/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
nogle PGO dr big spørgsmål.
Fra : david_dollas
Vist : 955 gange
50 point
Dato : 14-01-05 10:07

Så er det igen blevet tid til at pakke pgo'en ud.

Info:
Polini SpeedControl Variomatic
Polini Sport 70ccm Cylinderkit (Ø47mm)
Arreche 21mm Karburator
Tecnigas, Basic udstødning.
Power luftfilter
Ruller: 6.5g
Dyse: 85

Før jeg starter skal det siges at jeg er meget uvidende om hvad de forskellige ting hedder, så jeg prøver at beskrive det så godt som jeg kan.

Jeg har nogle spørgsmål.

1.
Den fjeder der sidder i det bagerste gearing, hvad skal den være for at det er bedst... Jeg har shoppet lidt, og nu har jeg 2. en på 30 KG og en på 35 KG...

2.
De ruller i det foreste gearing... Hvad skal de være for at det er bedst? Jeg syntes at den køre bedst med tunge ruller...
Mine mulighedder er:
6.0
6.5
8.0
9.0
9.5

3.
Dyse... Jeg prøver og prøver, men jeg syntes ikke det hjælper at sifte fra 80 <-> 85 <-> 90

4.
Selve den "dims" der har md gassen af gøre, der sidder i karburatoren, har 3 indstillinger, og jeg formoder at jo højere den er jo mere benzin for den, men hvad er den bedste indstilling.?

Disse spørgsmål kommer af at den køre 60-70 ved 7000 RPM, og det er jo ikke meget...

Hjælp.

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 14-01-05 11:08

Jeg har sådan på fornemmelser at det er udstødningen der volder problemer. Det er jo ikke en rigtig tun udstødning. Men du burde da kun få den op på omkring 85. Dvs. Den skal yde omkring 6 - 6.5 HK for at nå de 85. Jeg mener ikke du har nok HK til de tunge ruller du nævner. Det er ikke sådan du også har nogle omkring 5,3. ??. Hvis da prøv dem. Det skal naturligvis være med den oprindelige koblings fjeder (den ved den bagerste gering). SÅ husk så stor dysse som muligt, helst så den 4 takter i toppen her i tilkørings fasen. Når den så er kørt til går du et nummer ned i dysse.

MV.
Peter Jensen.

Kommentar
Fra : david_dollas

Dato : 14-01-05 11:12

Så er det læst og forstået...

Men...

Kan du ikke forklare mig følgende 3 ting.

1. Er der ikke en tabel for RPM -> km/t
2. Hvad skal den fjeder være lidt, eller meget (30 eller 35)
3. Omkring de ruller. Jeg syntes at jo lættere de bliver jo dårligere køre den...

Før politiet tog og rippede den, havde jeg præcis det samme på som nu, og der kørte den 85-90 med org. udstødning.

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 14-01-05 11:38

Den er svær. Faktum er at motoren yder den største effekt ved høje omdrejninger. Det at du med samme konfiguration kørte 85-90 før tyder på at motoren ydre mindre nu en før. Hvorfor så det. Der er din udstødning som igen henleder min opmærksomhed, du skriver selv at det var en original du kørte med før dit møde med en vej alfen. Du har vel stadigvæk den udstødning. Hvis du ikke allerede har forsøgt med den gamle, så syntes jeg at du skulle prøve.
Det kan tyde på at motoren ikke kan kom af med udstødnings gasserne hurtig nok.

Det var en af grundene til at jeg vil prøve med nogle lettere ruller da den så førets vil koble ind ved højre omdrejninger. Men da du nu selv nævner det med udstødningen. Kun det være der at fokus skal lægges.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : david_dollas

Dato : 14-01-05 11:40

Så kommer det sjove... Den køre bedre med den der er på nu, end den originale...

Du kan ikke forklare det med den fjeder.? 30 kg eller 35 kg?

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 14-01-05 12:10

ang. Fjederen.
En variomatic er en slag balance vægt. Fjederen bagpå presser de 2 kilerems plader sammen på den bagerste del af varioen, med x antal kg. Rullerne presser de 2 kilerems plader sammen på den forreste del af varioen. Her er Kg trykket et resultat af det g tryk centrifugal kraften påvirker rullerne med. Når rullerne danner det samme tryk som den bagerste fjeder vil geringen være 1 – 1. Så er det så meningen at finde de rigtige ruller. Men du har også en kobling bagerst. Den begynder også at koble ind mer eller mindre. Den er afhængig af centrifugalkraften på den bagerste del af varioen. Der mange ting der skal passe sammen få at få det hele til at gå op.

Men ud fra det kan du se, hvis du montere letter ruller skal motoren ha højre omdregninger før du eks. Vis får en 1 – 1 gering.

Hints.
1/ Nu er det ikke sådan at du har drenget stemplet 180 grader (vendt det på hoved).
2/ Eller at bundpakningen ikke blokere for en af skylde kanalerne7

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : david_dollas

Dato : 14-01-05 12:12

svar til 1 og 2 er nix... Det er som det skal være...

Men jeg syntes ikke at jeg kan finde et svar omkirng den fjeder... skal den være 30 eller 35 eller hvad er bedst?

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 14-01-05 12:25

Forstil dig at du har en maskine der ydre 14 hk ved 13000 rmp. For at undgå at kileremmen skal glide fedte rundt. Er man nød til at stramme den. Det gørm man med den fjeder. Det gør så at der skal tilsvarende tunger ruller I forrest. Men efter som du ikke har 14Hk men 6Hk skal du benytte 30 kg fjederen.

MV.
Peter Jensen