/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Psykologi / Spørgsmål
10  dova 460
Eksamens-angst
Fra : Axelise
Vist : 496 gange
200 point
Dato : 16-01-05 09:31

Jeg skal til den sidste eksamen i morgen tidlig, som afslutter min uddannelse. Jeg er godt inde i stoffet, som ganske vist er svært, - jeg har arbejdet hårdt, og vi er oveni købet en gruppe på 2, der går op, hvilket måske nok er en støtte.
Jeg finder det både interessant og ulideligt, at eksamen trykker på så mange knapper indeni én; jeg er simpelthen skide angst!
Er der nogen, der har et par gode råd om, hvordan man tackler sådan noget? Jeg sørger for luft og motion, læsepauser osv. og vil også give mig selv fri i aften, da jeg alligevel ikke kan nå at blive klogere til i morgen. Det nytter ikke at tale mig selv til ro. Uanset hvad jeg tænker og siger til mig selv, så "kører hele systemet".
Hvad kan man gøre for at dulme nerverne de sidste 24 timer???

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 16-01-05 10:07

Hej Axelise
De råd jeg kender følger du allerede nogen af,
Være godt inde i stoffet.
Holde fri dagen før.
-desuden kan du her dagen før lave noget der tager fokus fra i morgen.
sørge for at spise ordentligt og gå tidligt i seng så du er udsovet.
Sætte tingene i perspektiv, din uddanelse er en vigtig ting i dit liv, men ikke HELE dit liv, tænk på hvilke andre ting der er vigtige i dit liv.
Forestil dig hvad er det værste der kan ske, det næstværste.
-så skal du se så har du snart en følelse af at være ovenpå.
pøj pøj

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 16-01-05 10:17

Hvad er det du er så skide angst for???

Er det selve eksamenssituationen - at du kommer til at dumme dig - sige noget fjollet - går i stå - dumper - får en dårlig karrakter, eller ?????
Prøv at mærke efter og finde ud af hvad det er - sæt ord på.

Når jeg har haft det på lignende måder, synes jeg det har hjulpet at jeg prøver mere konkret at finde ud af hvad det er jeg er bange for, ikke bare den der uforklarlige angst. Og derefter prøve at analysere det - f.eks. hvis jeg er bange for at sige noget dumt eller forkert - finde ud af hvad sker der så? Svaret kunne være din eksaminator (som er der for at hjælpe dig) vil prøve at lede dig på rette spor, eller din gruppekammerat vil gøre det. Hvad sker der så .... osv. Og måske det værste at du dumper, hvad vil der ske ved det???

Håber det kan hjælpe dig!
ElseR

Kommentar
Fra : AnneLarsen

Dato : 16-01-05 11:04

Prøv med visualisering :Denne teknik er dynamisk og afspejler en god selvtillid. Den passer til en god assertiv sindsstemning.

Forestil dig at du er en flamme der syder af ild. Flammen går forneden langt ned i jorden, og kroppen er den inderste del af ilden (som en væge). Du brænder lyst og stærkt. Din dynamik og glød forhindrer ganske enkelt dårlige vibrationer i at trænge ind til dig. Dårlige tanker og følelser brænder op og smelter når de kommer ind i din udstråling.
Eksperimenter evt. med forskellige farver. Traditionelt er flammen violet og gylden.
Ingen vil, medmindre de er clairvoyante, rent faktisk kunne se farverne, men folk bemærker måske en mere selvsikker atmosfære omkring dig.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 200 point
Dato : 16-01-05 11:49

Eksamensangst er en af de følelser der er selvforstærkende, på den måde at jo mere du tænker på det, jo mere angst bliver du.
Så du skal prøve, om du kan kanalisere dine tanker ind i andre og mere positive tanker om den eksamen.
Det lyder lettere sagt end gjort, men prøv at overbevise dig selv om, at du ikke har nogen grund til at være nervøs.
Du er godt inde i eksamensstoffet, så det burde ikke være årsagen til din nervøsitet.
Så det må være lidt med manglende selvtillid og dermed manglende tro på, at du kan fremlægge på en, for dig selv, tifredsstillende måde.
Nu er det nok ikke første gang du har været til en eksamen.
Har du været lige så nervøs de andre gange, og hvordan har du oplevet at det så gik.
Mange er så nervøse helt op til tidspunktet de "skal på", og oplever så, at i det øjeblik de står i situationen, er de helt rolige og klarer eksamen uden problemer.
Nu er det så ikke verdens undergang hvis man klodser i det til en eksamen, men selvfølgelig vil du synes det er ærgerligt og være vred på dig selv over det.
Prøv at foretage dig en hel masse i dag, hvor du skal tænke på andet end den eksamen, og så i morgen, lige før du og din "makker" skal ind og fremlægge, så kigger I på hinanden og siger: Så er det nu. Og vi kan bare det der!!

Rigtig meget held og lykke med det, og husk: Du kan godt. Du er dygtig til dit stof. Du gider ikke lade dig styre af en fjollet angst. Du VIL have en god eksamen, for du har arbejdet hårdt for den.

mvh dova

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 16-01-05 12:28

Jamen der er meget rigtigt i det du siger, dova. Det plejer faktisk altid at gå mig godt til eksamen, så det er ikke engang dårlige erfaringer, jeg trækkes med. Jeg plejer faktisk i eksamenssituationen at blive helt rolig og "på". Har fået et 9-tal (i noget der ikke interesserer mig og aldrig skal beskæftige mig med) og 2 11-taller i mine seneste eksamener, så det er ikke fordi jeg gruer for, at jeg ikke kan finde ud af det.
Det ærgrer mig bare, at jeg ikke kan tøjle min psyke og lader mig rive med af en bølge af mindreværd og angst

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 16-01-05 12:51

Man skal da være nervøs, det er alle i den den situation!
Vær du glad ved at adrenalinet pumper. Det er det der skal sætte dig op, til den store præstation, uanset om det er eksamen eller en idrætspræstation.
Jeg har kun en gang været grebet af nervøsitet før eksamen (Altså udover det der skal til). Da stoffet var på plads, tog jeg ud med fiskestagen, det gav ro i sindet, og et UG-.
Nu er det måske for koldt at tage ud at fiske, men du har nok også andre interesser.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-01-05 13:41

Temmelig enig med valde, -bortset fra, at jeg ikke fisker.

Men man SKAL da være noget nervøs for at lave en god præstation.
Så vær du bare glad for dine nerver. De har været med til at skaffe dig fine karakterer indtil nu. Og det gør de også i morgen.

Jeg er selv eksamensmenneske, og er ALTID pissenervøs før en eksamen.

I dag skal du slappe af, gå tur i det fine vintervejr, lave nogle ting, du har lyst til.
Du skal ikke spise store tunge måltider og endelig ikke drikke noget med alkohol.
Lad være med at gå for tidligt i seng i aften, -du risikerer bare, at du ikke kan falde i søvn. Gå hellere lidt senere i seng, end du plejer.

Og hvis du ikke kan sove i nat, så husk! Man kan sagtens undvære søvn en enkelt nat og alligevel lave en toppræstation næste dag. -Jeg taler af egen erfaring!

Pøj,Pøj.. Held og lykke med det, -og husk lige at fortælle os, hvordan det går..

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 16-01-05 16:15

Ja, det er rigtigt, Birgitta! Kender selv det med ikke at sove en hel nat og så alligevel levere en "top-præstation".
Har gennemgået alt fra A-Z i flere omgange; nu tager jeg lige en runde mere og SÅ er det slut. Tager senere i aften en lang tur i skoven med hunden. Og så kommer der jo en god film med Morgan Freeman i aften, så den vil jeg se og ikke skænke socialkonstruktionisme og diskurser en eneste tanke mere!!!

Godkendelse af svar
Fra : Axelise

Dato : 16-01-05 19:30

Tak for svaret dova. Det var en god "opsang" at få. Har lige genlæst dit svar og giver mig nu hen til kun at lave hyggelige ting resten af aftenen!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-01-05 21:27

Selv tak og PøjPøj i morgen.

mvh dova