor.dk> skrev i en
meddelelse news:3d648431$0$53638$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Flozzy" <Flozzy.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:bq%89.10520$ww6.1549478@news010.worldonline.dk...
> > Jeg har et booking program med en underliggende Interbase, som kun kan
> > åbnes med gyldigt password, men det bliver ikke godkendt mere. Hvad kan
> > der være sket?...og er det overhovedet muligt at få åbnet databasen
> > igen? Hvor gemmes det password? Åbenbart ikke i registry!
> Hvis I ikke har ændret på det skal du bruge masterkey-password'et til at
> lukke op. Så vidt jeg husker er det ..... 'masterkey'.

Har du lavet en Delphi-exe med autologon, vil password og brugernavn kunne
findes ukrypteret et sted i exefilen. Det har jeg selv gjort før

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 200 point
Dato : 22-08-02 11:27

Selve password bliver gemt i filen isc4.gdb, som ligger i Interbase
installations bibl.

Standard er SYSDBAs password masterkey

Jeg har for nyligt haft en kunde, hvor passwordet til SYSDBA var glemt.
Jeg tog en ISC4.GDB fra en anden DB og kopierede den ind hvor den skulle
være.

FORDEL.
Du kan nu logge ind med brugernavn / password, som du kender.

ULEMPE:
Alle oprettede brugere på den oprindelige DB er væk !

Michael

"Flozzy" <Flozzy.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:bq%89.10520$ww6.1549478@news010.worldonline.dk...
> Jeg har et booking program med en underliggende Interbase, som kun kan
> åbnes med gyldigt password, men det bliver ikke godkendt mere. Hvad kan
> der være sket?...og er det overhovedet muligt at få åbnet databasen
> igen? Hvor gemmes det password? Åbenbart ikke i registry!
>
> Mvh. Flozzy
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Godkendelse af svar
Fra : Flozzy

Dato : 08-09-02 07:36

Undskyld den sene besvarelse (pga. rejse). Tak til Michael, rigtig smart løsning. Også tak til David. Desværre var den ikke sat til Autologon, ellers kunne jeg bare have fundet det i en af project filerne. Tak for alle besvarelser!
Mvh. Flozzy