/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Linux server - hvordan?
Fra : olsendk
Vist : 508 gange
40 point
Dato : 22-08-02 00:22

Hej
Hvis man vil skifte fra en aktiv Microsoft server til Linux. Er der en nem måde?
Hvor får man den bedste hjælp?

Kommentar
Fra : SANTA2002

Dato : 22-08-02 01:05

Du kan skifte til Linux gratis olsendk
Det eneste du behøver er et par skiver med Linux (Red Hat eller Mandrake)
Har du dem ikke kan du kontakte mig på ICQ# 96275058 (Request needed) eller downloade dem fra nettet

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 22-08-02 09:07

Hej OlsenDK,

det her er et godt dansk sted med hjælp til Linux... -->
http://www.sslug.dk/
de har en del "bøger" online, samt disse også ka' downloades og læses offline... -->
http://www.sslug.dk/linuxbog/

du ka' bl.a. her se hvor du ka' downloade Linux, i form af Mandrake, Red Hat eller SuSe... -->
http://linuxshoppen.dk/download.php

mht. til Red Hat er de bl.a. ISO filer, dvs. at det er et "billede" af en CD-rom...

du ka' på denne side downloade et program der hedder "Deamon Tools"... -->
http://www.daemon-tools.org/downloads.htm
programmet funker på den måde at det simulere et eller flere CD-rom drev, (den nyeste version ka' også simulere DVD-drev), og derved ka' du læse din ISO fil/ CD rom billede ind i Deamon Tools så det bliver opfattet som en CD-rom, herefter indlæsningen ka' du så med dit brænder program lave en CD til Cd brænding...

en manual til programmet ka' findes her... -->
http://www.daemon-tools.org/daemon.htm

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : polles

Dato : 22-08-02 12:07

pcworld har en god gennemgang for nystarter og inspiration på dette link.
http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=3500

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 40 point
Dato : 23-08-02 20:04

Du kan meget let og hurtigt komme igang ved at bruge linux distributionen e-smith. Det er en distribution som er baseret på Redhat, men som udelukkende er beregnet til at skulle fungere som fil-, web-, og mail-server. Af samme årsag følger der for eksempel ikke nogen grafisk brugerflade med. Den kan downloades som en .iso fil på ftp://www.esmith.com/pub/e-smith/releases/. Her kan du i skrivende stund vælge mellem ver 5.1.2 og 5.5. Når du har dobbeltklikket på den version du vælger bør du vælge "iso" for at downloade den som en sådan fil. Herefter skal du vælge den største af de filer som nu vises (266 - 300 Mbyte). Når du har brændt .iso filen på en CD vil du på CD'en finde en mappe som hedder Documetation. Under denne vil der yderligere være en mappe som hedder SMEserver. Her vil der være to .pdf filer som reelt indeholder det samme, blot formateret til henh.v. A4 og usletter papirformaterne (sådan er det ihvertfald i ver 5.1). Disse .pdf filer indeholder en udmærket gennemgang af installationsforløbet.

Installationen foregård næsten automatisk. Du booter blot på CD'en (efter evt. at have stillet maskinens BIOS til at kunne boote fra en CD) og følger vejledningen på skærmen. Man skal blot huske at samtlige diske i maskinen bliver formateret. Hvis man ønsker dette, og har to nogenlunde ens diske i maskinen kan man få sat en software RAID op således at den ene disk hele tiden er en backup af den anden.

Når installationen er gennemført kører det hele stort set med det samme. Og man kan roligt slukke for skærmen da man kan administrere det hele fra en anden maskine via en browser. I adresselinien taster du blot <serverens IP-adresse>/server-manager så kommer får du en gaske udmærket menu via den indbyggede web-server (apache). Web-serveren er fra starten gjort klar til at du med det samme kan lægge web-sider på den. Og du har både MySQL og PHP til rådighed.

Sætter du to netværkskort i maskinen kan den også fungere som et gateway til Internet. Læs mere om dette i .pdf filen. Og der er også en mail-server og web-mail i den. Og det hele er klar til brug, og administrationen er enkel.

BEMÆRK! Jeg har erfaret at hvis man vælger at serveren skal starte op med administrator-softwaren, så kan man få problemer med at få adgang til Linux-prompten. Men den har man naturligvis kun brug for hvis man selv vil ind og rode, så det er op til dig.

Med venlig hilsen

Søren Nielsen

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 27-08-02 16:57

Da jeg skrev mit ovenstående kommentar havde jeg endnu ikke kigget i ver. 5.5 af E-Smith serverten. Jeg opdager nu at man i ver 5.5 har erstattet .pdf filerne med .HTML dokumenter. Men indholdet er næsten den samme.

Jeg er også kommet til at tænke på at folk som læser teksten for første gang kan få indtrykket af at der er tale om software som der skal betales for. Men det hele er faktisk gratis. Det man evt. skal betale for (og det vælger man 100% selv) er det som de kalder "Service Link" Det er en tjeneste hvor enten Mitel (som udgiver softwaren) eller en af deres samarbejdspartnere (der findes også en i Danmark) varetager al service og vedligeholdelse af serveren via fjernstyring (gælder dog kun softwaren).

Nu ved jeg ikke hvad du idag bruger til backup. Men der følger også software med til en række tapestreemere m.m..

Nu formoder jeg at du har en del på den gamle server som skal kopieres over på den nye. Det nemmeste her må være at have begge servere koblet op på netværket samtidigt og kopiere fra den ene til den anden, evt. styret fra en arbejdsstation. Indrømmet - hvis der ligger meget på den gamle server, så er det noget som godt kan tage lang tid.

Med venlig hilsen

Søren Nielsen

Kommentar
Fra : Krible

Dato : 11-09-02 13:49

Støtter Søren Nielsen i SME-server......

Ved den gratis version af SME 5.5 er der ikke rigtigt nogen opdateringer/tilføjelser at hente - men de kan hentes andre steder på nettet.
Det er en nem sag at få op at køre og når først man har lagt en "blade" med System update ind så er det vældigt nemt at udbygge server-manager, brugernes egne opsætninger med mere.
- Har ikke oplevet problemer med administratorsoftware.....

Nogle gode links:

http://myezserver.com/downloads/mitel/contrib/
ftp://ftp.e-smith.com/pub/e-smith/contrib/RPMindex/index.html
http://www.e-smith.org/docs/howto/
ftp://ftp.e-smith.nl/e-smith/
http://www.drbig.co.uk/sdownload/index.php
http://www.familybrown.org/
http://edocs.mitel.com/default-6000SBAP.htm

Hilsen Krible
sme@kdbdyndns.dk (min SME-server)

Godkendelse af svar
Fra : olsendk

Dato : 24-09-02 18:03

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.

vh
Jens Olsen