/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / AutoCAD / Spørgsmål
10  fame 280
Tommer til millimeter
Fra : clausp6100
Vist : 993 gange
200 point
Dato : 13-01-05 09:50

Jeg har en engelsk AutoCad tegning, målsætningen er i tommer, nu skal jeg bruge den en del og det ville være fint hvis jeg kunne lave målsætningen om til millimeter.
Det kan jeg desværre ikke finde ud af, er der nogen der kan hjælpe mig med det.
Hvis man kunne få AutoCad til automatisk at skrive millimeter tallene i parantes efter tommemålet ville det da være helt ideelt.
For mig er det blevet et svært spørgsmål, såh..

Mvh Claus

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-01-05 09:55

i dk versionen vælger du tommer eller mm i opstarten

Kommentar
Fra : clausp6100

Dato : 13-01-05 10:24

Englænderen der har tegnet tegningen må jo så tilsyneladende have valgt tommer under opstart i sin engelske version, mine egne tegninger fremstår med millimeterangivelse, da jeg i min dk version i opstarten har valgt mm.
Skal din kommentar forståes som et svar?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-01-05 10:43

Nej kun en kommentar. Jeg er ikke garvet i A-Cad.

Kommentar
Fra : CADmageren

Dato : 13-01-05 10:57

Hej Claus.

Format - Units..

Hvis du ønsker at målsætte i både tommer og mm, gøres dette under opsætning af dimstyles, brug alternate units.

Accepteret svar
Fra : CADmageren

Modtaget 200 point
Dato : 13-01-05 11:12

I AutoCAD arbejdes altid med en unit. Dvs at i princippet er det ligegyldigt om du arbejder med mm eller km eller tommer.

Hvis du har en tegning som er tegnet i tommer og gerne vil lave det om til mm, bliver du nød til at scalere alle objekter i modelspace med en faktor 25.4

Men hvis du bare skal printe en eksisterende tegning, med mm mål skal du rette dimstyles:
ddim
Modify (den eller de relevante dimstyles)
Under fanebladet Primary Units: ret ScaleFactor til 25.4

Sidst nævnte er nok den hurtigste, men ulempen er at du ikke kan måle afstande direkte på tegningen.
Derfor ville jeg nok Scalere hele tegningen.

/ Michael Christoffersen

Kommentar
Fra : clausp6100

Dato : 13-01-05 11:24

Jeg har været under Format - Units, den står til millimeter, det satte jeg den til i går. Tegningen er stadig i tommer, og hvis jeg prøver at målsætte et eller andet er det stadig tommer, jeg kan forandre decimaler eller få brøker men ikke få det over i millimeter.
Mvh Claus

Kommentar
Fra : CADmageren

Dato : 13-01-05 11:30

Du er velkommen til at maile den til mig. mc@cadmageren.dk

mvh
Michael Christoffersen

Kommentar
Fra : clausp6100

Dato : 13-01-05 11:51

Jeg kan få millimeter i parantes ved at bruge scalefactor 25.4 i alternate units, jeg har også prøvet at få tommer i parantes i en af mine egne tegninger det virker også fint, så det er godt nok for mig.
Jeg har prøvet at scalere tegningen med 25.4, men jeg kan se at prefix stadig er " eller IN, skal man mon oprette en dimesion style mere, i uk-tegningen hedder den STANDARD, i mine dk-tegninger hedder den ISO-25.
Jeg måtte bruge Recover for at få uk-tegningen ind i min AC så det er nok fra en ældre version, som så meget andet fra UK.
Mvh Claus

Godkendelse af svar
Fra : clausp6100

Dato : 13-01-05 12:49

Tak for svaret CADmageren.
Der burde være en dialogbox hvor man kunne sætte et flueben ud for om man enten ville have dimensionen skrevet som millimeter eller tommer, hvor svært kunne det være!!
Muligheden for at få millimeter skrevet i parantes, er lige hvad jeg gerne ville i dette tilfælde.
Mvh Claus