/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
KEMI emperiske formel
Fra : janni_s
Vist : 2623 gange
200 point
Dato : 13-01-05 16:48

en vis mængde af et carbonhydrid giver ved fuldstændig forbrænding 3,056g CO2 og 1,502g H2O.
hvad er stoffets empiriske formel?

håber på lidt hjælp. på forhånd tak, gerne hurtigst muligt, og inden i morgen:)
/janni_s

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 13-01-05 17:02

Kender jeg ikke til men du kan måske få hjælp her
http://www.schropp.dk/kemileks/default.php
Mvh. Natmaden

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-01-05 17:39

.............. C5H12 ...........?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 13-01-05 18:00

Tja! Jeg har også lært lidt kemi. Jeg husker også udtrykket men -- Empirisk betyder erfaringsmæssigt! Er den empiriske formel så det udbytte man erfaringsmæssigt får af den omhandlede proces? I modsætning til det teoretiske udbytte??

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-01-05 18:04

-C-C-C-C-C- (pentan) -Sæt H på hele vejen rundt..

---Jeg ved ikke rigtig, hvad du mener med "Empirisk formel"?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-01-05 18:09

Okay, Valde. Jeg tænkte lige netop på at hidkald dig!

Jeg har gravet i de gamle hjernevindinger, så det er et rimeligt kvalificeret gæt.
Men det kunne da være sjovt, hvis du også gad at løse opgaven.

Molvægt for H2O = 18,02
Molvægt for CO2 = 44,01

Hvad mere skal du mon bruge...
Men den gode janni-s har nok så travlt med at forsøge at løse opgaven, så hun slet ikke har tid til at komme på Kandu.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-01-05 18:13

Nå, ja den hedder vel så: CH3-CH2-CH2-CH2-CH3

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 13-01-05 18:21

Jeg kan ikke rigtig få fut i den gamle hjernekiste, Den teoretiske formel, burde vi nok kunne finde, men hvis empirisk skal forståes som det oversættes i ordbøger, så er det erfaringsmæssigt, Det er da ikke så let at komme på hvad det er, når man ikke lige har lærebogen foran sig

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 13-01-05 18:27

man skal vel have fat i tabellen over molvægt af de forskellige stoffer og slutvægten af udbyttet i vand og carbondioxid

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-01-05 18:33

....mmmmm, jeg havde en svaghed for organisk kemi engang.... men det er godtnok langt, langt væk, okke, okke,...
Mon det stakkels unge menneske er gået helt i koma?

Jeg har ikke kunnet finde udtrykket: "Empirisk formel" nogen steder...
Gadvide om hun mener "Støkiometrisk" : C5H12
eller en "struktur formel" : CH3-CH2-CH2-CH2-CH3

--Eller noget helt andet, som har med selve kemiforsøget at gøre, som du er inde på, valde.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 13-01-05 18:35

Birgitta! Det eer tilstrækkeligt som du siger . jeg kan bare ikke få tallene på plads, lige nu har jeg opgivet øv

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-01-05 18:39

Altså, valde, jeg har jo lige givet dig molvægtene for CO2 og H2O
Derudfra kan man finde ud af, hvor mange mol, der dannes af de 2 stoffer. Og dermed hvor mange mol C og H2.

Og der får jeg det til, at hver gang, der dannes 1mol C, så dannes der 1.2 mol H2
...ganger med 5, så får vi, at 5mol C svarer til 6mol H2
Altså stoffet hedder C5H12
(det er altså rart med den lommeregner i computeren)

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 13-01-05 18:41

Jeg kan ikke længere læse min gamle "Ranke-Madsen" jeg er sikker på at han også brugte udtrykket empirisk formel, og støkiometriske bergninger

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 200 point
Dato : 13-01-05 18:49

Ja jeg så ikke du havde skrivet molvægten, i første omgang, Fordi mit nye forstørrelsesprogram kun viser et udsnit af skærmen, det skal jeg også vænne mig til for at få det hele med. Nu blev jeg kaldt til spisning, så

Det her kan jeg vist ikke ha ve i hovedet, men dine beregninger er ok,
Bare det så er det hun vil vide!

Kommentar
Fra : janni_s

Dato : 13-01-05 18:56

"den simpleste formel, som gengiver stoffets sammensætning, kaldes stoffets empiriske formel." det står der i min lærerbog "kemi 2000 A-niveau1"

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-01-05 19:08

Nå. men så må det være nok med C5H12

Hvis det viser sig, at jeg havde ret, så giv pointsene til valde, for jeg er ikke superbruger, så dine 200 points går tabt, hvis du giver dem til mig.

Godkendelse af svar
Fra : janni_s

Dato : 13-01-05 19:32

Tak for svaret valde..

:)

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 13-01-05 20:08

Selv tak det er lidt ufortjent, jeg snakkede jo bare med af fattig evne

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-01-05 21:00

Håber, jeg havde ret, janni. Gider du melde tilbage, hvordan det går?

Kommentar
Fra : janni_s

Dato : 16-01-05 16:06

ja det vil jeg helt sikkert. vi får den nok tilbage på mandag:)