/ Forside/ Interesser / Helbred / Massage / Spørgsmål
10  mango 110
Massage for gravide
Fra : Tulletine
Vist : 2492 gange
50 point
Dato : 21-08-02 14:36

Hej,
Kan det være farligt for gravide (19. uge ) at få massage ? Altså rigtig dybdegående massage pga. ømme nakke og skuldermuskler ?
Jeg har hørt en kinesolog sige at hvis massøren ikke er speciel opmærksom kan støg mod meridianerne være farligt ?
Kan der trykkes på steder der sætter "gang i" noget der ikke skal "gang i"?
Den massør jeg brugte før jeg blev gravid siger at hun ikke har hørt under hendes uddannelse at det kan være farligt men jeg er lidt nervøs.
På forhånd mange tak.
TulleTine

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 21-08-02 15:50

Hej Tulle,

eh... det vil jeg ikke umiddelbart mene... nu er jeg ikke Massør eller noget... men jeg har da masseret min kone under første og nu også anden graviditet... og hverken hende eller vores første barn har skade... så jeg regner da heller ikke at barn nr. 2 der lige er på trapperne, vil ta' skade...

så jeg tror da roligt du ka' få den massage du harlyst og behov for...

men der ska' også noget voldsomt til for at sætte gang i fødslen før tid... jeg tror såmænd det med massagen bare er en skrøne ligsom med så mange andre ting i forbindelse med en graviditet...

men ellers så vidt jeg husker ka' man låne en bog om graviditet og massage på biblioteket... men jeg er næsten 200 % sikker på at der ingen fare er... ellers spørg din jordmoder...

mvh.

Strarup

mvh.

Accepteret svar
Fra : mango

Modtaget 50 point
Dato : 21-08-02 16:47

Nej du kan roligt få al den massage du har lyst..det man umiddelbart fraråder er behandlinger indenfor zoneterapi, akupunktur og lign. de første 12 uger og de sidste par måneder inden fødslen. Nej forkæl endelig dig selv alt det du kan, og opbyg al den energi du kan inden du skal føde. Du skal nok få brug for det .
Med venlig hilsen
Mango
Zoneterapeut og mor til 3

Kommentar
Fra : damkier

Dato : 23-12-02 13:39

Jeg har umidbart svært ved at se at meridianerne kan blive så overstimuleret, at det kan sætte en fødsel igang. tværtimod hælder jeg til den overbevisning, at massage nærmere er en nødvendighed. Jeg ved er der er skrevet en del bøger vedr. massage og graviditet, så manden derhjemme kan være lidt med til at lette byrden fra sin kone. Jeg er selv massør, og har haft kunder som var ret langt henne i graviditeten. Jeg ved flere og flere kliniker får speciale brikse til gravide, med hul til maven. Hvis man ikke har det anbefaler jeg at massagen foregå omvendt siddende på en stol.

Mange hilsner Damkier

Massør

Kommentar
Fra : RadialisJobmassage

Dato : 06-04-03 22:40

Hej TulleTine
Jeg vil også gerne kommentere dit spørgsmål, selv om det sikkert er længe siden du har født, men så kan det måske afhjælpe spørgsmål fra andre også.
Det er ikke farligt at få massage af en uddannet professionel massør under en graviditet, hvis ellers de gængse spilleregler overholdes. Det vil sige at massøren løsner spændinger i muskulatur og bevægeapperatet i overensstemelse med blod- og lymfebaners retning. Med hensyn til meridianbanerne så arbejdes der, såvidt jeg ved, ret specifikt med punkter på banerne der ligger frit, for at skabe balance i banerne. Der er mange ting at tage hensyn til under en graviditet, men at afholde sig fra at få dybedegående massage af en proff. massør, er ikke en af dem, efter min egen personlige erfaring og mening.
Venlig hilsen Aleta, Radialis Jobmassage
PS. jeg får om 1-3 uger en speciel graviditetsbriks med hul til maven som jeg forventer mig ret meget af.

Kommentar
Fra : Kvak

Dato : 25-07-03 19:08

Hej TulleTine

Jeg læser til massør, og ved at det ikke er farligt at få massage når man er gravid, ligegyldigt hvor langt man er henne. Vi har selv en på skolen der er gravid og hun kan godt holde til massagen. Hun er ca halvvejs henne i hendes graviditet. Så længe man gør det med måde kan massage ikke skade... tværtimod

Mvh Kvak
Massørstuderende